Stærke AI-kompetencer giver mere på lønkontoen
Nogle faglige kompetencer og færdigheder er mere værd end andre. Nyt studie kortlægger værdien af 962 konkrete færdigheder og viser, at særligt viden om kunstig intelligens (AI) i dag står i høj kurs. I gennemsnit øger AI-kompetencer aflønningen med 21 procent.
Hvilken type faglige færdigheder er der særligt brug for på et arbejdsmarked præget af teknologiske nybrud? Og hvordan kan den enkelte medarbejder tilegne sig nye kompetencer, som er særligt efterspurgte og i sidste ende bedre betalt?
Disse spørgsmål står i centrum for et nyt videnskabeligt studie, som har kortlagt og sat værdi på 962 arbejdsrelaterede færdigheder og deres indbyrdes relationer.
Studiet viser, at der er væsentlige forskelle i værdien af de konkrete faglige færdigheder. Særligt AI-relaterede kompetencer er markant bedre betalt end de fleste øvrige. I gennemsnit øger tilegnelsen af specifikke AI-færdigheder aflønningen med 21 procent.
”Den højere værdi denne type arbejde afspejler, at kunstig intelligens er inde i en rivende udvikling, og at kompetencer på området er efterspurgte. Men AI-kompetencer er også et godt eksempel på en type færdigheder, som kan bruges i mange arbejdssammenhænge, og som det derfor giver ekstra værdi at besidde,” siger Ole Teutloff fra Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS) ved Københavns Universitet.
Sammen med Fabian Stephany fra University of Oxford står han bag kortlægningen, der netop er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Research Policy.
I studiet bruger de to forskere data fra 50.000 freelancejobs, der er udbudt på en stor amerikansk onlineplatform i perioden 2014-2022. Da sådanne freelanceplatforme både angiver lønniveau og specificerer krav til kvalifikationer og færdigheder, er det med dataanalyser muligt at kortlægge de forskellige færdigheders indbyrdes relationer og værdi ned i detaljen.
Det gælder også de specielle AI-færdigheder: Her topper nye færdigheder knyttet til ’maskinlæring’ listen med en relativ ekstraværdi på 40 pct. Derefter følger en række andre AI-relaterede kompetencer som f.eks. kendskab til ’deep learning’ (27 %) ’dataanalyse’ (14 %) og programmer, der benyttes til kunstig intelligens, f.eks. Python (8 %) og Java (5 %).
Ekstraværdi af udvalgte AI-færdigheder
Kan guide valg af efteruddannelse
Mere generelt viser studiet, at værdien af en færdighed eller kompetence er markant højere, hvis den på frugtbar vis kan kombineres med færdigheder fra andre områder. Det er altså et plus, hvis man kan tilføre en helt anderledes, men efterspurgt færdighed til sin professionelle værktøjskasse.
F.eks. har specifikke færdigheder fra software- og techområdet generelt høj værdi for folk, der arbejder inden for marketing eller jura og finans. Der er tale om høj komplementaritet. Omvendt er ’fotoretouchering’ et eksempel på en smal færdighed, som er sværere at kombinere med andre kompetencer og derfor har mindre komplementaritet og værdi.
Ifølge Fabian Stephany giver kortlægningen af sådanne sammenhænge ny viden om, hvordan den enkelte bedst kan udvikle sine færdigheder, så de matcher efterspørgslen på arbejdsmarkedet.
"Vores resultater har store konsekvenser for enkeltpersoner, virksomheder og beslutningstagere. Når man er opmærksom på værdien af færdigheder, der komplementerer hinanden, kan vi f.eks. bedre vejlede arbejdstagere i deres individuelle efteruddannelse eller omskoling," siger han.
Ifølge forskerne bag studiet er det her vigtigt at være opmærksom på, at data bygger på freelanceopgaver udbudt på en amerikansk onlineplatform, der ikke nødvendigvis altid afspejler en europæisk virkelighed eller den hverdag, som den fastansatte møder på sin arbejdsplads.
”Fastansatte vil ofte arbejde i teams og organisatoriske hierarkier, der også kræver en række blødere sociale færdigheder,” forklarer Ole Teutloff.
”Men når det gælder AI-færdigheder, vil jeg argumentere for, at de er ’hårde’ færdigheder, ligesom projekter, der slås op på arbejdsplatforme, godt kan omfatte meget komplekse arbejdsopgaver. Et projekt om maskinlæring behøver derfor ikke være meget forskelligt fra et projekt i en virksomhed, når vi taler om færdigheder. Så også her i Europa tror jeg, vi kan lære af undersøgelsen.
---
Om studiet
Studiet med titlen ‘What is the price of a skill? The value of complementarity’ er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Research Policy.
Bag studiet står Fabian Stephany, der bl.a. er forskningslektor på Oxford Internet Institute (OII) ved University of Oxford, og ph.d.-studerende Ole Teutloff fra Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS) ved Københavns Universitet.
I studiet undersøger de værdien af 962 forskellige arbejdsrelaterede færdigheder og deres indbyrdes sammenhæng. Data bygger på små 50.000 arbejdsopgaver, der er udbudt i perioden fra 2014-2022 på en stor amerikansk onlineplatform for freelanceopgaver. Den konkrete platform er anonymiseret i studiet.
Se hele studiet hos Research Policy: What is the price of a skill? The value of complementarity
Nøgleord
Kontakter
Kontakt
Ole Teutloff (taler engelsk og tysk)
Ph.d.-studerende
Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS)
E-mail: ole.teutloff@sodas.ku.dk
Mobil: +49 176 5050 2088
Søren Bang
Journalist
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
E-mail: sba@samf.ku.dk
Mobil: +45 29 21 09 73
Billeder
Links
Om Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet har forskningsmiljøer inden for antropologi, psykologi, statskundskab, sociologi og økonomi.
Fakultetets forskning er førende inden for en lang række sociale, økonomiske og politiske områder. Læs mere om fakultetet samt dets institutter og centre.
Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
De yngste piger i klassen får oftere ADHD-medicin20.11.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Er de yngste børn i en skoleklasse mere tilbøjelige til at blive behandlet for ADHD? Svaret er ja, hvis du er pige. Det viser et opsigtsvækkende studie, som to økonomistuderende fra Københavns Universitet har fået udgivet i et videnskabeligt tidsskrift.
Danske elitetrænere ser medfølelse som en vej til bedre præstationer7.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Potentialet ved at bruge medfølelse – eller ’compassion’ – som redskab i elitesport er stort, både for den enkelte udøver og målt på sportslige resultater. Det vurderer danske toptrænere i et nyt studie fra Københavns Universitet.
Nyt nationalt videnscenter vil styrke småbørns psykiske sundhed9.10.2024 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Med tre store fondsbevillinger etablerer Institut for Psykologi på KU og Statens Institut for Folkesundhed ved SDU et videns- og kompetencecenter, der skal fremme 0-5-åriges trivsel og mentale udvikling. Centret vil omsætte ny forskning til indsatser målrettet småbørn, deres familier og fagprofessionelle.
Det giver økonomisk gevinst at tage samme uddannelse som ens forældre23.6.2024 13:08:33 CEST | Pressemeddelelse
Jurister, læger og ingeniører, der er gået i forældrenes fodspor, tjener mere end deres kolleger, viser et nyt dansk studie. Det kunne dække over nepotisme eller anden forskelsbehandling, men forklaringen er sandsynligvis en helt anden.
Diplomater bruger sociale medier til at gemme konflikter20.6.2024 05:52:10 CEST | Pressemeddelelse
Normalt forsøger folk at få opmærksomhed på sociale medier, men der er én gruppe, som helst vil gå i ét med tapetet. En ny undersøgelse analyserer ved hjælp af kunstig intelligens over 55.000 billeder på X, delt af mere end tusind diplomater verden over, og afslører en bemærkelsesværdig ensartethed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum