Forslag om cykelringvej åbner helt nødvendig debat om Lynetteholm
Hvis man skal redde den kommende bydel i København, Lynetteholmen, fra at blive en cykelørken, er arkitektfirmaet Tredje Naturs forslag om en cykelringvej et spændende bud på en løsning, som i hvert fald rejser en helt nødvendig debat. Det mener direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.
Tredje Natur præsenterede forslaget om en cykelforbindelse, der forbinder Lynetteholmen, Langelinje, Marmormolen, Århusgadekvarteret, Redmolen og Levantkajen i Berlingske Tidende i går. De har døbt projektet "Kronløbsringen": En serie af mindre broer, der tilsammen ville skabe en "cykelringvej," som kunne samle alle de nye bydannelser nord for middelalderbyen i en overordnet cykelinfrastruktur.
"Lynetteholmen risikerer at blive en cykelmæssig ørken, fordi man fuldstændigt har underprioriteret og undervurderet behovet for at kunne cykle ud til den nye bydel. Tredje Naturs forslag ser meget spændende ud, og det er i hvert fald fantastisk, at de gør noget for at sætte debatten i gang. Det er jo faktisk en skandale, at det, som det ser ud nu, bliver meget svært at komme til Lynetteholmen på cykel," siger Kenneth Øhrberg Krag.
En planlagt cykelforbindelse mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen, som skulle forsyne Lynetteholmen med cykeladgang, ser ud til at blive aflyst efter, at Københavns Kommune ikke satte penge af til den i budgettet, og Staten derfor trak sin økonomiske støtte til den.
"Jeg ved ikke, hvad de, der står for at bygge Lynetteholmen, egentlig forestiller sig? Vi kan da ikke bygge en ny, tæt bydel, som ikke er ordentlig forsynet med cykelinfrastruktur," siger Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:
"Jeg kan se, at både politikere i København og en trafikforsker bakker op om Tredje Naturs forslag. Den konkrete udformning af en sådan cykelringvej kan selvfølgelig være anderledes, men det er helt nødvendigt, at nogle af dem, der bevilger pengene og bygger Lynetteholmen, får de visionære briller på, så den nye bydel bliver en cykelbydel, ligesom resten af København."
Efter at cykelforbindelsen mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen er aflyst, er det uklart, hvad man egentlig vil bruge på at forsyne Lynetteholmen med cykelveje, så de, der gerne vil cykle på Lynetteholmen, også kan komme ind og ud derfra. Oprindeligt budgetterede man med 300 mio. kr. til den forbindelse.
Til sammenligning kommer Østlig Ringvej uden om Amager Strand til at koste mellem 19,7 og 25,1 milliarder kroner.
"De tal viser jo noget om, hvor lavt og hvor lidt, man fra starten har prioriteret cyklerne i dette projekt," siger Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:
"Københavns Kommune har et mål om, at 50 % af turene til arbejde og uddannelse inden udgangen af 2025 skal foregå på cykel. Man har nået 45 %. Selv om Lynetteholmen ligger ud i fremtiden, siger det alt om, at man skal prioritere cyklen, hvis man skal leve op til de mål, man faktisk har for, at København skal være en ægte cykelby."
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkFølg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Lærer i Mariager får Alle Børn Cykler Prisen 20246.11.2024 13:16:16 CET | Pressemeddelelse
Vibeke Krustrup Andersen på Mariager Skole får børnene i 0. klasse op på cyklen i en grad, hun har fået Cyklistforbundets lærerpris, Alle Børn Cykler Prisen 2024.
Sundhedsudspillet trækker tæppet væk under supercykelstierne31.10.2024 13:22:01 CET | Pressemeddelelse
Sundhedsudspillet er gift for supersykelstierne, mener Cyklistforbundet. Det virker kontraproduktivt, at der i transportministeriet nu udarbejdes en ny cykelstrategi for Danmark for at få flere til at cykle, parallelt med at sundhedsreformen peger på at fjerne grundfinansieringen til supercykelstierne, som går på tværs af kommunerne, siger forbundet.
Cyklistforbundet giver hæderspris til Viborgenser29.10.2024 11:39:10 CET | Pressemeddelelse
65-årige Lis Lyng-Nielsen fra Viborg er årets modtager af Cyklistforbundets ’Cykeldynamo-pris’, der uddeles hvert år.
Byg underjordisk cykelparkering i verdensklasse på ny metrolinje16.10.2024 14:16:35 CEST | Pressemeddelelse
Det er vigtigt at lære af fejlene begået på de nuværende metrolinjer, siger Cyklistforbundet i anledning af en høring om en ny metrolinje i København. Forbundet mener, man nu har chancen for at bygge cykelparkering i den absolutte verdenselite.
Tidligere stadsarkitekt: Bilerne i byen kommer hurtigere frem ved lavere hastighed8.10.2024 10:22:07 CEST | Pressemeddelelse
Camilla van Deurs er både ulykkesoffer og som tidligere stadsarkitekt i København ekspert i bytrafik. Man bør generelt sætte farten ned i byerne, og bilerne kommer faktisk hurtigere frem ved lavere hastigheder, siger hun til magasinet CYKLISTER.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum