Grøn omstilling: Plan for udfasning af nye fossile lastbiler er på plads
EU’s klimaministre er blevet enige om en plan for udfasning af fossile brændsler fra den tunge transportsektor. Danmark kæmpede for en fuld udfasning, og kampen er ifølge klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard ikke slut endnu.
Vejtransporten i EU er på vej mod en større, grøn omstilling.
Ministerrådet er mandag aften blevet enige om en plan for udfasning af fossile, tunge køretøjer. Danmark har med klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard i spidsen kæmpet for mere ambitiøse krav og fuld udfasning af nye, fossile lastbiler i 2040 – men efter svære forhandlinger, der blev forsøgt trukket i en anden og mindre ambitiøs retning – er det endt med 90 pct. i 2040.
Til gengæld er Danmark lykkes med at undgå få andre krav med i pakken, som ville have gjort planen mindre ambitiøst og tilladt en ordning, der kunne have åbnet for fortsat udbredt brug af forbrændingsmotorer og dermed omgåelse. Danmark lykkedes også med at få kravene til at omfatte mindre lastbiler, busser og trailere.
”Vi skal sikre grænseoverskridende, grønne tiltag for at komme de stigende udledninger fra vejtransporten til livs – og det er det, vi gør nu. Forhandlingerne har været vanskelige, vi har fået hævet målene betydeligt, men vi er desværre ikke endt med den fulde udfasning i 2040, vi fra dansk side har kæmpet for,” siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.
"Døren er lukket til en ordning, der åbner for udbredt brug af forbrændingsmotorer, vi har undgået risiko for, at kravene kan omgås, vi har fået smidt busser, trailere og mindre lastbiler med i pakken, og der er blevet sat et højere udfasningsmål, men vi er ikke færdige endnu. Vi arbejder aktivt videre for, at vi ender med en dato for fuld udfasning - ligesom vi har med personbiler og varevogne."
Enigheden i Ministerrådet betyder, at sagen om de tunge køretøjer nu kan forhandles med Europa-Parlamentet.
Fakta
- Tunge køretøjer, dvs. lastbiler, busser mv., står ifølge Kommissionen for over en fjerdedel af de samlede drivhusgasudledninger fra vejtransporten i EU og for over 6 pct. af EU’s samlede drivhusgasudledninger.
- Der er ca. 42.000 lastbiler i Danmark, som står for ca. 15 pct. af transportsektorens drivhusgasudledninger. Lastbilerne i Danmark udgør under 1 pct. af EU’s lastbiler (6,2 mio.).
- De nuværende regler indeholder et overordnet CO2-reduktionskrav i EU på 15 pct. i 2025 og på 30 pct. i 2030 i forhold til niveauet i 2019.
- Disse krav strammes med Rådets position, der bl.a. indeholder følgende.
- CO2-krav til producenter:
- 45 pct. fra 2030
- 65 pct. fra 2035
- 90 pct. fra 2040
- Nye bybusser skal være nulemissionsbusser fra 2035. I perioden 2030-2034 skal 85 pct. være nulemissionsbusser.
- Kravene udvides fra de nuværende fire typer af tunge køretøjer (lastbiler over 16 ton) til næsten alle tunge køretøjer, dvs. lastbiler over 5 ton, bybusser og turbusser over 7,5 ton samt påhængskøretøjer og sættevogne over 8 ton.
- CO2-krav til producenter:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
I Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet arbejder vi for målet om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i Danmark i 2030 og for et visionært, grønt lederskab både i Danmark og ude i verden.
Følg pressemeddelelser fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Mere sol og vind på land – større hensyn til både naboer og opstillere17.9.2025 07:05:27 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil forhandle om tiltag, der kan gøre det nemmere, hurtigere og bedre at opstille vedvarende energi på land og imødekomme naboer til solceller og vindmøller.
Farvel til russisk olie og gas: Mere ren europæisk energi er svaret5.9.2025 16:21:52 CEST | Pressemeddelelse
Den russiske energi skal ud, og den europæiske skal ind. Det kræver meget mere ren energi, en stærkere infrastruktur i hele Europa og et større brobygningsarbejde mellem forskellige energiformer såsom vedvarende energi og atomkraft.
Brintrøret ”Syvtallet” kan nu overgå til anlægsfasen2.9.2025 13:55:09 CEST | Pressemeddelelse
Anlægget af et brintrør fra Esbjerg til Tyskland med statslig medfinansiering har nået en afgørende milepæl. Projektet er godkendt, og næste skridt er nu Energinets kapacitetssalg.
Over en halv milliard til danskernes grønne varme29.8.2025 13:54:54 CEST | Pressemeddelelse
Med regeringens finanslovsforslag for 2026 afsættes der penge, så danskerne kan fortsætte med at få støtte til varmepumper i deres hjem. Samtidig afsættes der også penge til mere grøn energi, blandt andet for at skabe mulighed for flere solceller på kommunale bygninger.
Presseinvitation: Energiministre stiller skarpt på Europas energiudfordringer27.8.2025 10:12:55 CEST | Pressemeddelelse
Meget mere ren europæisk energiforsyning, brobygning mellem bl.a. vedvarende og nuklear energi og en robust infrastruktur, der er klar til fremtiden. Det danske formandskab samler EU’s energiministre i København for at sætte fokus på, hvordan Europa kan skrue ned for energiafhængigheden og op for produktionen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum