Kilden er åben i Vejrumbro

Foreningen Vejrumbros Venner har stået i spidsen for åbningen af et stykke af kilden mellem Vejrumbro by og Nørreå. Ud over de rekreative muligheder, der skabes, giver det også mulighed for at forbedre biodiversiteten i såvel vandløbet som på engarealerne ved Nørreå. Foreningen har fået støtte fra Hedeselskabets medlemspulje.

Formålet med at fritlægge en del af kilden mellem Vejrumbro by og Nørreå er at skabe et attraktivt sted for lokalområdets beboere. Dette projekt støtter den igangværende indsats for at etablere et nyt rekreativt område bag byens købmand og ned mod åen, som er en del af Viborg Kommunes udviklingsplan for Vejrumbro.

Det rekreative område vil inkludere en bålhytte og en naturlegeplads, der er designet til at passe naturligt ind i omgivelserne. Kildens placering i området er nu blevet fremhævet, og der arbejdes på at integrere den som en del af det legende miljø.

Naturlegepladsen har til formål at udfordre børnene gennem leg og aktivitet, vække deres nysgerrighed og skabe rammerne for fællesskab for både store og små. Området kan bruges af byens borgere i alle aldre samt besøgende, der stopper ved købmanden og det grønne område. Det bliver allerede flittigt brugt af lokale spejdere samt gående og cyklister på cykelstien fra Bruunshåb, Tapdrup, Vejrumbro og Ørum.

Hedeselskabet har støttet projektet med 25.000 kroner fra deres medlemspulje, som støtter mindre projekter relateret til naturen, der også styrker lokalområdet. Vejrumbro er et fremragende eksempel på et aktivt lokalsamfund, der har gjort sig fortjent til denne støtte. Byen driver sammen med en butiksbestyrer den lokale købmand, har en aktiv spejdergruppe samt en privat vuggestue.

Lisbet Jakobsen, Foreningen Vejrumbros Venner, tlf. 29 72 86 67, lisbet1950@gmail.com

I august måned blev der fjernet et bredt bælte af småtræer og buske, som gennem flere år havde dækket for indsynet til kilden ved Vejrumbro.
Michael Støckler og Lisbet Jakobsen fra Foreningen Vejrumbros Venner står her på det nye naturstensbelagte areal, netop der hvor den fritlagte kilde slår et 90 graders sving, fortsætter ud gennem engdraget og slutter med udløb til Nørreå.
Den fritlagte kilde med stenbelagt platform tages i brug til en soppetur.

HEDESELSKABETS MEDLEMSPULJE
Hvert år uddeler Hedeselskabet via medlemspuljen 25.000 kroner til ti udvalgte projekter, som har en stærk lokal forankring. Som navnet antyder, skal man være medlem af Hedeselskabet for at søge, og projektet skal have en relation til naturen og styrke lokalområdet. Det koster 200 kroner om året at være medlem af Hedeselskabet, og man kan også tegne medlemskab som forening. Ansøgningsfrist: 1. februar og 1. juli.

OM HEDESELSKABET: Vi bygger en bæredygtig fremtid - med naturen som partner
Hedeselskabet ejer en række virksomheder og beskæftiger ca. 1.000 medarbejdere inkl. associerede selskaber og omsatte i 2021 for 2 mia. kr.

Hedeselskabet skabte gode resultater for natur og bundlinje i 202329.4.2024 19:00:27 CEST | Pressemeddelelse

2023 har været et godt år for Hedeselskabet. Organisationen kan således præsentere et regnskab med en stigning i omsætningen på lidt over 6 procent til 2,3 mia. kr. og en vækst på 23 procent i driftsresultatet til 86,5 mio. kr. – det bedste resultat i en årrække. For at styrke forretningen yderligere samles driftsselskaberne under et nyt navn - Dalgas. Hedeselskabet bevares som hovednavn.