Dagrofa donerer landsbypulje på 15 millioner kroner
Dagligvarebutikkernes betydning i landdistrikterne er enorm. Med en pulje på 15 millioner kroner vil Dagrofa hjælpe landsbyer med at genetablere lukkede butikker.

Dagrofa lægger nu flere kræfter bag sit samfundsløfte om at understøtte lokalsamfund med at åbne borgerbutikker. En landsbypulje på 15 millioner kroner skal i 2024 hjælpe landsbyerne i mål med deres projekter. Puljen er målrettet landsbyer, der har mistet deres lokale brugs.
Landsbyerne kan få op til 600.000 kroner fra puljen til deres borgerprojekt.
“I 2021 afgav vi i Dagrofa et samfundsløfte om at åbne dagligvarebutikker i byer med mindst 600 indbyggere, hvor der er tilstrækkeligt lokalt engagement. Det løfte arbejder vi på at indfri i samarbejde med lokale borgere i landdistrikterne, fordi vi mener, at det er vigtigt for sammenhængskraften i Danmark,” siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa.
Alene i år kommer Dagrofa i samarbejde med borgerne til at åbne mindst 15 borgerstøttede butikker i landdistrikterne i år. Siden 2016 er det samlet set blevet til mere end 100 borgerstøttede butikker.
I de borgerstøttede butikker har man som oftest indledt med et borgermøde, hvor de lokale initiativtagere vurderer opbakningen. Derefter indledes en indsamling, hvor borgerne køber anparter, der samles ind, hentes fondsmidler mv. Her kan Dagrofas landsbypulje også komme i spil til den endelige finansiering af borgerprojektet.
Over de seneste 10 år er hver anden dagligvarebutik i landdistrikterne lukket. Derfor udgav Dagrofa for otte år siden en butiksdrejebog for at animere lokalsamfund til at gentænke sig selv og sikre fundamentet for et indkøbssted.
“I landdistrikterne har indkøbsstedet en langt større betydning end blot det at handle ind. Det er også her, man køber medicin, frisk bagerbrød og frisksmurte sandwich, henter pakker og meget andet. Det er her man mødes i det daglige. Dagligvarebutikken er med andre ord livsnerven i landsbyerne. Og borgerbutikkerne, som vi kalder dem, har indtil nu været en kæmpe succes og har været svaret for mange af de landsbyer, hvor andelsbevægelsen før var grundstammen i udviklingen,” siger Brian Videbæk, direktør for Ejendomsudvikling i Dagrofa.
Han fremhæver særligt den borgerinvolveringseffekt, som har vist sig at have stor betydning for butikkerne.
“Derfor afgav vi i 2021 et samfundsløfte om fortsat og med fornyet styrke at understøtte lokalsamfund med at åbne borgerbutikker der, hvor det betyder allermest. Det er dét løfte, vi leverer på,” fortsætter Brian Videbæk.
Landsbyerne kan søge op til 600.000 kroner til deres projekter. Puljen er åben så længe, der er penge, som ikke er delt ud.
Senest er der åbnet borgerbutikker i Veflinge på Fyn, Hovborg i Sydjylland, Hem i Midtjylland og i næste uge åbner en butik i Tuse nær Holbæk i Vestsjælland.
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Ny undersøgelse: MENY kåres som Danmarks stærkeste dagligvarebrand13.9.2025 07:30:04 CEST | Pressemeddelelse
Efter næsten et årti år med konstante forbedringer, indtager MENY nu førstepladsen, som danskernes stærkeste supermarkedsbrand. MENY skubber dermed Rema 1000 ned fra den trone, som kæden ellers har haft nærmest patent på 9 år i træk.
Skærbæks nye SPAR får lokale kræfter i front12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når dørene senere på året åbner til byens nye SPAR, bliver det med en købmand, der både kender byen og kunderne. Bag supermarkedet står et lokalsamfund med et imponerende sammenhold.
Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’11.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere.
Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand10.9.2025 10:57:54 CEST | Pressemeddelelse
Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU.
Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener8.9.2025 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum