Højskolernes internationale projekt om bæredygtighed, "People's Future Lab," er nomineret til Folkeoplysningens Pris 2023.

Internationalt folkeligt engagement er helt afgørende for, at vi kan finde løsninger på klimakrisens udfordringer. Derfor har 10 danske højskoler og 10 højskoler i udlandet de seneste to år arbejdet sammen om at finde nye bæredygtige løsninger og om at uddanne unge til at stå i spidsen for bæredygtighedsprojekter i deres lokalområder. Projektet hedder People's Future Lab og kulminerede i maj måned i år, hvor engagerede højskolefolk fra hele verden mødtes i Houens Odde ved Kolding til en stor festival af inspiration og vidensdeling.

- Daniel Kern, Udviklingskonsulent

People's Future Lab er nu nomineret til Folkeoplysningens Pris 2023. Prisen uddeles af DFS - (Dansk Folkeoplysnings Samråd) på Folkeoplysningens Dag den 12. oktober. Prisen er sat i verden for at fejre folkeoplysningen og den sammenhængskraft, som den skaber i samfundet.

"Nomineringen er en anerkendelse af, at bæredygtig dannelse er et emne, hvor mange undervisere og folkeoplysere i dag er lidt famlende. Det bekræfter os i, hvor vigtigt det er, at finde gensidig inspiration og at styrke samarbejdet mellem undervisere fra Danmark og hele verden. Det internationale perspektiv gør det muligt både at belyse emnet i det brede perspektiv og i det helt nære og konkrete. Vi håber, at projektet kan nå ud til endnu flere målgrupper med vores erfaringer og forhåbentlig inspirere til at skabe endnu flere ringe i vandet, så vi forhåbentlig til sidst kan tale om en reel impact, siger Daniel Kern, der sammen med Sara Skovborg Mortensen har drevet Projektet People's Future Lab.

Projektet skaber nye former for fællesskaber, hvor unge etablerer globale forbindelser med højskoleelever verden over.

- Fra juryens begrundelse

Ekstraordinært engagement

I juryens begrundelse lyder det:

”Peoples Future Lab er nomineret til Folkeoplysningens Pris, fordi det på ekstraordinær vis kombinerer højskoleelevers lokale engagement og globale samarbejder i arbejdet med klima og bæredygtige initiativer og dannelse.

Projektet skaber nye former for fællesskaber, hvor unge etablerer globale forbindelser med højskoleelever verden over, hvorigennem der opstår ny inspiration, samarbejder og perspektiver på klimaforandringerne. Projektet formår dermed at vise nye veje for civilsamfundets rolle i løsningen af klimakrisen."

Ud over People's Future Lab er følgende fire kandidater nomineret til Prisen:

• DEO ung – et projekt, der engagerer frivillige unge under mottoet ’Alle unge kan engagere sig i EU’
  • Dragskolen – en skole for unge mellem 12 og 30 år, der vil dygtiggøre sig i drag-performance og scenekunst mm.
  • March mod Ensomhed – et borgerinitiativ, der samler borgere i kampen mod ensomhed
  • Pannahouse – en kulturel bevægelse og selvorganiseret forening, der engagerer ikke-foreningsvante unge via gadeidræt og panna-fodbold

Projektet har skabt relationer, som bæres videre ind i fremtiden i en global højskolebevægelse.

- Daniel Kern, Udviklingskonsulent

For at se dette indhold fra www.youtube.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Peoples Future Lab

People's Future lab i fremtiden

Projektet People's Future Lab skal nu evalueres af Vifo (Videncenter for Folkeoplysning), så de mange erfaringer ikke går tabt. Højskolerne arbejder også på en podcast, hvor erfaringerne fra People's Future Lab bliver formidlet. Derudover håber Daniel Kern, at de gode relationer mellem højskolefolk fra hele verden vil give anledning til nye samarbejder.

"Gennem projektet er der opstået tætte bånd mellem højskoler i nord og syd, som dels har åbnet blikket for både lokale og globale udfordringer og dels inspireret til innovative løsninger og et fælles handlemod. Projektet har også skabt relationer, som bæres videre ind i fremtiden i en global højskolebevægelse og affødt nye pædagogiske metoder inden for bæredygtig dannelse, som vi håber lever videre på de danske højskoler, siger han.

People's Future Lab er støttet af Civilsamfund i Udvikling (Cisu)

Læs mere om Peoples Future Lab her