AIDS-Fondets testklinikker reddet - igen

AIDS-Fondets Checkpoint-klinikker bliver reddet i en ny aftale mellem Regeringen og Folketingets partier. Bevillingen vækker glæde i AIDS-Fondet, der dog stadig mangler 2,2 mio. kr. for at dække det nuværende behov for test og rådgivning.

AIDS-Fondets Checkpoint-klinikker bliver reddet i en ny aftale mellem Regeringen og Folketingets partier. Foto: Stephen Freiheit

Nu er der godt nyt til de mange unge og LGBT+ personer, som står i kø for at få rådgivning og blive testet i AIDS-Fondets Checkpoint-klinikker.

Regeringen er sammen med Folketingets partier blevet enige om at afsætte 4 mio. kroner til test og rådgivning i Checkpoint i år og 2 mio. kroner næste år. Aftalen vækker glæde i AIDS-Fondet.

”Det betyder virkelig noget for den seksuelle sundhed for unge og LGBT+ personer, at der er et tilbud som Checkpoint. Derfor er vi utroligt glade for, at Folketingets partier har prioriteret Checkpoint”, siger Lars Christian Østergreen, der er direktør i AIDS-Fondet.

AIDS-Fondet mangler dog stadig 2,2 mio. kroner for at kunne imødekomme det nuværende behov for test og rådgivning. Derfor opfordrer AIDS-Fondet nu oppositionen til at løfte Checkpoint ind i forhandlingerne om Finansloven, så det sidste hul kan blive lukket.

”Checkpoint er et vigtigt supplement til vores offentlige sundhedsvæsen. Vi henvender os til særligt udsatte målgrupper som LGBT+ personer og unge i alderen 15-29 år, der ikke ønsker at opsøge det etablerede sundhedssystem, og samtidig hjælper vi et presset sundhedsvæsen”, siger Lars Christian Østergreen.

Usikker økonomi
AIDS-Fondet var en af de mange organisationer, som for alvor kom i klemme, da de såkaldte satspuljer udløb ved udgangen af 2022.

Driften af Checkpoint blev i år sikret gennem private donationer og en etårig bevilling i forbindelse med forhandlingerne om SSA-reserven. Bevillingen på næste års finanslov er også etårig.

AIDS-Fondet mener, at der er behov for at se på en permanent løsning, som sikrer Checkpoints fremtid som supplement til de testtilbud, som det offentlige og andre organisationer tilbyder.

”Det er lykkedes os at skabe et tilbud, som er populært blandt unge og LGBT+ personer, fordi målgruppen føler sig set og hørt. Samtidig tester en stor del af dem positive, og det betyder, at vi har fat i en målgruppe, som er i risiko for sexsygdomme”, siger Lars Christian Østergreen.

AIDS-Fondet vil nu arbejde på at skabe politisk opbakning blandt Folketingets partier, så der ikke bare sikres midler til at videreføre Checkpoint, som vi kender det i dag.

”Der er brug for at vi er ambitiøse og styrker indsatsen mod sexsygdomme. Vi kan ikke som samfund være bekendt, at vi ikke taler om den stigende smitte, og at vi ikke gør mere. Det er vores valg, om vi vil styrke indsatsen mod sexsygdomme og sikre seksuel sundhed til alle”, siger Lars Christian Østergreen.

Fakta
AIDS-Fondet har Checkpoint-klinikker i København, Aarhus, Aalborg, Odense og på Frederiksberg.

I 2022 fik 12.000 unge og LGBT+ personer test eller rådgivning i Checkpoints klinikker.

Flere og flere bliver ramt af sexsygdomme, og det er særligt unge i aldersgruppen 15 til 24 år samt LGBT+ personer, som fylder i statistikken.

Den hyppigste sexsygdom er klamydia, hvor der i 2022 blev fundet 41.634 nye tilfælde. Det er 14% flere end året før.

86% af samtlige klamydiatilfælde var i aldersgruppen 15 til 29 år.

Samtidig er der en markant stigning i mænd, som får konstateret klamydia rektalt.

I foråret advarede Statens Serum Institut om, at man havde set en markant stigning i gonorré blandt unge i København og i Nordjylland.

AIDS Fondet