PROSA

Forbundet af it-professionelle om regeringens folkeskoleudspil: Kæmpe svigt af vores børn og unge ikke at sætte it tidligt på skemaet

Del

I dag har regeringen præsenteret et folkeskoleudspil, men det er uambitiøst, fordi særligt teknologiforståelse kun bliver et valgfag fra 7. klasse.

Næstformand i PROSA Curt Kjærsgaard Raavig siger:

”Jeg er skuffet. Teknologiforståelse skal være obligatorisk på skoleskemaet fra 3. klasse, hvis Danmark skal være et foregangsland inden for it. Det er et kæmpe svigt, hvis ikke vi sætter ind nu – og også får grundlæggende teknologiforståelse ind i folkeskolen og allerede fra de tidlige klassetrin. Vi lader vores børn, samfund og demokrati i stikken ved ikke at sætte ind med undervisning og forståelse for teknologien bag. Jeg håber, at regeringen slår ørene ud og lytter til eksperterne, for det skal mere kød på udspillet end kodning og robotter, hvis Danmark skal fastholde som førertrøje som it-nation.”

Curt Kjærsgaard Raavig henviser til regeringsudspillets ordlyd om, at:” Teknologiforståelse skal også være et nyt, mere skabende fag, der kan udbydes som et valgfag i 7.-9. klasse”.

”Det er uambitiøst og alt for sent i skoleforløbet og endda valgfrit. Jeg savner at se et fingeraftryk fra vores digitaliserings- og ligestillingsminister, som siddet i stolen siden januar. Vi ved, at en valgfagsmodel som udgangspunkt vil øge den i forvejen skæve kønsbalance i IT-branchen. Med andre ord ved at gøre faget valgfrit sætter vi ekstra kul på, at it og teknologi bliver en mandsdomineret branche”.

Udspillet lægger op til, at teknologiforståelse skal indgå som element i andre fag allerede fra 1. klasse, men det anviser ikke konkrete greb til hvordan.

”Det er godt, at regeringen trods alt har fattet, at der også skal sættes ind i de tidlige år i folkeskolen, for det starter i skolen. Vores børn og unge lærer måske allerede til en vis grad, og meget vigtigt, digital dannelse. Men forståelsen for teknologien bag, som bliver stadig mere afgørende for vores liv og muligheder, har ikke den store plads i regeringens udspil – og det er brandærgerligt og faktisk lidt uforståeligt. Også set i lyset af, at Danmark har fået en digitaliseringsminister. Hvorfor har hun ikke grebet muligheden for, at vi uddanner vores børn tidligt i digital uddannelse og -forståelse?”

Læs mere PROSAs forslag om at gøre teknologiforståelse obligatorisk i folkeskolen allerede fra 3. klassetrin.:

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra PROSA

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra PROSA

Undersøgelse blandt it-folk: Over en fjerdedel i it-branchen er på jobløn1.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag fejres 1. maj – arbejdernes internationale kampdag. Men er der mere at kæmpe for? Eller har it-faget, som kan svøbe sig i et lunt tæppe af høje lønninger og et arbejdsmarked, der konstant kalder på flere it-folk, sejret ad helvede til? Næstformand i PROSA – Forbundet af It-professionelle, Curt Kjærsgaard Raavig, hæfter sig i dagens anledning ved et resultat fra en ny undersøgelse blandt PROSAs medlemmer, som viser, at 26,4 pct. af de it-professionelle er på jobløn.

PROSA anmoder justitsministeren om at opløse KL ved lov1.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

PROSA - Forbundet af It-professionelle har i dag, 1. april 2024, anmodet Justitsministeren om at ophæve Kommunernes Landsforening (KL) ved lov. Baggrunden for denne opsigtsvækkende anmodning skal findes i Datatilsynets nylige påbud til 53 kommuner omkring videregivelsen af skoleelevers personoplysninger til Google (kendt som Chromebook-sagen). Her har KL argumenteret for, at de ønsker at fortsætte kommunernes ulovlige brug af Chromebook og mener, der er et behov for lovliggørelse af forholdet gennem en indgriben fra Folketinget.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye