MSC advarer: Risiko for nyt sildekollaps – anbefalet 44% reduktion på fangster

Den nordøstatlantiske sildebestand er presset ned til kritiske niveauer, og fangsterne anbefales nu at blive reduceret med 44 %.

Årsagen til denne udvikling er fiskerinationernes manglende evne til at blive enige om fordeling af kvoter for den såkaldt atlanto-skandiske sild (AS-sild), der både er den mest spiste i Danmark, og en af Europas mest ikoniske og økonomisk vigtige fiskebestande.

I stedet fiskes AS-sild såvel som atlantisk makrel og blåhvilling i henhold til kvoter fastsat ensidigt af individuelle nationer, hvilket resulterer i en vedvarende overudnyttelse af disse ressourcer.

Regeringer går i søvne ind i en potentiel gentagelse af sildekollapset i 1960'erne ved at undlade at forhindre overfiskeri af atlantisk-skandisk sild (AS-sild), afslører nye tal fra ICES (International Council for the Exploration of the Sea). Den videnskabelige organisation med ansvar for at rådgive regeringer om bæredygtige fangstbegrænsninger, har meddelt [1], at en kraftig nedskæring på 44% i AS-sildfangster - svarende til 302.932 tons - er nødvendig. Men ICES forudsiger, at selv hvis dette tal fastholdes, vil sildebestanden stadig falde under et biologisk bæredygtigt niveau [2] i 2025, hvilket bringer bestandens langsigtede overlevelse i fare.

Endnu en gang opfordrer MSC regeringerne i de nordøstatlantiske fiskerinationer til at nå til enighed om kvotedeling i overensstemmelse med videnskabelig rådgivning. De kommende møder mellem kyststaterne i oktober 2023 vil være en afgørende mulighed for at bevæge sig ud over det nuværende dødvande og blive enige om en tildeling af kvoteandele i overensstemmelse med ICES-rådgivning, der hjælper med at beskytte disse bestandes fremtidige sundhed for de kommende generationer.

De nye data viser, at AS-sildebestanden er faldet fra 7 millioner tons i 2008 til 3,7 millioner tons i 2022. Disse fangster oversteg ICES-rådgivningen med 36%, ifølge MSC.

• MSC håber, at flere danske virksomheder vil ændre deres sortiment og i stedet vælger at købe sild fra certificerede fiskerier og mærke deres produkter med MSC-mærket, siger Kim Rydeheim, kommunikationschef MSC.

AS-sildebestandens faldende sundhedstilstand og den seneste uhyggelige prognose burde sende et skarpt signal til regeringerne om, at bestandene risikerer at kollapse, når de overudnyttes. Vi behøver ikke kigge langt tilbage i historien, for overfiskning og dårlig forvaltning førte til sammenbruddet af østersøsildebestanden i 1960'erne. Mange fiske- og sildeforarbejdningsvirksomheder gik konkurs som et resultat, hvilket resulterede i tab af tusindvis af arbejdspladser."

Men løsninger er inden for rækkevidde. Ifølge en nylig MSC-rapport (North-East Atlantic Pelagic Fisheries – Management Challenges for Straddling Fishstocks) beskrives forskellige forvaltningsværktøjer, som regeringer kan bruge til at nå til enighed. Disse forvaltningsværktøjer bliver allerede brugt i andre dele af verden – såsom det chilenske makrelfiskeri, som har gjort det muligt at finde løsninger til at sikre fremtiden for denne bestand bæredygtigt.

Læs mere her:

1. ICES råd til AS-sild, blåhvilling og makrel kan findes her .

1. Atlantisk-skandisk sild er tæt på at falde under sit b-triggerpunkt, hvilket ifølge ICES betyder, at værdien af ​​gydebestandens biomasse (SSB) nu har udløst behov for et ”specifikt forvaltningstiltag.”

I 2022 oversteg fangsten af atlanto-skandisk sild ICES' rådgivning med 36 %

Om MSC

Marine Stewardship Council (MSC) er en international non-profit organisation, der sætter globalt anerkendte standarder for bæredygtigt fiskeri og forsyningskæden for fisk og skaldyr. MSC-miljømærket på et fiskeprodukt betyder, at det kommer fra et fiskeri efter vilde fangster, som er blevet uafhængigt certificeret i henhold til MSC's videnskabsbaserede standard for bæredygtigt fiskeri. Mere end 600 fiskerier, der repræsenterer 19 % af verdens vilde marine fangst, er involveret i dets certificeringsprogram, og mere end 20.000 forskellige MSC-mærkede produkter er tilgængelige på hylder over hele kloden. For mere information besøg msc.org/dk