Danske bilister afslører: Her er de mest irriterende passagerer
Selvom det kan være hyggeligt at have selskab i bilen, så oplever danske bilister også, at passagerer kan gøre ting under kørslen, der kan være utroligt irriterende. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har foretaget for Gjensidige.

Når danske bilister får pulsen op i trafikken, skyldes det ikke altid de andre trafikanter på vejene.
I mange tilfælde kommer chaufførens vrede og irritation nemlig fra en helt anden og meget nær kant: Passagererne i bilen.
Og i en ny undersøgelse, som Kantar Public har foretaget for Gjensidige, løfter danske bilister sløret for, hvilken adfærd fra gæsterne i bilen, der er særligt irriterende.
Her peger flere end hver tredje adspurgte bilist på passagerer, der kommenterer kørslen, hvilket er skarpt forfulgt af passagerer, der decideret kritiserer kørslen samt gæster i bilen, der distraherer chaufføren under kørslen.
Men selvom bilister udpeger de tre ting, som værende noget af det mest irriterende at blive udsat for af passagerer, så har de også en anden og mere alvorlig ting tilfælles, lyder det fra Henrik Sagild, der er direktør i skade i Gjensidige.
“Når man kører med i en bil, så har man også et medansvar for, at kørslen foregår sikkert. Men hvis man distraherer chaufføren eller man kommenterer og kritiserer kørslen, så risikerer man sådan set at fjerne bilistens fokus fra at køre bil, og så er der en reel risiko for at ende i farlige situationer,” siger han.
På de efterfølgende pladser over irriterende adfærd hos passagerer, peger bilisterne i undersøgelsen desuden på dem, der viser forkert vej samt passagerer, der vil bestemme over musikken under kørslen.
Men selvom den irriterende adfærd måske ikke er lige så farlig for trafiksikkerheden, som de andre, så er de alligevel med til at tegne et billede af, at det faktisk betyder noget, hvordan man opfører sig som passager i en bil, lyder det fra Henrik Sagild.
“Hvis man kører med høj hastighed på eksempelvis motorvej, skal der meget lidt uopmærksomhed fra førerens side til, før man kan ende i alvorlige ulykker. Derfor er det generelt bare en god ide som passager at være opmærksom på sin adfærd, og sørge for, at chaufføren kan koncentrere sig 100 procent om at køre bil.”
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.004 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i august og september 2023.
Hvilken adfærd blandt medpassagerer irriterer dig mest, når du kører bil? |
|
Passagerer der kommenterer på min kørsel |
36% |
Passagerer der viser forkert vej |
14% |
Passagerer der distraherer mig |
28% |
Passagerer der kritiserer min kørsel |
29% |
Passagerer der vil bestemme over radio/musik |
9% |
Ingen af ovenstående |
26% |
Ved ikke |
7% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Hver anden boligejer ved ikke, hvordan boligens energimærke kan forbedres28.5.2025 07:47:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange boligejere går glip af lavere varmeregning, bedre komfort og højere boligværdi, fordi de ikke kender mulighederne for energiforbedringer i deres hjem.
Store mængder regn på vej: Sådan undgår du skader i hjemmet25.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter en lang periode med tørke, er der nu risiko for, at vi i den næste uge vil få samme mængde regn, som vi har fået i de seneste tre måneder. Derfor bør man tage sig en række forholdsregler, så man undgår at vandet skaber problemer, lyder rådet fra Lene Rasmussen, der er skadedirektør i Gjensidige.
Kraftigt regnvejr skaber utryghed i trafikken22.5.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter en lang periode med tørke, er der igen varslet nedbør over Danmark. Kraftigt regnvejr skaber dog utryghed blandt de danske bilister på vejene. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
Hver tredje glemmer vigtigt tjek efter ophold udendørs16.5.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom flåtsæsonen er over os, glemmer hver tredje dansker at tjekke for flåter efter ophold udendørs. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Nye tal: Tre lovovertrædelser fylder, når danskerne får klip i kørekortet14.5.2025 07:42:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere end 220 gange om dagen bliver en bilist herhjemme sigtet for en forseelse i trafikken, der fører til et klip i kørekortet. Samlet set løb det op i 81.000 klip i 2024, og særligt tre overtrædelser fylder i statistikken. Det viser nye tal, som Anklagemyndigheden har udleveret til Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum