Internationalt anerkendt designbureau valgt til ny museumsbygning
Designbureauet Lumsden har løst opgaver for ikoniske kulturinstitutioner over hele verden. På Statens Naturhistoriske Museum i København skal bureauet arbejde med restaurant, butik, billet, event- og flowområder i den nye museumsbygning.

Statens Naturhistoriske Museums nye museumsbygning, der er under opførelse i Botanisk Have, forventes at åbne for publikum i løbet af et par år, men allerede nu er forberedelserne til både udstillinger og publikumsområder i fuld gang.
Et vigtigt krav fra museet har været at skabe en klar rød tråd gennem alle de områder, hvor publikum færdes; lige fra møde- og undervisningslokaler, museumsbutik og billetsalg, til cafeområder og øvrige publikumsarealer. Det er en stor opgave, for den røde tråd skal også fungere på tværs af de fine historiske bygninger ved Sølvtorvet, og de nybyggede udstillingssale, der tilsammen udgør den nye museumsbygning. Lumsden specialiserer sig i design af butik- og restaurationsområder for den kulturelle sektor og udmærker sig netop ved evnen til at understøtte deres samarbejdspartneres brand.
- Som nationalt museum er det vigtigt for os, at alle der besøger museet føler sig velkommen, og at de bliver inspireret til at gå på opdagelse og engagere sig i naturens verden. Den oplevelse skal også være mulig, når man nyder en kop kaffe i restauranten eller køber en gave i butikken. Lumsden har præsenteret os for en række spændende idéer, som har overbevist os om, at de er de rigtige til at løfte opgaven med interiørdesign, så hele museet fungerer som en samlet og unik oplevelse, fortæller Anne-Marie Hoogerwerf-Hospes, chef for Statens Naturhistoriske Museums kommercielle aktiviteter.
Lumsden har løst opgaver for nogle af verdens stærkeste kulturelle brands som for eksempel MoMA i New York, M+ i Hong Kong, og National Gallery i London og Warner Bros. Studio Tour - The Making of Harry Potter i London og Tokyo.
- Det er vigtigt, at museets store naturhistoriske viden og samlinger ikke kun afspejler sig i udstillingerne, men også bringes i spil i alle arealer, hvor der er adgang for publikum. Vi ønsker at vores gæster får viden om klimaændringer, og det øgede pres på dyre- og planteliv, men et besøg på museet skal også give lyst til at skabe positive forandringer gennem engagement. Det kræver, at museet har et stærkt og tydeligt brand, så vi opnår samhørighed mellem publikum og museum. Derfor skal de partnere, vi vælger, ikke kun have gode idéer, men også erfaring med at føre dem ud i livet. Her har Lumsdens overbevisende portefølje vist, at de er i stand til at løfte opgaven her på museet, siger Anne-Marie Hoogerwerf-Hospes.
- Vi er beærede over at få muligheden for at arbejde på dette unikke projekt i samspil med Statens Naturhistoriske Museum. Vores fælles mål er at skabe en sammenhængende museumsoplevelse, hvor samlingernes rigdom, udstillingernes gribende fortællinger og den smukke Botaniske Have gnidningsfrit forenes med og reflekteres i de øvrige publikumsområder med fokus på museets visioner og værdier, siger James Dwyer, Creative Director, Lumsden.
Om Lumsden
Lumsden har gjort det til deres speciale at skabe ikonisk design for detail-, hospitality-, kultur- og fritidssektoren for verdens førende museer, brands og attraktioner. Kundeporteføljen omfatter bl.a. The Burrell Collection (Scotland), The National Gallery (London), the V&A Dundee, (Scotland), MoMA (New York), M+ Museum (Hong Kong), Abbey Road Studios (London), The Art of Banksy (London), Warner Bros. Studio Tour - The Making of Harry Potter (London & Tokyo), og Kew Gardens (London).
Instagram: @lumsdendesign
For information og yderligere fotos, kontakt Julia James: +44(0)7778 158102
E-mail: julia@juliajamespr.com
Kontakter
Bent BøkmanPR- og pressemedarbejderStatens Naturhistoriske Museum
Tlf:53 83 30 41bent.boekman@snm.ku.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Statens Naturhistoriske Museum - Københavns Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Statens Naturhistoriske Museum - Københavns Universitet
Skæg med æg og fjer i påskeferien10.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er masser af sjove og spændende aktiviteter for hele familien på Statens Naturhistoriske Museum i påsken. Kom tæt på de fascinerende æglæggende dyr lige fra tudser og slanger til fugle og endda dinosaurer, deltag i museets æggequiz - og meget mere.
Ny bevilling udvider succesfuldt DNA-projekt1.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
’DNA på FORKANT’ inviterer gymnasieelever fra hele landet til at hjælpe med at indsamle vandprøver og analysere miljø-DNA fra forskellige arter. Resultaterne bruges af forskerne for at få bedre viden om tilstanden i de danske farvande. Nu sikrer en ny bevilling en markant udvidelse af projektet.
Skæg med æg og fjer i påskeferien26.3.2025 11:23:44 CET | Pressemeddelelse
Der er masser af sjove og spændende aktiviteter for hele familien på Statens Naturhistoriske Museum i påsken. Kom tæt på de fascinerende æglæggende dyr lige fra tudser og slanger til fugle og endda dinosaurer, deltag i museets æggequiz - og meget mere.
Foråret holder flyttedag19.3.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 20. marts er det forårsjævndøgn, hvor dag og nat er lige lange. Dagen har altid været en fejring af, at foråret er kommet. Men foråret begynder stadig tidligere, og det kan skabe alvorlige konsekvenser i naturen.
Ingen adgang5.2.2025 12:10:01 CET | Pressemeddelelse
Det perfekt timede foto ‘Ingen adgang’ af en europæisk grævling, der kigger op på en sært genkendelig graffiti, er kåret som vinder af publikumsprisen 'People’s Choice Award’ i konkurrencen 'Wildlife Photographer of the Year'.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum