Handelsansatte bliver chikaneret på nettet
Handelsansatte modtager ubehagelige beskeder på Facebook og bliver udskammet på Trustpilot, viser en undersøgelse. HK Handel opfordrer til opgør med syg kundekultur.
Et større antal butiksansatte og kundeservicemedarbejdere udsættes for digital chikane, viser en undersøgelse, som TeamArbejdsliv har udarbejdet for HK Handel.
Her svarer 15 procent af fagforbundets medlemmer, der har medvirket i undersøgelsen, at de inden for de seneste 12 måneder har oplevet at blive chikaneret via online kanaler.
Det er et overraskende højt niveau, lyder det fra HK Handels formand Mette Høgh.
"Det er ekstremt grænseoverskridende at blive chikaneret på nettet, og tit har man ikke mulighed for at forsvare sig selv. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at chikane foregår i stor stil fysisk i butikkerne, men det er skræmmende at se, at det også foregår på nettet og via private online kanaler", siger hun
Hængt ud på Trustpilot
I undersøgelsen er respondenterne også blevet spurgt ind til deres egne konkrete erfaringer med digital chikane.
Et medlem har for eksempel oplevet at blive hængt ud med navn på Trustpilot i forbindelse med en dårlig anmeldelse. Et andet medlem, der arbejder med kundeservice, har oplevet at modtage trusler via sms, fordi han ikke kunne returnere den vare, kunden havde bestilt.
"Det vidner om, at vi har med en meget syg kundekultur at gøre. Det skal vi først og fremmest have taget et opgør med. Digital chikane er meget alvorligt, så vi skal også handle på det", siger Mette Høgh og fortsætter:
"Arbejdsgiverne bør for eksempel genoverveje, hvorvidt medarbejdernes fulde navne bør fremgå af navneskiltene. På den måde gør man det mere besværligt for kunden at finde frem til medarbejderen."
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er udarbejdet af TeamArbejdsliv for HK Handel. Den består dels af et spørgeskema, hvor 3.089 erhvervsaktive medlemmer har svaret. Herudover består undersøgelsen også af en kvalitativ del, hvor flere af respondenterne er blevet interviewet om deres oplevelser med bl.a. digital chikane i 2022.
Chikane af handelsansatte har i lang tid været en højt prioriteret problemstilling i HK Handel.
Gennem kampagner og opråb har man fra fagforeningens side løbende forsøgt at vende tendensen og tage et opgør med den chikane som mange ansatte i handelsbranchen oplever både fysisk og digitalt.
Kontakter
Mille RedanzPressemedarbejderHK Handel
Tlf:31796395mille.redanz@hk.dkHK Handel
HK Handel er fagforening for alle, der arbejder i butik, på kontor eller lager i handelsbranchen.
Følg pressemeddelelser fra HK Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra HK Handel
Opfordring til Kongehuset: Nye hofleverandører bør have overenskomst6.2.2024 09:21:02 CET | Pressemeddelelse
Det klæder ikke et moderne kongehus at blåstemple virksomheder, der ikke har styr på deres løn- og arbejdsforhold. Derfor bør den fornemme titel som Kongelig Hofleverandør kun tildeles dem med overenskomst
HK Handel: Medarbejdernes perspektiv mangler i tiltag mod butikstyverier1.2.2024 13:05:36 CET | Pressemeddelelse
Det er glædeligt, at regeringen vil sikre mere tryghed i landets butikker med nye initiativer mod butikstyverier. Medarbejderne mangler dog at blive hørt, hvis indsatsen for alvor skal lykkes, mener HK Handel.
DSK og HK Handel: Forkasteligt at teenagere skal overvåge butikker14.11.2023 11:48:54 CET | Pressemeddelelse
Ny forebyggelsesplan lægger op til, at Sikkerhedsstyrelsen fremover kan ansætte unge under 18 år, som skal teste, om butikker overholder reglerne for salg af alkohol og tobak. HK Handel og De Samvirkende Købmænd er stærkt kritiske over for aftalen.
Ny overenskomst for Coop-ansatte er i hus15.5.2023 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over 9.000 ansatte i Coops butikker kan nu se frem til en markant lønstigning og bedre værktøjer til lønforhandlinger.
Detailbranchen står sammen i opgør med kundernes hårde tone11.5.2023 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Uanset om man sælger dagligvarer, benzin eller udstyr til kæledyr er tendensen den sammen: Butiksansatte oplever i stigende grad at blive kaldt ”dumme kælling”, ”idiot” og andre skældsord af kunderne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum