Her er de nominerede til BESTSELLERs Olympiske Håb 2023

De tre nominerede til BESTSELLERs Olympiske Håb 2023 er fundet. Prisen uddeles hvert år til en atlet, der forventes at kunne sætte sit præg på fremtidens olympiske eller paralympiske lege. Vinderen kåres til Sport 2023-showet den 6. januar 2024.

For 15. gang uddeler BESTSELLER sin talentpris til en ung atlet med en lovende fremtid inden for dansk idræt. I år er det en bokser, en MTB- og landevejsrytter og en taekwondo-udøver, der kæmper om titlen som BESTSELLERs Olympiske Håb 2023.

Årets nominerede er:

• Bokseren Nikolai Terteryan
  • MTB- og landevejsrytteren Albert Withen Philipsen
  • Taekwondo-kæmperen Edi Hrnic

De tre nominerede er udvalgt på baggrund af anbefalinger og indstillinger fra de danske idrætsforbund, som hver især indstiller atleter, der alle har et særligt talent og en lovende fremtid inden for deres sport, ligesom de nominerede er kendetegnet ved stærke og ordentlige værdier, som gør, at de bidrager til et positivt miljø omkring dem og deres sport.

Efter en årrække med en overvægt af dygtige, kvindelige atleter, er dette års indstillinger og nominerede overvejende unge, talentfulde mænd. Og de tre, der er valgt som nominerede i år, er fundet i et meget stærkt felt.

– I de seneste år har vi virkelig modtaget mange gode indstillinger af unge og talentfulde atleter. Det er også tilfældet i år. Trods deres unge alder har de tre nominerede allerede flotte, markante meritter, som vidner om deres store talent, og samtidig har de en ydmyg og beundringsværdig indstilling til det at være eliteudøver og rollemodel, siger Anders Gam, direktør for JACK & JONES og en del af BESTSELLERs OL-samarbejde, og uddyber:

– BESTSELLERs Olympiske Håb-prisen anerkender ikke kun atletiske præstationer, store sejre og medaljepotentiale i fremtiden, men i høj grad også personlige egenskaber som engagement, kammeratskab og lyst til at støtte den sport og de foreninger, de er en del af. Kombinationen af talent og de kvaliteter er årsagen til, at netop de tre er nomineret til BESTSELLERs Olympiske Håb 2023.

Prisen præsenteres ved Sport 2023

BESTSELLERs Olympiske Håb uddeles som en del af det olympiske samarbejde med Danmarks Idrætsforbund og Team Danmark.

– BESTSELLERs Olympiske Håb er en prestigefyldt pris at blive nomineret til for danske atleter. Prisen gives ikke blot til en atlet, som vi tror på kan præstere sportsligt på allerøverste hylde ved OL eller PL i fremtiden. Den gives også til en atlet, som er rollemodel, og som børn og yngre atleter ser op til. På den måde kan man sige, at det er det hele menneske, der nomineres, og ikke kun atleten. Det er tre stærke kandidater, der er nomineret igen i år, og vi glæder os til at hylde vinderen til SPORT 2023 i Herning den 6. januar, siger Søren Simonsen, der er chef de mission i Danmarks Idrætsforbund.

Foruden titlen følger DKK 100.000 inklusiv et tøjsponsorat på DKK 25.000. Støtten skal hjælpe vinderen på vejen mod at opfylde sine olympiske drømme. Vinderen præsenteres ved tv-showet ”Sport 2023”, som afholdes i Herning af DR i januar 2023.

Dygtige, tidligere vindere

Lotte Friis (svømmer), Viktor Axelsen (badmintonspiller), Rikke Møller Pedersen (svømmer), Cathrine Laudrup-Dufour (dressurrytter) og Daniel Wagner Jørgensen (paraatlet) er blandt de tidligere vindere af BESTSELLERs Olympiske Håb.

Sidste års vinder, Turpal Bisultanov, vandt prisen som BESTSELLERs Olympiske Håb 2022 på grund af sit store talent inden for brydning, men også på baggrund af stærke menneskelige værdier.

– Jeg er virkelig stolt af at være kåret til BESTSELLERs Olympiske Håb 2022. Jeg ser det som et stort skulderklap. Brydning er en lille sport i Danmark, men har en omfattende rækkevidde globalt. Med prisen håber jeg på at kunne tiltrække mere opmærksomhed til sporten i Danmark, sagde Turpal Bisultanov, da han vandt prisen.

- - - - - -

FAKTA: Hvem er de nominerede til BESTSELLERs Olympiske Håb 2023

Albert Withen Philipsen, cykelrytter

Albert Withen Philipsen er en 17-årig cykelrytter, der, siden han var helt lille, har vidst, at han ville være professionel. Han drømmer om at efterligne sine idoler, Tom Pidcock og Mathieu van der Poel, ved at kunne konkurrere inden for både mountainbike, landevejsløb og cykelcross.

Albert afsluttede 2023-sæsonen som den regerende danske U19-mester i cykelcross, MTB, linjeløb og enkeltstart. Han har også titlerne som U19-verdensmester i linjeløb og MTB samt titlen som U19-europamester i enkeltstart.

På trods af Alberts betydelige succes, forbliver han ydmyg med en solid arbejdsmoral og klare mål for fremtiden. Med hans præstationer og dedikation er Albert en potentiel fremtidig olympisk medaljevinder for Danmark – i denne sammenhæng fra og med OL 2028 i Los Angeles.

Navn: Albert Withen Philipsen

Idrætsgren: MTB- og landevejscykling

Alder: 17 år (født september 2006)

Edi Hrnic, taekwondokæmper

Edi Hrnic er en 19-årig taekwondokæmper, der på blot to år er rykket fra den nederste del af ranglisten til nu at være blandt de allerbedste i verden.

Edi gjorde sin entré på den internationale scene som 17-årig, da han vandt sølv ved EM, hvor han besejrede nogle af verdens bedste kæmpere. Denne bedrift banede vejen for hans deltagelse i VM, hvor han avancerede til kvartfinalen. Senere vandt Edi guld ved U21-EM i 2022 og ved European Games i 2023. Han vandt den sidstnævnte medalje blot 48 timer efter, at han blev student.

I øjeblikket holder han sabbatår for at fokusere fuldt ud på sporten og kvalificere sig til OL i Paris 2024. Med sit smittende smil og sin positive attitude er Edi en dedikeret ung atlet, der formår at balancere familie, uddannelse og sport.

Navn: Edi Hrnic

Idrætsgren: Taekwondo

Alder: 19 år (født december 2003)

Nikolai Terteryan, bokser

Nikolai Terteryan er en 22-årig bokser, der som den første danske bokser i 12 år har kvalificeret sig til OL i Paris 2024. Nikolai er på trods af sine imponerende resultater altid villig til at hjælpe unge atleter og nye medlemmer i sin klub og hold. Og han er konsekvent positiv og respektfuld over for sine modstandere og holdkammerater.

Nikolai er i øjeblikket en af Europas topboksere, og han har vundet over to regerende europamestre samt en sølvmedaljevinder fra USA ved verdensmesterskaberne. Og med en guldmedalje ved European Games i juli i år blev talentet, evnerne og potentialet for alvor cementeret.

Hans exceptionelle resultater i boksning er usædvanlige for Danmark. Han ses som en potentiel medaljevinder ved OL 2024 med den rette forberedelse, og for Nikolai er deltagelse i OL en drøm og en hyldest til hans afdøde far, der var bokser på højt niveau.

Navn: Nikolai Terteryan

Idrætsgren: Boksning

Alder: 22 år (født juni 2001)