Vestforbrænding: fjernvarmen er nu på vej til nye kunder

Det er en historisk dag for Vestforbrænding, som netop har skrevet under på kontrakter til 6,3 mia. kr. med entreprenørselskaberne Per Aarsleff A/S og M.J. Eriksson A/S. I første kvartal 2024 bliver første spadestik taget, og arbejdet med at udrulle klimavenlig fjernvarme i en række storkøbenhavnske kommuner vil dermed gå i gang. Der er tale om den første etape af flere i forbindelse med Vestforbrændings Varmeplan 2030, der samlet set skal sikre fjernvarme til 39.000 nye kunder.

Direktør på Vestforbrænding, Steen Neuchs Vedel, udtaler:

”Med dagens underskrift er vi nu klar til at gå i gang med at udrulle fjernvarme til mange nye kunder til gavn for de enkelte varmekunder og klimaet. Med Varmeplan 2030 tager Vestforbrænding et stort og betydeligt medansvar i regeringens ambitioner om at udfase olie- og gasfyr i de danske hjem og i stedet sikre klimavenlig opvarmning hurtigst muligt. Vi sikrer en effektiv udnyttelse af affaldsvarme og overskudsvarme fra virksomheder til glæde for borgere i vores 19 ejerkommuner og virksomheder i hovedstadsregionen. I denne første etape af Varmeplan 2030 vil vi udrulle til omkring halvdelen af de forventede 39.000 kunder, som der samlet set skal udrulles til. Det svarer til en konvertering af godt 10% af landets naturgaskunder”, siger Steen Neuchs Vedel.

Parterne forventer, at det første spadestik bliver taget i første kvartal 2024.

Vi er meget tilfredse med at skulle samarbejde med store og erfarne entreprenører, som ved, hvordan man håndterer opgaver i denne skala. Jeg vil gerne takke de vindende entreprenører for deres arbejde. Ligeledes vil jeg gerne takke både Vestforbrændings bestyrelse og vores 19 ejerkommuner for at sætte ambitiøse mål for udrulningen af vores fjernvarme, som vi nu er i fuld gang med at realisere,” siger Steen Neuchs Vedel.

Administrerende direktør i Per Aarsleff A/S, Jesper Kristian Jacobsen, siger i forbindelse med underskrivelse af kontrakterne:

Vi er glade for, at Aarsleff-koncernen kan bidrage til, at stadig flere får mulighed for at skifte til en mere bæredygtig energikilde. Udførelse af fjernvarmeledninger hører til en af vores absolutte kernekompetencer, og vi vil gøre vores til, at de mange kunder får en god oplevelse undervejs i den vigtige og nødvendige grønne omstilling”.

Direktør i M.J. Eriksson, Stig Munch-Jensen, udtrykker ligeledes glæde over det fremtidige samarbejde.

”I M.J. Eriksson ser vi meget frem til samarbejdet med Vestforbrænding og er stolte af den tillid, der bliver vist os ved tildeling af to store kontrakter. Vi kommer heldigvis med nogle af branchens dygtigste produktionsfolk til at løfte opgaven og håber, at vi i fællesskab får håndteret konverteringen til glæde for alle interessenter.”

Fakta om Vestforbrænding Varmeplan 2030

Varmeplan 2030 blev vedtaget af Vestforbrændings bestyrelse i begyndelsen af marts 2022. Målet er at rulle fjernvarme ud til flere borgere i Vestforbrændings 19 ejerkommuner baseret på affaldsvarme og overskudsvarme fra virksomheder og øvrige enegikilder.

I første omgang rulles der fjernvarme ud til flere borgere i Herlev, Ballerup, Gladsaxe, Lyngby, Furesø, Egedal og Frederikssund. På sigt er det tanken, at flere kommuner skal have mulighed for at blive en del det fælles varmenet. Samtidig leveres mere fjernvarme fra Vestforbrænding til Vestegnens Kraftvarmeselskab.

Billeder

Vestforbrænding er Danmarks største affaldsselskab. Vi er ejet af 19 sjællandske kommuner, som tilbyder løsninger inden for indsamling og behandling af affald samt levering af fjernvarme og elektricitet. På siden www.vestfor.dk kan du læse om Vestforbrændings selskabskonstruktion, vores historie, økonomi og værdisæt.

Danmarks største fjernvarmeprojekt starter i Herlev25.1.2024 09:57:04 CET | Pressemeddelelse

Vestforbrænding lancerede i foråret 2022 Varmeplan 2030, som er det største og mest ambitiøse fjernvarmeprojekt i Danmark. Hele 450 km. fjernvarmerør skal over de kommende år nedgraves i syv kommuner, og godt 39.000 nye husstande, skal have tilsluttet mere klimavenlig fjernvarme. Det meget store anlægsprojekt til en værdi af 6,3 mia. kr. for den første etape tager sin begyndelse i Herlev den 31. januar med det første spadestik for hele projektet.

Farum Fjernvarme bliver en del af Vestforbrænding14.12.2023 10:30:25 CET | Pressemeddelelse

På et ekstraordinært årsmøde i Farum Fjernvarme besluttede repræsentantskabet i går aftes at godkende bestyrelsens indstilling til, at Vestforbrænding overtager Farum Fjernvarme. Forud for beslutningen ligger et grundigt analysearbejde og en tæt dialog mellem parterne. Overtagelsen er betinget af godkendelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Efter en sådan godkendelse vil kunderne få prisforbedringerne allerede fra 1. januar 2024 med tilbagevirkende kraft.

Analyser af sammenlægning mellem Vestforbrænding og Farum Fjernvarme er på trapperne20.10.2023 09:12:00 CEST | Pressemeddelelse

Vestforbrænding og Farum Fjernvarme arbejder på at færdiggøre et beslutningsgrundlag for sammenlægning af de to selskaber. Sammenlægningen skal efter planerne sikre billigere fjernvarme og gøre det lettere at rulle mere fjernvarme ud til endnu flere borgere. Parterne har siden forårets årsmøde i Farum Fjernvarme arbejdet på en afklaring af, hvordan sammenlægningen skal finde sted. De sidste analyser er ved at være på plads, og et beslutningsgrundlag forventes forelagt de to selskaber i december.