BESTSELLER lancerer designkonkurrence for internationale talenter
I 2025 fejrer den danske modevirksomhed 50-års jubilæum. Det markeres blandt andet med en designkonkurrence, hvor internationale designstuderende og talenter inviteres til at skabe en særkollektion, som fortolker design gennem de seneste fem årtier.

Siden 1975, hvor BESTSELLER blev grundlagt, har tøj og mode været et kalejdoskop af forandring, en konstant udvikling af stil, tendenser og selvudtryk. Nye måder at gå klædt på er kommet til, imens trends og looks er genopstået igen og igen. Alt det ønsker modevirksomheden nu at kaste et kreativt blik på i en designkonkurrence, som ser tilbage på moden gennem de seneste 50 år.
”Siden vores begyndelse har nærhed været en vigtig del af BESTSELLERs fundament. Vi har altid været drevet af en stærk tro på vigtigheden af nærhed til vores kunder, kolleger, partnere og ikke mindste produktet, som vi ønsker at hylde med denne konkurrence. Vi glæder os til at se, hvordan designtalenter lader sig inspirere af vores kreative arv og giver den nyt liv i nutidens og fremtidens mode,” siger Louise Sylvest, CPO og Head of BESTSELLER Identity.
En bro mellem dengang og nu
Designkonkurrencen faciliteres af modebrandet SELECTED, som skaber moderne tøj til både mænd og kvinder. Brandet ønsker at se besvarelser, som dels matcher SELECTEDs fokus på kvalitet og skandinavisk design, men som også tager stilling til principper som holdbarhed og bæredygtighed.
”Vi er spændte på at se forskellige fortolkninger på specifikke karakteristika fra de seneste 50 års modebillede, genopfundet med et nutidigt perspektiv. Vi håber, at kollektionerne vil fortælle en historie, der bygger bro mellem dengang og nu, og på den måde skaber forbindelser på tværs af tid. Hvordan hylder man modens arv, mens man samtidig definerer morgendagens design? Det glæder vi os til at modtage talenternes svar på,” siger Magnus Löppe, Design Lead i SELECTED.
International talentudvikling
Hovedpræmien er en gevinst på 5.000 euro, mens anden- og tredjepladsen præmieres med henholdsvis 3.000 og 2.000 euro. Finalisterne vil derudover blive inviteret på to besøg i Danmark. Første gang for at møde SELECTEDs designteam og opleve alt det, der udgør en global modevirksomhed. Anden gang for at præsentere deres design foran fageksperter og medlemmer af BESTSELLERs direktion. Konkurrencen er åben for designtalenter fra hele verden.
”BESTSELLERs historie, som begyndte med en enkelt tøjbutik på den jyske vestkyst og nu tæller 24.000 kolleger over hele verden, er en fin påmindelse om, at alt er muligt med passion og det rette produkt. Med denne konkurrence håber vi at kunne åbne døre for den næste generation af kreative talenter og give dem muligheden for at tage et af deres første skridt i modebranchen," siger Louise Sylvest.
Hvem kan deltage i konkurrencen ’5 decades of design’?
- Nyuddannede og studerende på sidste år (BA eller MA)
- Uafhængige designere, der har haft egen virksomhed i højst to år
- Personer med en professionel eller personlig relation til BESTSELLER kan ikke tilmelde sig konkurrencen
- Deadline for at uploade et projekt er den 20. marts 2025
- Læs mere på www.selected.com/en-dk/designcompetition.html
Nøgleord
Kontakter
Lise BlomSenior Communication Specialist
Tlf:+45 25514368lise.thuesen@bestseller.comBilleder
OM BESTSELLER
- BESTSELLER er en familieejet, dansk modevirksomhed, som blev grundlagt af Holch Povlsen-familien i 1975.
- Igennem 2025 fejrer BESTSELLER sit 50-års jubilæum sammen med medarbejdere, kunder og partnere.
- Modevirksomhedens portefølje tæller mere end 20 mærker, herunder JACK & JONES, ONLY, VERO MODA, SELECTED og NAME IT.
- Produkterne sælges i cirka 75 lande i Europa, Asien, Nordamerika, Sydamerika, Oceanien og Mellemøsten, samt globalt gennem online platforme.
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER indleder byggeriet af logistikcenter i Holland27.1.2025 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
BESTSELLER har netop taget første spadestik til et logistikcenter i Holland, tegnet af arkitektvirksomheden Henning Larsen. Med 155.000 m2 og 1400 robotter skal de nye faciliteter bringe modevirksomhedens forsyningskæde endnu tættere på de største markeder i Europa.
Ung para-længdespringer vinder BESTSELLERs Olympiske Håb4.1.2025 21:36:47 CET | Pressemeddelelse
For 16. gang har BESTSELLER tildelt prisen 'BESTSELLERs Olympiske Håb' til en talentfuld, spirende dansk atlet, der spås en stor fremtid inden for sin sport. I år er det den 23-årige para-længdespringer Emilie Aaen, som løber med titlen.
HEARTLAND 2023/2422.11.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
HEARTLAND offentliggør resultatet for regnskabsåret 2023/24 med en årsrapport, der viser en styrket omsætning og et samlet resultat før skat på fire mia. kr.
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter nært partnerskab med lang, ny aftale15.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter deres 10 år lange samarbejde med en ny fireårig aftale. Med aftalen, der er den længste, de to organisationer har indgået til dato, vil Aarhus Motion og BESTSELLER løfte det populære halvmaraton i Aarhus’ gader og fortsætte den kollektive løbefest, som i år var totalt udsolgt.
BESTSELLERs Olympiske Håb 2024: Her er de nominerede28.10.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
De tre nominerede til BESTSELLERs Olympiske Håb 2024 er fundet. Prisen uddeles hvert år til en atlet, der forventes at kunne sætte sit præg på fremtidens olympiske eller paralympiske lege. Vinderen kåres til Sport 2024-showet den 4. januar 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum