Internationalt anerkendt designbureau valgt til ny museumsbygning
Designbureauet Lumsden har løst opgaver for ikoniske kulturinstitutioner over hele verden. På Statens Naturhistoriske Museum i København skal bureauet arbejde med restaurant, butik, billet, event- og flowområder i den nye museumsbygning.
![MoMA shop - New York](/data/images/public/13560986/13740467/0cd889f6-0468-4df2-bb37-80e4b62d15eb-w_720.jpg)
Statens Naturhistoriske Museums nye museumsbygning, der er under opførelse i Botanisk Have, forventes at åbne for publikum i løbet af et par år, men allerede nu er forberedelserne til både udstillinger og publikumsområder i fuld gang.
Et vigtigt krav fra museet har været at skabe en klar rød tråd gennem alle de områder, hvor publikum færdes; lige fra møde- og undervisningslokaler, museumsbutik og billetsalg, til cafeområder og øvrige publikumsarealer. Det er en stor opgave, for den røde tråd skal også fungere på tværs af de fine historiske bygninger ved Sølvtorvet, og de nybyggede udstillingssale, der tilsammen udgør den nye museumsbygning. Lumsden specialiserer sig i design af butik- og restaurationsområder for den kulturelle sektor og udmærker sig netop ved evnen til at understøtte deres samarbejdspartneres brand.
- Som nationalt museum er det vigtigt for os, at alle der besøger museet føler sig velkommen, og at de bliver inspireret til at gå på opdagelse og engagere sig i naturens verden. Den oplevelse skal også være mulig, når man nyder en kop kaffe i restauranten eller køber en gave i butikken. Lumsden har præsenteret os for en række spændende idéer, som har overbevist os om, at de er de rigtige til at løfte opgaven med interiørdesign, så hele museet fungerer som en samlet og unik oplevelse, fortæller Anne-Marie Hoogerwerf-Hospes, chef for Statens Naturhistoriske Museums kommercielle aktiviteter.
Lumsden har løst opgaver for nogle af verdens stærkeste kulturelle brands som for eksempel MoMA i New York, M+ i Hong Kong, og National Gallery i London og Warner Bros. Studio Tour - The Making of Harry Potter i London og Tokyo.
- Det er vigtigt, at museets store naturhistoriske viden og samlinger ikke kun afspejler sig i udstillingerne, men også bringes i spil i alle arealer, hvor der er adgang for publikum. Vi ønsker at vores gæster får viden om klimaændringer, og det øgede pres på dyre- og planteliv, men et besøg på museet skal også give lyst til at skabe positive forandringer gennem engagement. Det kræver, at museet har et stærkt og tydeligt brand, så vi opnår samhørighed mellem publikum og museum. Derfor skal de partnere, vi vælger, ikke kun have gode idéer, men også erfaring med at føre dem ud i livet. Her har Lumsdens overbevisende portefølje vist, at de er i stand til at løfte opgaven her på museet, siger Anne-Marie Hoogerwerf-Hospes.
- Vi er beærede over at få muligheden for at arbejde på dette unikke projekt i samspil med Statens Naturhistoriske Museum. Vores fælles mål er at skabe en sammenhængende museumsoplevelse, hvor samlingernes rigdom, udstillingernes gribende fortællinger og den smukke Botaniske Have gnidningsfrit forenes med og reflekteres i de øvrige publikumsområder med fokus på museets visioner og værdier, siger James Dwyer, Creative Director, Lumsden.
Om Lumsden
Lumsden har gjort det til deres speciale at skabe ikonisk design for detail-, hospitality-, kultur- og fritidssektoren for verdens førende museer, brands og attraktioner. Kundeporteføljen omfatter bl.a. The Burrell Collection (Scotland), The National Gallery (London), the V&A Dundee, (Scotland), MoMA (New York), M+ Museum (Hong Kong), Abbey Road Studios (London), The Art of Banksy (London), Warner Bros. Studio Tour - The Making of Harry Potter (London & Tokyo), og Kew Gardens (London).
Instagram: @lumsdendesign
For information og yderligere fotos, kontakt Julia James: +44(0)7778 158102
E-mail: julia@juliajamespr.com
Kontakter
Bent BøkmanPR- og pressemedarbejderStatens Naturhistoriske Museum
Tlf:53 83 30 41bent.boekman@snm.ku.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Statens Naturhistoriske Museum - Københavns Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Statens Naturhistoriske Museum - Københavns Universitet
Fortællingen om Palmehusets ældste plante vises under OL i Paris12.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Filmen ’Letter to a Cycad’ har vundet flere priser for sin poetiske fortælling om livets udvikling og den menneskelige påvirkning af naturen. Nu skal den vises i den danske pavillon ved Danmarkshuset i Paris i forbindelse med OL til sommer.
Vilde vidunderlige verden åbner for naturens skatkammer25.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra mikroskopisk plankton til hvaler. Fra stjernestøv til ædelsten. Fra fuglefjer til blomsterfrø. Statens Naturhistoriske Museums nye udstilling ’Vilde vidunderlige verden’ fortæller historier om den rigdom af spændende genstande, som gemmer sig i museets skatkamre.
Ny podcastrække fortæller spændende historier fra kunstens, danmarkshistoriens og naturvidenskabens verden7.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De seks Parkmuseer omkring Kongens Have, Botanisk Have og Østre Anlæg lancerer nu en podcastrække på tre afsnit om deres spektakulære samlinger og historie. De seks museer er Arbejdermuseet, Davids Samling, Den Hirschsprungske Samling, Rosenborg Slot, SMK – Statens Museum for Kunst og Statens Naturhistoriske Museum.
Saml fossiler og hjælp forskerne6.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt site for fossilsamlere skal hjælpe forskerne med at kortlægge Danmarks fortid og forstå livets og Jordens udvikling.
Naturens Navnedag - giv det et navn, hvis du vil redde det24.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vores kendskab til det dyre- og planteliv, der omgiver os, er ofte alt for mangelfuld. Det gør det ofte svært at forklare, hvorfor og hvordan vi passer bedre på naturen. Det er tanken bag, at europæiske biologer er gået sammen på tværs af 11 lande for at skabe Naturens Navnedag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum