Nej fra Løvens Hule - men idé vandt og Orkla køber op
Orkla Care i Danmark køber nu en stor bid af Eace Gum - Danmarks første virksomhed der laver funktionelt tyggegummi (red: fx tyggegummi med vitaminer). Næste skridt for vækstvirksomheden er bl.a. at styrke hjemmemarkedet, manifestere brandet i Norden og lancere nye produkter til nye behov.
Løvens Hule var ikke klar til at investere i det dengang 25-årige startup-par bag Eace, Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung, da de præsenterede dansk tyggegummi med vitaminer i. Det var Orkla Care derimod, som i 2021 købte 30 pct. af virksomheden. Og nu køber virksomheden yderligere op, så ejerandelen stiger til 49 pct.
Eace Gum gør det muligt at indtage næringsstoffer ved at tygge på et friskt stykke tyggegummi. Et koncept som den yngre forbruger i høj grad har taget til sig. Det er på rekordtid lykkes at hæve kendskabet til Eace fra stort set nul til 61 pct. hos de 15 til 29-årige[1]. Og antallet af butikker i primært Danmark, hvor produkterne er på hylderne, er steget fra 800 til 3.000 på to år.
Forbrugerne har en øget interesse for kosttilskud – både herhjemme, men også globalt. Særligt er der en stigende efterspørgsel efter andre måder at tage kosttilskud på – en trend som Eace’s produkter taler direkte ind i. Globalt er interessen for tyggegummi med nye funktioner stor blandt forbrugerne, forventeligt 10 mia. dollars i 2024[2].
Parterne bringer forskellige styrker med ind i ejerskabet
Både Orkla Care og makkerparret bag Eace taler om det perfekte match. Hos Orkla Care siger Tina Møller, marketing- og innovationsdirektør: ”Vi køber en større andel af Eace, fordi det ganske enkelt er en succes, der har potentiale til at vokse sig endnu større – i hele Norden. Vi tror på produktet som en ny type kosttilskud. Og så tror vi på stifterne, og måden de investerer sig selv i at brande virksomheden på. De har på rekordtid formået at skabe en imponerende høj kendskabsgrad på 61 pct. for relativt få midler og har skabt et stærkt community rundt om virksomheden”.
Innovation skal drive væksten
Eace har siden det første produkt – Vitamin Gum – lanceret flere produkter som fx Energy Boost og White Smile. Resultatet af samarbejdet mellem Eace og Orkla-brandet Jordan er produktet White Smile, som er blevet et af virksomhedens bedst sælgende produkter. Endnu et helt nyt produkt er netop på vej på butikshylderne, og en nyhed mere kommer i 2024.
Næste del af vækstrejsen handler om at styrke salgsindsatsen, så der kommer flere Eace-produkter på hylderne i butikkerne - og med solidt rygstød fra Orkla Care – at få Eace-produkterne godt etableret på de nordiske markeder.
Asbjørn Dencker fra Eace Gum siger om perspektiverne i samarbejdet: ”Orkla har været i business i 350 år og har en kæmpe viden om dagligvarebranchen, kosttilskud og eksport, som er guld værd, når man som iværksættervirksomhed skal have endnu mere gang i vækstmotoren. Derfor betyder det rigtigt meget for os, at Orkla Care investerer yderligere i Eace Gum”.
Ambitionen for fremtiden er klar: positionen som frontløber skal bevares og forsvares gennem nye produkter, et stærkt salgsarbejde, nye markeder, og en fortsat dyrkning af en stærk og troværdig relation til de yngre forbrugere.
[1] Norstat
[2] ReportLinker: Functional Chewing Gum Market - Global Outlook and Forecast 2019-2024
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Katrine Marie SørensenOrkla Care Danmark
Tlf:20602684katrine.sorensen@orkla.dkAsbjørn DenckerCEO og medstifterEace Gum
Tlf:41 11 78 99asbjorn@eace.dkBilleder
Fakta - om Orkla Care Danmark
Orkla Care Danmark er markedsleder inden for kategorier som kosttilskud, mundpleje og sårpleje i Danmark. Derudover markedsfører virksomheden produkter inden for personlig pleje. UniKalk, HUSK, Livol, Pikasol, Futura, Longo Vital, Möller’s, Maxim, Gerimax, Jordan, Salvequick og Vivag, er blandt virksomhedens mange kendte brands.
Orkla Care Danmark beskæftiger 250 medarbejdere på hovedkontoret i Vallensbæk og to produktionssteder i Ishøj og Lynge. Virksomheden er en del af Orkla ASA, som er et førende industrielt investeringsselskab med hovedsæde i Oslo.
Fakta - om Eace
Eace Gum blev startet af iværksætterduoen Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung i 2019. Virksomheden blev stiftet med en mission om at lave tyggegummi der udover at smage godt, også er tilsat funktionelle nærringstoffer, der giver et boost i hverdagen.
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Danskerne skal have hjælp til at spise mere grønt.25.9.2024 15:07:48 CEST | Pressemeddelelse
Mere end to tredjedele af danskerne vil gerne spise mere grønt, når familierne samles omkring middagsbordene. Kun få er lukkede om deres madvaner, og de fleste forventer ikke at afskaffe kød som del af menuen. Mange er nysgerrige – også kaldet plante-curious – men savner inspiration til lækre alternativer til bøffen og kødstrimlerne. Det skal smage godt. Ikke som en efterligning, men i egen ret. Og så må det ikke være alt for besværligt at tilberede. Det gør Beauvais nu noget ved. Det kendte fødevaremærke lancerer to nye økologiske produkter uden tilsætningsstoffer – grøntsagsbøffer og -strimler. Med fermenteret rug og grøntsager herunder gulerødder, rød peber, broccoli og løg får maden smag, bid og saft. Som vi forventer det af et godt måltid. De nye produkter er netop blevet tilgængelige i frysediskene i hele landet, hvor forbrugerne nu kan finde de nyeste smagsoplevelser på hylderne i deres lokale butikker. Med dem følger grønne opskrifter på let og velsmagende mad til både familier
Orkla Danmark bryder rekorder i et vanskeligt marked3.6.2024 14:45:10 CEST | Pressemeddelelse
Med en samlet vækst i omsætningen på 8,5% opnåede Orkla Danmark i 2023 den højeste samlede omsætning nogensinde. Ny strategi har fokus på vækst i kerneforretning og i fremtidens grønne fødevarer.
Sune Holm Larsen ny kommerciel direktør for Retail i Orkla Danmark15.11.2023 12:57:35 CET | Pressemeddelelse
Orkla Danmark har udnævnt Sune Holm Larsen til ny kommerciel direktør for Retail. Han tiltræder stillingen den 1. december 2023.
Orkla sælger 70 år gammelt rengøringsmærke16.10.2023 06:58:00 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care Danmark har netop skrevet under på salget af rengøringsmærket Rens-let til KAM Retail. Frasalget sker i kølvandet på Orklas nye koncernstruktur, hvor fokus skærpes på prioriterede kategorier.
Flemming Paasch giver livsværk videre5.10.2023 14:48:50 CEST | Pressemeddelelse
Fem år efter at han solgte virksomheden til fødevarekoncernen Orkla, stopper Flemming Paasch nu som administrerende direktør for Kolding-virksomheden Easyfood. Flemming Paasch vil i stedet bruge sin energi på nye iværksætter-projekter og bestyrelsesarbejde. Flemming Paasch videregiver en veldrevet forretning, der nu bliver en central del af Orkla Danmarks nye Out of Home forretningsenhed
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum