Topdanmark fastholder stærk kerneforretning i kvartal med ekstremt vejr
Kunder i Topdanmark har i tredje kvartal 2023 anmeldt 51 procent flere vejrskader sammenlignet med gennemsnittet for de seneste fem år. Kvartalet har også budt på en positiv udvikling i selskabets underliggende forretning, og Topdanmark foretager nu en mindre opjustering.

Topdanmark kommer ud af de første ni måneder af 2023 med et overskud på 894 mio. kroner efter skat. Det er 11,3 procent højere end tilsvarende periode året før.
”Vi leverer et fornuftigt resultat og formår at fastholde en stærk kerneforretning i en periode præget af makroøkonomisk usikkerhed, et forholdsvist højt niveau af skader og en fortsat forhøjet kerneinflation. Det medfører samlet set en mindre opjustering af vores nettoresultat for helåret,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.
Topdanmark forventer nu et nettoresultat for 2023 på 1.100-1.210 mio. kroner mod tidligere 1.050-1.200 mio. kroner
Resultatet er ekstraordinært påvirket af ekstreme vejrbegivenheder, hvor kunder har været ramt af både tørke, kæmpehagl, storm og skybrud. Topdanmark har indtil videre i år haft udgifter for 268 mio. kroner til kunder ramt af vejrskader, som blandt andet medvirker til, at selskabets combined ratio lander på 83,5 for årets første ni måneder.
”Sommeren 2023 har været atypisk med den vådeste juli nogensinde registreret i Danmark og en usædvanlig våd og blæsende start på august. Det har med andre ord været et travlt og begivenhedsrigt kvartal, og vi har hjulpet både vores privat-, landbrugs- og erhvervskunder. Alene i tredje kvartal har kunder anmeldt 51 procent flere vejrskader sammenlignet med gennemsnittet de seneste fem år,” siger Peter Hermann.
Heriblandt har tre ud fire landbrugskunder i Topdanmark med en afgrødeforsikring fulgt selskabets opfordring om at anmelde en skade i kølvandet på forsommerens ekstreme tørke.
Vækst i kerneforretning
Ser man på Topdanmarks kerneforretning, har den udviklet sig positivt i tredje kvartal. Det viser nøgletal for selskabets underliggende forretning.
Den underliggende skadesprocent, som blandt andet er renset for vejr- og storskader, er forbedret med 1,8 procentpoint i forhold til samme periode året før. Det skyldes blandt andet Topdanmarks kontinuerlige fokus på effektiviseringer.
Topdanmarks præmieindtægter er vokset med 2,0 procent på linje med selskabets mål om at skabe lønsom vækst.
Samlet for årets første ni måneder har Topdanmark udbetalt omkring 4,9 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder på tværs af alle divisioner.
Digitalisering tager fart
I tredje kvartal har Topdanmark fortsat investeringerne i den digitale transformation, samtidig med at kundetilfredsheden online er blevet øget. Investeringerne skal bidrage til at indfri målet om, at 80 procent af alle kundehenvendelser skal kunne klares på 20 sekunder.
For at understøtte ambitionerne har Topdanmark også igangsat et stort projekt med at relancere selskabets hjemmeside og udvikle en ny app. Begge platforme skal gøre det nemmere for kunder at anmelde skader og købe forsikringer online.
”Som en del af Topdanmarks største investering nogensinde er vi nu for alvor kommet dertil, hvor vi kan bygge oven på vores nye IT-infrastruktur med smarte og innovative funktioner. Alt sammen med den ambition, at det skal være nemt og enkelt at være kunde i Topdanmark,” siger Peter Hermann.
Topdanmark.dk er nu den kanal, hvor selskabet har flest interaktioner med kunder. En opgørelse fra Topdanmark viser, at selskabets hjemmeside har over 300.000 månedlige besøg, og 55 procent af besøgene sker via mobil.
//
5 nedslag i Q1-Q3 2023:
- Resultat efter skat: 894 mio. kroner (Q1-Q3 2022: 803 mio. kroner)
- Præmieindtægter: 7,557 mia. kroner (Q1-Q3 2022: 7,412 mia. kroner)
- Vækst i præmieindtægter: 2,0 procent (Q1-Q3 2022: 3,4 procent)
- Combined ratio inklusive afløb: 83,5 (Q1-Q3 2022: 82,8)
- Investeringsresultat: -12 mio. kroner (Q1-Q3 2022: -436 mio. kroner)
Nøgleord
Kontakter
Troels KarlskovPressechef
Tlf:+45 30 30 15 00tkj@topdanmark.dkSøren Martin OlsenPresserådgiver
Tlf:+45 25 45 65 75smo@topdanmark.dkTopdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.
Vi er 2.100 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000 erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.
Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Peter Hermann har valgt at stoppe, når Topdanmarks integration i If er gennemført6.2.2025 07:40:32 CET | Pressemeddelelse
Peter Hermann har valgt at stoppe som adm. direktør i Topdanmark og viceadm. direktør i If, når Topdanmark er integreret i If 1. juli 2025. Integrationen betyder, at Topdanmark bliver en del af Nordens største forsikringsselskab og det næststørste forsikringsselskab i Danmark med en markedsandel på 21 procent. ”Jeg er stolt over den transformation, som Topdanmark er lykkedes med de seneste syv år. Sammen med dygtige medarbejdere har vi trods store forandringer formået at skabe stærke resultater med en solid kerneforretning, ansvarlig vækst og stigende tilfredshed blandt medarbejdere og kunder. Det betyder, at Topdanmark i dag er et fokuseret, moderne og veldrevet forsikringsselskab, der skaber værdi for kunder, aktionærer og samfundet,” siger Peter Hermann. Sampo-koncernens købstilbud på Topdanmark i august 2024 indledte Topdanmarks integration i If, som er ejet af Sampo. ”Det har været vigtigt for mig at bidrage til integrationen, og sammen har vi lagt en klar plan frem mod den juridi
Topdanmark i opråb: Afgørende at tjekke dette før skiferien30.1.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Tusindvis af danskere får snart travlt med at pakke kufferten for at komme afsted på ski. Uge 7 og 8 er to meget populære skiuger, som normalt plejer at give travlhed hos Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. ”Vi kan allerede se nu, at danskerne kommer til skade på ski og snowboard. Vi forventer især at få travlt med at hjælpe vores kunder i de klassiske vinterferieuger, som er højsæson for skiferier,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. Topdanmarks kunder har foreløbigt anmeldt knap 190 skiskader i år. I januar og februar sidste år blev der anmeldt knap 700 skiskader. Ifølge SOS International, som Topdanmark samarbejder med, var det henholdsvis de 50-59-årige og 20-29-årige, der tegnede sig for flest skiskader i forbindelse med sidste års skisæson. Begge aldersgrupper stod for ca. 20 procent af skiskaderne hver. ”Det er især skader i knæ og underben, der giver mange danskere problemer på skiferien, men vi ser også altid en del, som slår skulderen,
Topdanmark sælger ejerandel i Bornholms Brandforsikring29.11.2024 09:03:32 CET | Pressemeddelelse
Topdanmark sælger sin ejerandel af Bornholms Brandforsikring pr. 29. november 2024. Distributionssamarbejdet fortsætter, så Topdanmark fortsat tilbyder produkter til private kunder og mindre virksomheder på Bornholm.
Topdanmark fortsætter stærk vækst og investering i digitale løsninger6.11.2024 08:49:36 CET | Pressemeddelelse
Topdanmark oplever fortsat positiv vækst, viser regnskabstal for årets første ni måneder. Kundernes tilfredshed med digitale services er samtidig steget.
Forsikringsselskab sender advarsel: Få det gjort, før sne og is pludseligt rammer31.10.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
De seneste tre år har november været garant for sæsonens første sne. Derfor sender Topdanmark nu en opfordring til sine kunder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum