Q3 2023: Vækst i Telia Danmarks indtjening og kundebase

Telia Danmark melder om stigende indtjening for syvende kvartal i træk og positiv udvikling inden for bredbånd og IoT.

Telias igangværende netværksmodernisering nåede 93,5 % udendørs 5G befolkningsdækning i slutningen af september. Foto: Telia

Telia Danmarks kundebase udgør nu 1.876.000 sim-kort.

I tredje kvartal voksede IoT/M2M-basen med betydelige 120.000 sim-kort – i alt 579.000 sim-kort er drevet af tilslutningen af smart-meter til den nordiske forsyningssektor, europæisk EV-opladningsinfrastruktur og sporingsløsninger til forbrugere samt transport og logistik.

Mobilbasen forblev stabil på 1.297.000 gennem kvartalet. Bredbåndsbasen, inklusive den populære 5G internetløsning, voksede med 6.000 til i alt 74.000 i løbet af tredje kvartal.

“Vi fortsætter med at øge kundebasen gennem kvartalet og ser god trækkraft inden for vores bredbånds- og IoT-fokusområder. Kundetilfredsheden fortsætter den opadgående tendens takket være vores fokus på at forbedre kundedialogen, systemer og end-to-end processer samt nyligt introducerede produkter og services på tværs af hele kunderejsen. Vores netværksmodernisering er på vej, og vi fortsætter med at udvide vores højkvalitets 5G-dækning i hele Danmark. En kæmpe tak til alle Telia Danmark-kolleger for jeres indsats og dedikation, der tydeligt viser sig i vores resultater”, siger Petr Cermak, CEO i Telia Denmark.

Netværk

Telia sigter mod 95 % udendørs 5G befolkningsdækning ved udgangen af ​​2023 gennem den igangværende netværksmodernisering. 93,5 % udendørs 5G befolkningsdækning blev nået i slutningen af ​​september.

Telia afsluttede tidligere på året opgraderingen af ​​4G- og 5G-netværket i Danmarks top25-byer. Fokus for anden halvdel af 2023 er 5G-udrulningen i Top60-byer samt forbedringer af den landsdækkende netværkskvalitet langs de vigtigste transportkorridorer.

Norlys

Den 15 september underskrev Norlys aftalen med Telia Company om at købe Telia Danmark. Den 27 september godkendte flertallet fra Norlys repræsentantskab handlen.

Næste trin i processen er godkendelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvorefter overdragelse forventes i første kvartal i 2024. Frem til overdragelsen fortsætter Telia Danmark med at fungere som før underskrivelsen af ​​aftalen.

For mere information

Som følge af aftalen om at sælge Telias aktiviteter og netværksaktiver i Danmark til Norlys, er Telia Danmark klassificeret som ophørte aktiviteter i Telia Companys delårsrapport (januar - september 2023), som er tilgængelig på Investor Relations-siden.

Se afsnittene 'Ophørte aktiviteter (Danmark)' og 'Aktiver bestemt for salg, ophørte aktiviteter og afhændelser for mere information.

Petr Cermak, CEO, Telia Danmark

Om Telia