FRA I DAG ER DET SLUT MED ÆLDRE DIESELBILER UDEN PARTIKELFILTER I KØBENHAVN
I 2020 blev der indført skærpede miljøzoner, der forhindrer ældre dieseldrevne varebiler uden partikelfilter i at køre i København. Nu omfatter miljøzonerne også dieseldrevne personbiler uden partikelfilter.
- Vi har et kæmpe problem med luftforurening i København, og rigtig mange mennesker dør hvert år for tidligt på grund af det. Derfor kan stinkende dieselbiler ikke blive ved med at køre i København uden partikelfilter, og jeg er glad for, at vi nu får gjort noget ved det.
Sådan siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) om den nye ordning, der forbyder dieseldrevne personbiler uden partikelfilter at køre i miljøzonen i København, og som træder i kraft i dag, den 1. oktober 2023.
Miljøzonerne, der i forvejen omfatter krav om partikelfilter på ældre dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler, er udover København og Frederiksberg indført i Odense, Aarhus og Aalborg. Zonerne håndhæves automatisk via kameraer, som kan aflæse nummerplader.
Har man en ældre dieselbil, så kan løsningen være at få monteret et partikelfilter. Filteret har været et lovkrav for dieselbiler, som er indregistreret efter 1. januar 2011. Der er dog fortsat, pr. 30. maj 2023, indregistreret ca. 2600 dieseldrevne personbiler i Københavns Kommune, som ikke har et partikelfilter.
Teknik- og miljøborgmester Line Barfod er opmærksom på, at zonerne kan ramme dem, som i forvejen er økonomisk trængte - men i denne sag vejer hensynet til luftforureningen tungere:
- Jeg anerkender, at det er et problem for de bilister, der ikke har råd til at skifte til en nyere model eller få sat et partikelfilter på. Men vi er nødt til at gøre, hvad vi kan for at nedbringe luftforureningen i København. Hvis man ikke kan klare sig på andre måder og er afhængig af sin bil, så er der for de fleste nogle muligheder for at få et tilskud til at få sat partikelfilter på, siger hun.
Man kan læse mere om mulighederne og reglerne for miljøzonerne på miljoezoner.dk
Fakta:
- Der var 65.348 dieselpersonbiler på landsplan, som ikke levede op til de kommende krav pr. 1. oktober pr. 30. maj 2023.
- Der var 2695 dieselpersonbiler i Københavns kommune, som ikke lever op til reglerne d. 1. oktober 2023 pr. d. 30. maj 2023.
- Der var 554 dieselpersonbiler i Frederiksberg kommune, som ikke lever op til reglerne d. 1. oktober 2023 pr. d. 30. maj 2023.
- Et standardpartikelfilter koster ifølge Miljøministeriets bemærkninger til loven typisk ca. 6.000 kr. inklusive eftermontering. Bilejere i lavindkomstgrupper vil kunne ansøge om tilskud på 2.000 kr. til eftermontering af et partikelfilter. Information og ansøgning herom kommer til at fremgå af Miljøstyrelsens hjemmeside og den fælleskommunale hjemmeside www.miljoezoner.dk.
Herudover vil bilejere fremadrettet undgå at betale 1.000 kr. årligt i partikeludledningsafgift.
- På hjemmesiden findes også et kort over miljøzonerne.
- Miljøzonen i København omfatter stort set hele byen, dog kan der blandt andet gennem en særlig transitrute køres til og fra Nordhavnen, herunder til færgeterminalen for Oslobåden. Ruten går fra Københavns kommunegrænse via Lyngbyvej til Nordhavnsvej og rammer Kalkbrænderihavnsgade.
Kontakter
Teknik- og Miljøforvaltningens pressevagt
Tlf:23278090presse@tmf.kk.dkFølg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Teknik- og Miljøforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Teknik- og Miljøforvaltningen
Københavns Kommune har modtaget endelig sikkerhedsrapport om Njals Tårn11.9.2025 11:37:19 CEST | Pressemeddelelse
Teknik- og Miljøforvaltningen har modtaget den endelige rapport, som analyserer bygningen Njals Tårns tilstand og sikkerhed. Rapporten bekræfter, at bygningen i sin nuværende tilstand fortsat er sikker, men skal forstærkes før byggeriet evt. kan fortsætte.
Line Barfod om københavnsk budget: Stolt af det største cykelbudget nogensinde4.9.2025 10:34:13 CEST | Pressemeddelelse
Årets budgetaftale i Københavns Kommune er den største nogensinde, når det kommer til beløb afsat til cykelrelaterede projekter. Der er i alt afsat over 600 mio. kr. til projekter, som forbedrer København som cykelby og gør det mere trygt og sikkert at færdes i byen på cykel.
Vinderen fundet: Ny kæmpepark i Nordhavn får plads til både stilhed, strand, sport og vilde naturoplevelser27.8.2025 07:36:28 CEST | Pressemeddelelse
Rum til ro og natur, fodboldbaner og aktivitetsmuligheder samt laguner, stensætninger, sandstrand og træbrygger, der understreger parkens placering ved kysten. Det er nogle af de elementer, københavnerne kan se frem til i den nye park i Nordhavn. Team SLA har vundet arkitektkonkurrencen om den enestående park, der kommer til at sætte et stort positivt præg på den fremtidige udvikling af København og Nordhavn.
Under Copenhagen Sprint kan du nu genbruge din take-away emballage21.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I denne weekend under Copenhagen Sprint kan man aflevere sin genbrugsemballage i en stander 21 steder på cykelruten ved Statens Museum for Kunst, Rådhuspladsen og Runddelen. Indsatsen finansieres af EU-midler og Københavns Kommune står for projektet.
Solskin, sommer og samhørighed – København er klar til sommerens rykind13.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sommeren er over os, og det betyder ekstra mange gæster i gaderne og mange arrangementer sommeren igennem. For at håndtere det ekstra tryk skruer Teknik- og Miljøforvaltningen igen i år op for sommerindsatsen med ekstra renhold og tilstedeværelse i bybilledet. Gæster i byens parker, grønne områder og langs havnen opfordres til at udvise hensyn og rykke tættere sammen, så der er plads til alle.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum