FRA I DAG ER DET SLUT MED ÆLDRE DIESELBILER UDEN PARTIKELFILTER I KØBENHAVN
I 2020 blev der indført skærpede miljøzoner, der forhindrer ældre dieseldrevne varebiler uden partikelfilter i at køre i København. Nu omfatter miljøzonerne også dieseldrevne personbiler uden partikelfilter.
- Vi har et kæmpe problem med luftforurening i København, og rigtig mange mennesker dør hvert år for tidligt på grund af det. Derfor kan stinkende dieselbiler ikke blive ved med at køre i København uden partikelfilter, og jeg er glad for, at vi nu får gjort noget ved det.
Sådan siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) om den nye ordning, der forbyder dieseldrevne personbiler uden partikelfilter at køre i miljøzonen i København, og som træder i kraft i dag, den 1. oktober 2023.
Miljøzonerne, der i forvejen omfatter krav om partikelfilter på ældre dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler, er udover København og Frederiksberg indført i Odense, Aarhus og Aalborg. Zonerne håndhæves automatisk via kameraer, som kan aflæse nummerplader.
Har man en ældre dieselbil, så kan løsningen være at få monteret et partikelfilter. Filteret har været et lovkrav for dieselbiler, som er indregistreret efter 1. januar 2011. Der er dog fortsat, pr. 30. maj 2023, indregistreret ca. 2600 dieseldrevne personbiler i Københavns Kommune, som ikke har et partikelfilter.
Teknik- og miljøborgmester Line Barfod er opmærksom på, at zonerne kan ramme dem, som i forvejen er økonomisk trængte - men i denne sag vejer hensynet til luftforureningen tungere:
- Jeg anerkender, at det er et problem for de bilister, der ikke har råd til at skifte til en nyere model eller få sat et partikelfilter på. Men vi er nødt til at gøre, hvad vi kan for at nedbringe luftforureningen i København. Hvis man ikke kan klare sig på andre måder og er afhængig af sin bil, så er der for de fleste nogle muligheder for at få et tilskud til at få sat partikelfilter på, siger hun.
Man kan læse mere om mulighederne og reglerne for miljøzonerne på miljoezoner.dk
Fakta:
- Der var 65.348 dieselpersonbiler på landsplan, som ikke levede op til de kommende krav pr. 1. oktober pr. 30. maj 2023.
- Der var 2695 dieselpersonbiler i Københavns kommune, som ikke lever op til reglerne d. 1. oktober 2023 pr. d. 30. maj 2023.
- Der var 554 dieselpersonbiler i Frederiksberg kommune, som ikke lever op til reglerne d. 1. oktober 2023 pr. d. 30. maj 2023.
- Et standardpartikelfilter koster ifølge Miljøministeriets bemærkninger til loven typisk ca. 6.000 kr. inklusive eftermontering. Bilejere i lavindkomstgrupper vil kunne ansøge om tilskud på 2.000 kr. til eftermontering af et partikelfilter. Information og ansøgning herom kommer til at fremgå af Miljøstyrelsens hjemmeside og den fælleskommunale hjemmeside www.miljoezoner.dk.
Herudover vil bilejere fremadrettet undgå at betale 1.000 kr. årligt i partikeludledningsafgift.
- På hjemmesiden findes også et kort over miljøzonerne.
- Miljøzonen i København omfatter stort set hele byen, dog kan der blandt andet gennem en særlig transitrute køres til og fra Nordhavnen, herunder til færgeterminalen for Oslobåden. Ruten går fra Københavns kommunegrænse via Lyngbyvej til Nordhavnsvej og rammer Kalkbrænderihavnsgade.
Kontakter
Teknik- og Miljøforvaltningens pressevagt
Tlf:23278090presse@tmf.kk.dkFølg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Teknik- og Miljøforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Teknik- og Miljøforvaltningen
Københavns kommune inviterer til informationsmøde om nye regler for udeservering13.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Snart gælder der nye regler for udeservering i København. Derfor inviterer Teknik- og Miljøforvaltningen til informationsmøder, som skal gøre byens restauratører klogere på de nye regler, der træder i kraft den 1. januar 2025.
Mere byliv og flere sociale aktiviteter i Grønningen NV og Bispeparken12.8.2024 12:56:11 CEST | Pressemeddelelse
Nu er renoveringen af de to adskilte grønne områder Grønningen NV og Bispeparken færdig. Beboerne har været stærkt involveret i, hvordan parken skulle indrettes, og samtidig kan parken modvirke oversvømmelser, når det regner kraftigt.
De fleste uheld med børn i trafikken sker i fritiden12.8.2024 09:27:57 CEST | Pressemeddelelse
Københavnske borgmestre vil sætte mere fokus på trafiksikkerheden for de større børn, der selv færdes i trafikken om eftermiddagen og aftenen, for eksempel til og fra fritidstilbud. For det er her, at de fleste uheld med børn i trafikken sker.
Trygheden øges ved flere københavnske skoler9.8.2024 08:29:36 CEST | Pressemeddelelse
Sommerferien er ved at være slut, og snart åbner byens skoler igen. Det betyder også, at cykelstierne i København bliver fyldt af store og små, der skal i skole, på arbejde eller til en fritidsaktivitet. Som en del af den løbende indsats for at gøre vejen til skole mere tryg for byens børn, etableres der nu indkørselsforbud i morgentimerne ved flere skoler i Vanløse og på Vesterbro.
Københavns første tryghedsvagter er klar17.7.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra om aftenen den 17. juli vil de første kommunale tryghedsvagter være at finde på gaderne i København. Deres opgave er at styrke trygheden og sikkerheden i nattelivet. Forsøgsordningen skal supplere politiets indsats og bidrage til et tryggere bymiljø i aften- og nattetimerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum