DI Handel

Danskerne handler fra mobilen som aldrig før

Del

Danskerne foretrækker at bruge de to tommelfingre og mobiltelefonens beskedne skærmstørrelse, når de skal købe ind på nettet. Det fremgår af en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1500 forbrugere i alle aldre fra Dansk Industri og Epinion.

Flest forbrugere foretrækker mobilen når de køber ind på nettet. Kilde: DI Handel og Epinion
Flest forbrugere foretrækker mobilen når de køber ind på nettet. Kilde: DI Handel og Epinion

I tredje kvartal i år handlede 43 procent af forbrugerne i undersøgelsen på nettet via en mobiltelefon. Kun 35 procent benyttede computerens større skærm og tastatur.

- Mobilen er stukket fuldstændig af fra computeren, når det gælder indkøb på nettet, og de mobile enheder øger forspringet til storebroderen. Det er stort set alle aldersgrupper, der synes, det er nemmere at købe ind med mobilen, men gruppen af forældre med hjemmeboende børn er helt vilde med det. Hele 64 procent i den gruppe foretrækker at bruge mobilen, siger chefkonsulent for e-commerce i DI, Mie Bilberg.

Virksomheder halter efter

Mens stadig flere danske forbrugere finder det mere bekvemt  at gå på indkøb via mobilen, så er det ikke alle virksomheder, der kan følge med udviklingen.

- Der er stadig for mange danske websites og webshops, der ikke er mobiloptimeret. Det svarer lidt til, at man stiller sine varer ned i supermarkedet, men tager dem ikke af pallen, og skærer heller ikke plastisk, pap og tape op, så kunderne kan komme til. Det er en dårlig ide. Det er en meget meget lavt hængende frugt for mange virksomheder at lave om på. Et website og en webshop bliver også umoderne, den skal løbende optimeres og engang imellem reorganiseres, siger Mie Bilberg.

Betaling via en app på mobiltelefonen voksede også i samme periode og bruges nu  ved 34 procent af indkøbene. Kreditkortet er stadig det mest brugte med 55 procent, men mobilbetaling vinder stadig fremgang. Det understreger, at onlinesalg til de danske forbrugere foregår ”mobile-first”.

Danskernes favoritwebshop - Top 10​

DI og Epinion har også undersøgt, hvilke webshops der er danskernes foretrukne.

Kinesiske Shein har sneget sig ind i top tre. I samme kvartal sidste år var Shein ikke at finde på danskernes top 10 over favoritwebshops. ​Det var til gengæld tre webshops med salg af dagligvarer. I tredje kvartal 2023 er kun nemlig.com med i top 10. Til gengæld er nemlig.com rykket fra en tiende plads til en sjette plads. Coop røg ud af danskernes top ti, da de i starten af 2023 lukkede for onlinesalg af dagligvarer. Bilka er ikke lykkedes med at komme i top 10 i dette kvartal. Det er til gengæld Elgiganten.

- Vi ved, at pris og det store udvalg er de primære årsager til, at danskerne vælger at handle på udenlandske onlinemarkedspladser – og her må man jo bare sige, at Shein klarer sig godt på de to parametre. Det er især de unge, som møder Shein fortrinsvist på de sociale medier, der har taget Shein til sig. Dette er også normalt en målgruppe, der bekymrer sig mere om klima og bæredygtighed end andre målgrupper, derfor kan det måske godt undre, at Shein klarer sig så godt på det danske marked, siger Mie Bilberg.

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Billeder

Chefkonsulent for e-commerce Mie Bilberg, DI Handel. Foto: DI
Chefkonsulent for e-commerce Mie Bilberg, DI Handel. Foto: DI
Download
Danskernes foretrukne webshops. Kilde: DI Handel og Epinion
Danskernes foretrukne webshops. Kilde: DI Handel og Epinion
Download

Vedhæftede filer

Følg pressemeddelelser fra DI Handel

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Handel

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye