Danske bilister afslører: Her er de mest irriterende passagerer
Selvom det kan være hyggeligt at have selskab i bilen, så oplever danske bilister også, at passagerer kan gøre ting under kørslen, der kan være utroligt irriterende. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har foretaget for Gjensidige.
Når danske bilister får pulsen op i trafikken, skyldes det ikke altid de andre trafikanter på vejene.
I mange tilfælde kommer chaufførens vrede og irritation nemlig fra en helt anden og meget nær kant: Passagererne i bilen.
Og i en ny undersøgelse, som Kantar Public har foretaget for Gjensidige, løfter danske bilister sløret for, hvilken adfærd fra gæsterne i bilen, der er særligt irriterende.
Her peger flere end hver tredje adspurgte bilist på passagerer, der kommenterer kørslen, hvilket er skarpt forfulgt af passagerer, der decideret kritiserer kørslen samt gæster i bilen, der distraherer chaufføren under kørslen.
Men selvom bilister udpeger de tre ting, som værende noget af det mest irriterende at blive udsat for af passagerer, så har de også en anden og mere alvorlig ting tilfælles, lyder det fra Henrik Sagild, der er direktør i skade i Gjensidige.
“Når man kører med i en bil, så har man også et medansvar for, at kørslen foregår sikkert. Men hvis man distraherer chaufføren eller man kommenterer og kritiserer kørslen, så risikerer man sådan set at fjerne bilistens fokus fra at køre bil, og så er der en reel risiko for at ende i farlige situationer,” siger han.
På de efterfølgende pladser over irriterende adfærd hos passagerer, peger bilisterne i undersøgelsen desuden på dem, der viser forkert vej samt passagerer, der vil bestemme over musikken under kørslen.
Men selvom den irriterende adfærd måske ikke er lige så farlig for trafiksikkerheden, som de andre, så er de alligevel med til at tegne et billede af, at det faktisk betyder noget, hvordan man opfører sig som passager i en bil, lyder det fra Henrik Sagild.
“Hvis man kører med høj hastighed på eksempelvis motorvej, skal der meget lidt uopmærksomhed fra førerens side til, før man kan ende i alvorlige ulykker. Derfor er det generelt bare en god ide som passager at være opmærksom på sin adfærd, og sørge for, at chaufføren kan koncentrere sig 100 procent om at køre bil.”
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.004 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i august og september 2023.
Hvilken adfærd blandt medpassagerer irriterer dig mest, når du kører bil? |
|
Passagerer der kommenterer på min kørsel |
36% |
Passagerer der viser forkert vej |
14% |
Passagerer der distraherer mig |
28% |
Passagerer der kritiserer min kørsel |
29% |
Passagerer der vil bestemme over radio/musik |
9% |
Ingen af ovenstående |
26% |
Ved ikke |
7% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Boligejerne er energibevidste, men overvurderer standen af deres egen bolig16.5.2024 07:10:00 CEST | Pressemeddelelse
To ud af tre boligejere mener selv, at deres bolig er i god eller meget god energimæssig stand, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige. Men kun hver fjerde bolig har et energimærke i de to bedste kategorier A og B.
Her er de dårlige vaner på motorvejen, som bilisterne selv indrømmer10.5.2024 07:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom de fleste bilister nok opfatter sig selv som både ansvarlige og kompetente, så har mange alligevel svært ved at overholde færdselsloven, viser en ny undersøgelse.
Energirenoveringer vinder frem: Stigende efterspørgsel efter særligt lån6.5.2024 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Øget komfort og forskønnelse af boligen topper ønskelisten for renoveringslystne danskere. Der er dog også penge at spare både på forbruget og på lånet, hvis man foretager energivenlige renoveringer. Sådan lyder det fra Sparekassen Kronjylland og Gjensidige.
Trods stor interesse: Derfor dropper mange danskere solceller2.5.2024 07:38:00 CEST | Pressemeddelelse
De seneste år er antallet af solcelleanlæg hos private steget med knap 20 procent, men selv om næsten halvdelen af husejere er positivt indstillet for at installere solceller på taget, så er der en udbredt holdning om, at det ikke kan svare sig økonomisk. Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og NRGi
Pas på: I maj måned bliver over 1.000 hjorte påkørt i trafikken26.4.2024 07:41:00 CEST | Pressemeddelelse
Maj måned er historisk set en af de farligste for hjorte, hvor omkring 30 mister livet dagligt efter at være blevet påkørt i trafikken. Derfor bør man være ekstra opmærksom, når man kører ud på de veje som hjortene krydser, lyder rådet fra Lene Rasmussen, der er skadedirektør i Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum