Forslag om cykelringvej åbner helt nødvendig debat om Lynetteholm
Hvis man skal redde den kommende bydel i København, Lynetteholmen, fra at blive en cykelørken, er arkitektfirmaet Tredje Naturs forslag om en cykelringvej et spændende bud på en løsning, som i hvert fald rejser en helt nødvendig debat. Det mener direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.

Tredje Natur præsenterede forslaget om en cykelforbindelse, der forbinder Lynetteholmen, Langelinje, Marmormolen, Århusgadekvarteret, Redmolen og Levantkajen i Berlingske Tidende i går. De har døbt projektet "Kronløbsringen": En serie af mindre broer, der tilsammen ville skabe en "cykelringvej," som kunne samle alle de nye bydannelser nord for middelalderbyen i en overordnet cykelinfrastruktur.
"Lynetteholmen risikerer at blive en cykelmæssig ørken, fordi man fuldstændigt har underprioriteret og undervurderet behovet for at kunne cykle ud til den nye bydel. Tredje Naturs forslag ser meget spændende ud, og det er i hvert fald fantastisk, at de gør noget for at sætte debatten i gang. Det er jo faktisk en skandale, at det, som det ser ud nu, bliver meget svært at komme til Lynetteholmen på cykel," siger Kenneth Øhrberg Krag.
En planlagt cykelforbindelse mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen, som skulle forsyne Lynetteholmen med cykeladgang, ser ud til at blive aflyst efter, at Københavns Kommune ikke satte penge af til den i budgettet, og Staten derfor trak sin økonomiske støtte til den.
"Jeg ved ikke, hvad de, der står for at bygge Lynetteholmen, egentlig forestiller sig? Vi kan da ikke bygge en ny, tæt bydel, som ikke er ordentlig forsynet med cykelinfrastruktur," siger Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:
"Jeg kan se, at både politikere i København og en trafikforsker bakker op om Tredje Naturs forslag. Den konkrete udformning af en sådan cykelringvej kan selvfølgelig være anderledes, men det er helt nødvendigt, at nogle af dem, der bevilger pengene og bygger Lynetteholmen, får de visionære briller på, så den nye bydel bliver en cykelbydel, ligesom resten af København."
Efter at cykelforbindelsen mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen er aflyst, er det uklart, hvad man egentlig vil bruge på at forsyne Lynetteholmen med cykelveje, så de, der gerne vil cykle på Lynetteholmen, også kan komme ind og ud derfra. Oprindeligt budgetterede man med 300 mio. kr. til den forbindelse.
Til sammenligning kommer Østlig Ringvej uden om Amager Strand til at koste mellem 19,7 og 25,1 milliarder kroner.
"De tal viser jo noget om, hvor lavt og hvor lidt, man fra starten har prioriteret cyklerne i dette projekt," siger Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:
"Københavns Kommune har et mål om, at 50 % af turene til arbejde og uddannelse inden udgangen af 2025 skal foregå på cykel. Man har nået 45 %. Selv om Lynetteholmen ligger ud i fremtiden, siger det alt om, at man skal prioritere cyklen, hvis man skal leve op til de mål, man faktisk har for, at København skal være en ægte cykelby."
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkFølg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Cykelglade skolefritidsordninger15.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt gratis tilbud fra Cyklistforbundet skal få landets SFO’er til at deltage i at gøre børnene til cykelbørn.
Als-Fyn: Verdens længste cykelbro kan være på vej til Danmark9.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis man bygger bro mellem Als og Fyn, skal den have en cykelsti. Det er det bæredygtige valg, og den kan blive en kæmpe turistattraktion.
Når labre larver og marcipanbrød bliver billigere, skal cyklen også blive det26.8.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Debatindlæg: Af Kenneth Øhrberg Krag Direktør i Cyklistforbundet
Tæt på hver tredje deltager i cykelkampagne valgte el: Næsten lige så sund som rugbrødscyklen11.8.2025 11:18:33 CEST | Pressemeddelelse
Stadig flere danskere har taget elcyklen til sig, og det ses tydeligt på statistikkerne for årets store Vi Cykler til Arbejde-kampagne, som Cyklistforbundet står bag. Her havde hver tredje deltager en elcykel. Selvom el-deltagerne fik ekstra hjælp, er de næsten lige så sunde som dem, der valgte rugbrødscyklen, viser udenlandsk forskning.
Hjerneskadede Michael cykler fra Nibe til Holstebro. Vil du cykle med?23.7.2025 10:32:36 CEST | Pressemeddelelse
Hvad gør man, når man pludselig sidder i en kørestol, men er passioneret cyklist og cykelrytter? Michael Dvinge fra Aarhus besluttede at kæmpe for sin cykling, så han opfandt sit eget løb, Tour de Jylland, hvor alle kan cykle med.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum