Grøn madfestival skruer op for ambitionerne

I år byder den plantebaserede madmesse Plant Food Festival på endnu flere oplevelser. Messen foregår den 4.-5. november i Øksnehallen og er et absolut must at deltage i, hvis man interesserer sig for alternativer til kød og andre animalske produkter.

Forventningerne er tårnhøje til dette års store plantebaserede madmesse, Plant Food Festival, som bliver afholdt i Øksnehallen i København den 4. og 5. november 2023.

Her kan de besøgende møde en lang række af landets mest innovative plantebaserede virksomheder, der viser fremtidens smagfulde, klimavenlige fødevarer frem.

Sidste år blev messen afholdt under navnet “Organic Plant Based Expo” og blev en stor succes. I år oplyser arrangøren af Plant Food Festival, Dansk Vegetarisk Forening, at man har skruet op for ambitionerne med over 70 udstillere og forventer et endnu større fremmøde af besøgende. Politiken er desuden indtrådt som kommerciel mediepartner på festivalen, hvilket betyder endnu større synlighed og opmærksomhed om arrangementet.

Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening, glæder sig over de nye tiltag samt den store offentlige interesse for plantebaseret kost.

"Omlægningen af vores landbrug og madvaner er altafgørende for at nå klimamålene og vende biodiversitetskrisen. Samtidig har en plantebaseret kost store sundhedsmæssige fordele, så det er en højaktuel og vigtig sag. Med Plant Food Festival håber vi at inspirere de besøgende med lækre og innovative produkter, der gør det nemt at spise grønt i dagligdagen," siger Rune-Christoffer Dragsdahl.

Et must for interesserede i klimavenlig kost

Plant Food Festival er et af de største plantebaserede arrangementer i Danmark og er et absolut must at deltage i, hvis man interesserer sig for klimavenlig kost og sunde alternativer til kød og andre animalske produkter. Over halvdelen af produkterne på festivalen vil være økologiske.

"Sidste år oplevede vi en kæmpe efterspørgsel på de produkter, stadeholderne havde med, og mange varer blev revet væk. Vi oplever, at mange virksomheder bruger messen til enten at præsentere nye produkter, køre tilbud på eksisterende varer og på at inspirere folk til at lave mad med deres ingredienser på nye måder, og det er lige præcis dét, en mad-fest som Plant Food Festival kan," siger Mie Nordly, der er erhvervschef i Dansk Vegetarisk Forening og en af arrangørerne bag messen.

Ud over at gå på opdagelse blandt de mange stande, kan messens gæster glæde sig til faglige oplæg om plantebaseret kost på Øksnehallens scene, paneldebatter, underholdning med musik og meget mere.

Der vil bl.a. være vægtløftning med muskelmanden Patrik Baboumian, som har sat flere verdensrekorder i tunge løft og er verdenskendt fra Netflix-dokumentaren The Game Changers. Derudover vil der være politisk debat om CO2-afgift på landbruget, paneldebat om mediernes rolle i klimakrisen, kåring af Årets Plantebaserede Supermarked og Årets Plantebaserede Produkter, undersøgelser af pesticider i kroppen på bl.a. kokken Umut Sakarya og mange andre emner. Du kan se hele programmet her.

Medier og journalister, der vil deltage i Plant Food Festival, kan blive akkrediteret ved at sende en mail til DVF’s presseafdeling.

Plant Food Festival er støttet af Fonden for økologisk landbrug, Organic Plant Protein og Naturli’.

rc @ vegetarisk.dk / Tlf 50 56 18 17

Berit Ertmann