Geoteknisk udbud til Østlig Ringvej afgjort

Del

Det bliver Per Aarsleff A/S, der skal stå for de geotekniske undersøgelser i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej i København.

Efter omhyggelig vurdering af en række modtagne tilbud, har Sund & Bælt indgået kontrakt med Per Aarsleff A/S om at udføre de nødvendige geotekniske undersøgelser på Østlig Ringvej. 

De geotekniske undersøgelser indebærer, at Per Aarsleff A/S udfører boringer i undersøgelsesområdet og bl.a. udtager jordprøver. Der er tale om boringer, som foretages med en borerig i form af en mindre lastbil med påmonteret boreudstyr, der placeres på en flåde. Flåden stabiliseres på havbunden ved hjælp af fire stålben, når der bores. Stålbenene sænkes forsigtigt ned på havbunden, og påvirkningen af havbunden er begrænset.  

Sammen med eksisterende data fra tidligere undersøgelser foretaget i forbindelse med blandt andet Lynetteholm skal boringerne, som Per Aarsleff A/S udfører, bidrage med fyldestgørende viden om havbunden, grundvandet og eventuel forurening i undersøgelsesområdet.  

Kontraktindgåelsen er derfor et vigtigt skridt i undersøgelserne af Østlig Ringvej-projektet.

- Ved at få et tilstrækkeligt kendskab til havbunden samt de dybereliggende jordlag reducerer vi usikkerheden i vurderingen af et kæmpe projekt som Østlig Ringvej. Derfor er vi glade for at have indgået kontrakt med Per Aarsleff A/S, og det markerer en vigtig milepæl i de igangværende undersøgelser, siger Henrik Christensen, der er teknisk direktør i Projektudvikling i Sund & Bælt, som står for miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej. 

De geotekniske undersøgelser forventes igangsat i vinterhalvåret 2023/2024, og den endelige afrapportering forventes færdig i sommeren 2024.  

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Stigende trafik og vigtige milepæle i projekterne27.3.2025 13:26:54 CET | Pressemeddelelse

I 2024 blev der sat ny rekord for trafikken på begge broer. På Storebæltsbroen var væksten især drevet af lastbiltrafikken, mens det på Øresundsbron var personbiltrafikken, der drev årets vækst. Trafikudviklingen bidrager positivt til resultatet, som lå over forventningerne for året. På Storebæltsbroen steg lastbiltrafikken med 3,0 pct, mens der var et mindre fald i personbiltrafikken på 0,2 i forhold til 2023. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet, og vejtrafikken satte ny årsrekord med knap 13,7 mio. køretøjer. Omsætningen fra vejtrafikken på Storebæltsforbindelsen var på 3.237 mio. kr. og steg med 2,6 pct. i forhold til 2023. På Øresundsbron steg personbiltrafikken med 3,8 pct., mens lastbiltrafikken endte med en stigning på 1,2 pct. Vejtrafikken satte ny årsrekord med 7,6 mio. køretøjer, og knap 21.000 kørte dagligt over forbindelsen i 2024. I delårsrapporten fra 3. kvartal var forventningen til årets resultat før dagsværdireguleringer og skat i stø

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye