Analyser af sammenlægning mellem Vestforbrænding og Farum Fjernvarme er på trapperne

Vestforbrænding og Farum Fjernvarme arbejder på at færdiggøre et beslutningsgrundlag for sammenlægning af de to selskaber. Sammenlægningen skal efter planerne sikre billigere fjernvarme og gøre det lettere at rulle mere fjernvarme ud til endnu flere borgere. Parterne har siden forårets årsmøde i Farum Fjernvarme arbejdet på en afklaring af, hvordan sammenlægningen skal finde sted. De sidste analyser er ved at være på plads, og et beslutningsgrundlag forventes forelagt de to selskaber i december.

Gregers Skibsted Vestforbrænding

Både bestyrelsesformand for Vestforbrænding, Ole Bondo Christensen, og bestyrelsesformand for Farum Fjernvarme, Henrik Haugaard Pedersen, håber, at de afsluttende forhandlinger vil munde ud i en sammenlægning ved årsskiftet. Begge parter udtaler desuden tilfredshed med resultaterne af både dialog og undersøgelser.

Ole Bondo Christensen siger:

“I forlængelse af beslutningen i foråret 2023 på Farum Fjernvarmes årsmøde om at afsøge mulighederne for en sammenlægning med Vestforbrænding har der været et rigtig godt samarbejde mellem de to selskaber. Hensigten er at kunne sænke varmeprisen, sikre større forsyningssikkerhed og skabe sammenhæng i varmeforsyningen til fordel for både for Farum Fjernvarmes kunder og for Vestforbrænding. Der udestår stadig de sidste tekniske afklaringer, men det klare mål er, at der i december kan forelægges et beslutningsoplæg om sammenlægning til repræsentantskabet i Farum Fjernvarme og til bestyrelsen i Vestforbrænding. Målet er, at sammenlægningen vil kunne blive en realitet først i det nye år”.

Henrik Haugaard Pedersen udtaler:

“Der er et rigtig godt samarbejde og forhandlingsklima mellem Vestforbrænding og Farum Fjernvarme om en sammenlægning. Det er en kompliceret proces, hvor vi skylder hinanden at være grundige. Vi arbejder lige nu på, at få resultaterne af de tekniske og økonomiske undersøgelser klar, så de kan danne grundlag for Farum Fjernvarmes repræsentantskabs endelige beslutning på et repræsentantskabsmøde i december”.

Vestforbrænding er Danmarks største affaldsenergiselskab. Vi er ejet af 19 storkøbenhavnske og sjællandske kommuner, som vi tilbyder løsninger inden for indsamling og behandling af affald samt levering af fjernvarme og elektricitet. På vores hjemmeside www.vestfor.dk kan du læse om Vestforbrændings selskabskonstruktion, vores historie, økonomi og værdisæt.

Danmarks største fjernvarmeprojekt starter i Herlev25.1.2024 09:57:04 CET | Pressemeddelelse

Vestforbrænding lancerede i foråret 2022 Varmeplan 2030, som er det største og mest ambitiøse fjernvarmeprojekt i Danmark. Hele 450 km. fjernvarmerør skal over de kommende år nedgraves i syv kommuner, og godt 39.000 nye husstande, skal have tilsluttet mere klimavenlig fjernvarme. Det meget store anlægsprojekt til en værdi af 6,3 mia. kr. for den første etape tager sin begyndelse i Herlev den 31. januar med det første spadestik for hele projektet.

Farum Fjernvarme bliver en del af Vestforbrænding14.12.2023 10:30:25 CET | Pressemeddelelse

På et ekstraordinært årsmøde i Farum Fjernvarme besluttede repræsentantskabet i går aftes at godkende bestyrelsens indstilling til, at Vestforbrænding overtager Farum Fjernvarme. Forud for beslutningen ligger et grundigt analysearbejde og en tæt dialog mellem parterne. Overtagelsen er betinget af godkendelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Efter en sådan godkendelse vil kunderne få prisforbedringerne allerede fra 1. januar 2024 med tilbagevirkende kraft.

Vestforbrænding: fjernvarmen er nu på vej til nye kunder6.10.2023 13:57:07 CEST | Pressemeddelelse

Det er en historisk dag for Vestforbrænding, som netop har skrevet under på kontrakter til 6,3 mia. kr. med entreprenørselskaberne Per Aarsleff A/S og M.J. Eriksson A/S. I første kvartal 2024 bliver første spadestik taget, og arbejdet med at udrulle klimavenlig fjernvarme i en række storkøbenhavnske kommuner vil dermed gå i gang. Der er tale om den første etape af flere i forbindelse med Vestforbrændings Varmeplan 2030, der samlet set skal sikre fjernvarme til 39.000 nye kunder.