Coop Danmark A/S

Coop lancerer verdens nok første tracker, som viser kunderne deres øko-andel

Del

Coops kunder kan nu som de formentligt allerførste i verden følge med i, hvor stor en andel af deres dagligvareindkøb, der er økologisk. Funktionen findes i den grønne boble i Coop appen, og den skal være med til at give økologien et boost.

Den grønne boble i Coop appen rummer nu også økotrackeren 'øko-andel', som viser kunden, hvor stor en del af varerne, er økologisk. Coops kunder kan også følge med i, om de har købt mere eller mindre økologi sammenlignet med sidste uge og meget andet.
Den grønne boble i Coop appen rummer nu også økotrackeren 'øko-andel', som viser kunden, hvor stor en del af varerne, er økologisk. Coops kunder kan også følge med i, om de har købt mere eller mindre økologi sammenlignet med sidste uge og meget andet.

Hvor stor en andel af dine dagligvarer er økologiske, og køber du mere eller mindre økologi end de andre medlemmer? Det er nogle af de spørgsmål, Coops kunder kan få svar på, når de besøger økotrackeren i Coop appen. Her kan man både se sin samlede økoandel og økoandelen i de enkelte kategorier som f.eks. mejeri, grønt, brød og kød.

Økotrackeren skal sammen med lavere priser give økologien lidt ekstra medvind, forklarer Kræn Østergård Nielsen, adm. direktør i Coop:

”Coop var den første til at introducere økologien bredt for 30 år siden. I dag har vores supermarkeder den højeste andel af økologiske varer på hylderne - og vores kunder kvitterer ved at være dem, der oftest køber økologi. Nu får de mulighed for at dykke ned i deres egne øko-data og se, hvor de evt. kan skrue op. Kombineret med de lavere priser i vores butikker vil det give økologien et boost, til gavn for bl.a. biodiversiteten og dyrevelfærden, og det gør mig oprigtigt glad.”

Konkrete tal motiverer

I Coop appen har Coops kunder siden 2020 kunnet følge med i, hvor stort et klimaaftryk deres indkøb efterlader. Erfaringerne viser, at de kunder, der bruger klimafunktionen, faktisk har et lavere klimaaftryk pr. vare end de kunder, der ikke bruger funktionen. Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop, har været med til at udvikle både klima- og økofunktionen i Coop appen:

”Vores erfaring er, at kunderne gerne vil have oplysninger om deres indkøb, og at flere på baggrund af tallene handler mere bæredygtigt. Og så er det blevet ret almindeligt for mange at tracke på, hvor meget de træner og sover osv. Nu bliver det også muligt at holde øje med, hvor økologisk du lever.”

Sammen med øko- og klimafunktionen vil Coops kunder også møde små, grønne nyheder om bæredygtige vaner og varer, når de fremover besøger den grønne boble. Alt sammen skal det hjælpe flere økologiske varer ned i kurvene og hjem i køkkenerne.

Det er kun de kunder, der har givet tilsagn til at få boblen, der får adgang til funktionerne.

Fakta om økotrackeren og den grønne boble:

  • ’Øko-andel’ og ’Mit klimaaftryk’ findes begge i den grønne boble i Coop appen. Begge beregnes ud fra kundens køb af varer i Coops butikker.
  • Øko-andel viser kundens:
    • Samlede økoandel
    • Økoandelen inden for de enkelte kategorier som mælk, ost, grønt osv.
    • Økoandelen sammenlignet med en gennemsnitlig bruger af funktionen
    • Status på økoandelen sammenlignet med ugen inden.
  • Også ’Mit klimaaftryk’ har fået nyt visuelt udtryk og er blevet opdateret, så man - udover at kunne tjekke sit eget klimaaftryk - nu også kan læse korte forklaringer på, hvorfor varer fra de enkelte varegrupper typisk har et højt eller lavere klimaaftryk.
  • I den grønne boble møder kunderne fremover små grønne nyheder om bl.a. bæredygtige varer og vaner.
  • Boblen og dens data deles kun med de kunder, der har givet Coop tilsagn.

Se mere om ’øko-andel’, ’Mit klimaaftryk’ og den grønne boble her https://medlem.coop.dk/coop-app/klimaaftryk

Kontakter

Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop, 3091 9242

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Ny direktør for Lobyco19.11.2024 14:00:00 CET | Pressemeddelelse

Lobyco, der siden Coop stiftede det i 2020, er blevet en international succes inden for digital markedsføring i detailhandelen, skifter direktør. Adm. direktør Jan Madsen, der er en af skaberne af selskabet, har valgt at stoppe. Han afløses af Ole Buch, der i dag er Chief Technology Officer (CTO) i selskabet. ”Vi ser et meget stort potentiale i såvel en fortsat international ekspansion samt en fortsat udvikling af vores egen Coop app, som markedets førende digitale kommunikationskanal,” siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen, Coop, der er bestyrelsesformand for Lobyco "Lobyco er et selskab, der i de seneste år har tiltrukket sig international opmærksomhed bl.a. fra en række kunder i flere dele af verden – og vi ser stor værdi i at videreudvikle Lobyco fremover,” siger Thor Skov Jørgensen. Coop appen slår løbende rekorder i brugen, hvor Coop netop har haft over en million transaktioner på én uge på selvbetjeningsplatformen, som kunderne i alle Coops kæder har taget særdeles godt imod.

Kvickly og SuperBrugsen i fornyet samarbejde med Disney om julens store samlealbum24.10.2024 06:50:00 CEST | Pressemeddelelse

Fredag 25. oktober begynder salget af et nyt Disney samlealbum og udlevering af nye samlemærker i samtlige af Coops ca. 300 Kvickly og SuperBrugsen butikker. Igen i år vil man kunne samle hyggelige samlemærker med motiver og scener fra masser af Disneys største film – selv Vaiana 2 som først har premiere til november, har fundet vej til samlemærkerne. For hver 100 kr. man handler i Kvickly og SuperBrugsen frem til og med 23. december, får man en pakke med 3 samlemærker – som kommer i flere former, både med og uden glitter- og hologram-lignende effekt. I det 50 siders farvestrålende samlealbum er der plads til 100 forskellige samlemærker, der er opskrifter og masser af hyggelige opgaver. “Vi så sidste år, hvor mange børnefamilier, der fik en positiv oplevelse med dette hyggelige samleprojekt. Derfor er vi glade for, at det er lykkes igen i år at indgå et samarbejde med Disney,” siger marketingchef Annette Bramsen, Kvickly/SuperBrugsen. “Coops kundefokus og enestående eksekveringsevne va

365discount Hinnerup bygger om og får Normal som nabo8.10.2024 09:03:17 CEST | Pressemeddelelse

365discount på Storegade 20 i Hinnerup bliver bygget om og udvidet til en større og mere tidssvarende butik. Ombygningen er så småt gået i gang, og den forventes af være færdig i slutningen af januar 2025. Butikken vil være lukket for kunder i fjorten dage i begyndelsen af januar. Butikschef Poul Bro Miltersen glæder sig til at slå dørene op til en forandret butik i det nye år, som vil give kunderne en forbedret indkøbsoplevelse. Han siger: ”Vi opgraderer butikkens indretning, og der kommer nyt inventar og nye kølemøbler. Sortimentet bliver udvidet med flere ferskvarer og mere frugt og grønt. Og så kommer der et selvbetjeningsområde, hvor man kan betale med både kort og Coops app.” Normal kommer til byen 365discount i Hinnerup får desuden ny nabo. I forbindelse med ombygningen bliver der plads til en Normal-butik ved siden af butikken, som åbner i løbet af foråret 2025.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye