Nå er det sesong for seniorreiser: Her oppstår skadene

Mens mange nordmenn er tilbake til hverdagen med jobb og skole, er høsten høysesong for seniorreiser og derfor også den tiden på året hvor de fleste eldre (60+) får behov for assistanse på ferie.

I 2022 kom 54 % av alle skader blant de norske 60+-reisende fra Spania. Foto: Lucas Cleutjens / Unsplash No credits

Sesongen for seniorreiser er i gang. Mens barnefamiliene, som til vanlig fyller opp feriedestinasjonene i juli og de andre store skoleferiene, tilbringer dagene hjemme, pakker de eldre reisende kofferten og reiser sørover om høsten.

I 2022 utgjorde skadelidende over 60 år 25 prosent av det totale antallet nordiske saker ved alarmsentralen for reiseassistanse hos SOS International. Og september til november er månedene da de fleste eldre blir syke eller skadet på ferie.

Spania er på topp
Svært mange eldre velger Gran Canaria eller andre deler av Spania som reisemål. I 2022 kom 54 % av alle skader blant de norske 60+-reisende fra Spania.

Dette er de fem skadelandende der flest skader blant eldre oppstår:

1. Spania 54%
  2. Tyrkia 7,3%
  3. Hellas 6,9%
  4. Thailand 5,5%
  5. Italia 2,3%

Sjekk forsikringene dine hjemmefra
Det kan være vanskelig å planlegge seg ut av skade eller sykdom på ferie. Men gode forberedelser hjemmefra kan forhindre mye frustrasjon dersom uhellet skulle være ute.

SOS International oppfordrer til å sikre at det europeiske helsetrygdekortet er gyldig og at man setter seg godt inn i hva reiseforsikringen dekker.

– Dessverre er det ikke alle som er klar over at forsikringen typisk kun dekker reiser på maksimalt 30 – 60 dager, avhengig av produkt. Noen seniorer er borte i lengre perioder, og det kan være en ubehagelig overraskelse om det viser seg at forsikringen ikke lenger dekker når man får bruk for den, sier Karin Tranberg, divisjonsdirektør i Travelcare i SOS International.

I tillegg er det verdt å merke seg at reiseforsikring kun dekker akutt sykdom. Har man en eller flere kroniske sykdommer vil en medisinsk forhåndsvurdering i mange tilfeller være et godt tiltak.

Gode råd til seniorferien

• Ha nummeret til alarmsentralen skrevet ned eller lagret i telefonen før avreise
  • Husk eventuelle medisiner og medisinpass
  • Hvis du har en eller flere kroniske lidelser, er under utredning eller venter på det, kan du ha nytte av en medisinsk forhåndsvurdering Se mer her
  • En aktiv ferie er bra, men husk å lytte til kroppen
  • Ikke drikk vann fra springen med mindre du vet at magen din tåler det
  • Pass på solen. Bruk solbeskyttelse og hold deg i skyggen mellom 12-15
  • Vær oppmerksom på hva du spiser. Stekt og kokt mat reduserer risikoen for mageinfeksjoner.

Last ned bilde
Last ned bilde

SOS International

SOS International tilbyr et bredt spekter av løsninger i form av verdensomspennende medisinsk hjelp, assistanse for reisende og veihjelp.

SOS International ble etablert i 1961, og er nå eiet av de 11 største forsikringsselskapene i Norden. SOS International har et saksvolum som plasserer virksomheten som en av de største assistanseorganisasjonene i Norden.