Elgiganten A/S

Elgiganten leverer overskud i udfordret marked

Del

Elgiganten er tilfreds med at kunne præsentere et årsregnskab for 2022-2023 med overskud trods en svær tid for hele branchen og mindre omsætning end i de to foregående rekordår. Årsagen til at Elgiganten kommer så godt igennem udfordringerne er, at virksomheden allerede i de foregående rekordår investerede og planlagde tilpasning til udfordringerne, som Elgiganten kunne se i horisonten.

Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten
Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten

Elgiganten havde i regnskabsåret maj 2022-april 2023 en omsætning i Danmark på 6.369 millioner kroner mod 7.077 millioner kroner året før, mens overskuddet blev på 43,4 millioner kroner før skat mod 131,4 millioner året før. Samtidig har Elgiganten fastholdt samme høje niveau for investeringerne i fremtiden, blandt andet med åbningen af flere nye varehuse.    

Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten: ”Dette årsregnskab er et bevis på vores forpligtelse til at tilpasse os en dynamisk verden og dermed også levere stærke resultater i modvind. Resultatet er tilfredsstillende i lyset af generelle udvikling, hvor en perfekt storm ramte branchen med faldende forbrug, øgede indkøbspriser og stigende omkostninger over hele linjen. Det er selvfølgelig sjovere med vækst, men vi er tilfredse med, at vi med en stor indsats i hele organisationen står styrket i den hårde konkurrence. Vi valgte i de rekordgode år 2020-2022 at investere i fremtiden, og det kommer os til gode nu. Vi var desuden klar til at tilpasse organisationen, da den forventede afmatning og lavere købekraft hos kunderne begyndte at kunne mærkes i varehusene. Det betyder, at vi kan fortsætte med at udvikle Elgiganten i et længere perspektiv og f.eks. åbne endnu flere nye varehuse.”

Senest har Elgiganten åbnet varehus i Waves Shoppingcenter i Greve i september i år, mens åbning i både Grenå og Lyngby Storcenter venter lige om hjørnet.

Tilpasninger og høj kundetilfredshed
Der er flere årsager til afmatningen i markedet. Under corona-nedlukningen investerede mange danskere i elektronik og hvidevarer, så efterspørgslen blev mættet. Siden kom inflationen, som har mindsket købekraften hos kunderne, og samtidig presset priserne på global logistik og indkøbspriser op.

Peder Stedal: ”Det har været meget vigtigt for os at sikre, at kunderne ikke kom til at mærke negative konsekvenser af vores tilpasninger. Service, levering, rådgivning er stadig på samme høje niveau og med samme høje målinger på kundetilfredsheden. Men går der lidt færre kunder gennem vores varehuse, er der også brug for lidt mindre personale, og det har vi primært klaret ved ikke at ansætte så mange nye medarbejdere. I administrationen har vi desværre måtte sige farvel til kolleger og har skåret med ca. 10%. Omvendt glæder vi os over, at vi kommer til at ansætte en del nye kolleger i forbindelse med åbning af nye varehuse.”

Om Elgiganten

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 45 varehuse landet over samt en af landets største webshops: Elgiganten.dk

Fra brug-og-smid-væk til cirkulær økonomi
Elektronikbranchen er under forandring og vi er ved at løbe tør for de materialer, der indgår i produktionen af ny teknologi. For planeten betyder det tabte ressourcer – for branchen er det et spørgsmål om at overleve: Hvis vi skal have produkter at sælge i morgen, skal vi reparere og genbruge den elektronik, vi sælger i dag. Det er derfor Elgigantens opgave at fremhæve de produkter med lavest energiforbrug og produkter, som påvirker miljøet mindst muligt – og hjælpe kunder med at træffe oplyste valg, så produkter opdateres, opgradere og repareres frem for at blive smidt i skraldespanden. Og når produkterne ikke kan anvendes mere, skal de genbruges.

Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S

Elgiganten lancerer kampagne for at sætte fokus på reparation af elektronik2.12.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Produktion af nye produkter kræver store mængder ressourcer og energi. Derfor er det afgørende for en bæredygtig fremtid, at vi forlænger levetiden på de produkter, vi allerede har. Elgiganten har sat sig for at ændre på "brug-og-smid-væk"-kulturen ved at lancere initiativer, produkter og services, der skal sikre at produkterne får en længere levetid. Nu er tiden kommet til en kampagne, der sætter fokus på reparation af elektronik.

Elgiganten fastholder omsætning og øger overskud i faldende marked30.10.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse

Det danske salg af forbrugerelektronik faldt sidste år for andet år i træk, men ved at tage markedsandele har Elgiganten i regnskabsperioden fastholdt sin omsætning og samtidigt øget sit overskud med 74% i forhold til året før. Det gode resultat skyldes langsigtede investeringer, som gør Elgiganten konkurrencedygtig på pris, kvalitet og service, samtidig med at kæden løfter sit ansvar som markedsleder.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye