Gennembrudsværk og nye toner af Anders Nordentoft

Anders Nordentofts musik forener sart og sanselig poesi med en fornemmelse for det fysiske i musikken. Den 20. oktober udkommer albummet Balcony Stream, som samler både nye kompositioner og et ungdomsværk.

Anders Nordentoft (f. 1957) kan først og fremmest beskrives som en lyrisk og fortællende komponist. Bag hans fine fornemmelse for det umiddelbare og det fysiske i musikken, ligger en sart verden af poesi og barnlig uskyld.

Den 20. oktober udkommer et digitalt album, med tre værker for sinfonietta, skrevet over et spænd på mere end 30 år: Balcony (2019), Stream (2017) samt gennembrudsværket Entgegen (1985), indspillet af Athelas Sinfonietta.

En fremstrakt hånd

”Jeg hører mig selv som en (ikke bedre, men) mere velovervejet komponist i dag”, fortæller Anders Nordentoft om den kommende udgivelse. ”Både Balcony og Stream er skrevet til Athelas for relativt nyligt, mens Entgegen ligger over 30 år tilbage.”

Om Nordentofts musik er blevet sagt, at den tilbyder lytteren ”en fremstrakt hånd”. Hans værker er forfriskende udogmatiske og tager udgangspunkt i at kommunikere direkte, hvad enten det er igennem klare fortællinger, sanselig poesi eller et nærmest fysisk anslag. Selv har komponisten engang udtalt, at det er hans ambition at skabe musik, der på samme tid er almindelig og fantastisk, nøjagtig ligesom hverdagen er det.

Tusmørkefornemmelser

Balcony udspringer af Nordentofts samarbejde med Athelas Sinfonietta, hvor han i 2020-2022 var huskomponist. Værket bliver af komponisten selv beskrevet som en ”fuldbåren, lille symfoni” i fire satser. Titlen udspringer af hans forkærlighed for balkoner: ”Når jeg komponerer, føler jeg mig som ’passager’ på en fiktiv balkon med mulighed for at absorbere og bearbejde det, der møder mig”, fortæller Nordentoft.

Stream er med komponistens ord "som trylleri fra de lyse nætter" – en samtale for kammerensemble, hvis energi bestemmes af dens urolige understrømme. Værkets inspiration fra lyset i sommernatten høres, når musikken som strømmende vand flyder gennem forskellige landskaber og stemninger med en særegen tusmørkefølelse.

I Entgegen fra 1984 kaster, kæmper og danser den store besætning sig gennem en skov af rytmisk vitalitet og temperamentsmæssig foranderlighed. Anders Nordentoft fortæller at denne karakter ”er påvirket af min næsten fysiske oplevelse under kompositionen af, at musikken kunne række ud efter noget.”

Single ude nu

I dag udkommer en single fra albummets åbningsværk, Balcony, nærmere bestemt den sarte andensats med et gennemgående rytmisk tema. Lyt via linket her.

Anders Nordentoft (c) Lars Skaaning
Anders Nordentoft (c) Lars Skaaning