Her trengte nordmennene hjelp i sommerferien

7500 ganger måtte nordmenn på reise søke hjelp fra SOS Internationals alarmsentral sommeren 2023.

Årets sommer vil bli husket for hetebølger, skogbranner og flom. Men det er ikke ekstremværet som har vært den største årsaken til at norske reisende har henvendt seg til SOS Internationals alarmsentral.

Juli er høysesong for dårlig mage
Mageinfeksjon ligger på topp over de vanligste sykdommene i ferien – og får dermed også ofte kallenavnet «turistmage».

– Vi ser mange som blir dårlige i magen mens de er på sommerferie i Syden, og det kan ødelegge en hel ferie om man ikke tar tak i den raskest mulig. Vi oppfordrer alltid til å ha nummeret til alarmsentralen med på ferie og ringe så fort som mulig for å få hjelp til behandling, slik at en mageinfeksjon ikke får utviklet seg mer enn høyst nødvendig, sier Karin Tranberg, som er divisjonsdirektør i Travelcare hos SOS International.

En typisk skadeårsak i sommerferien er at man vrikker foten mens man traver rundt i løse sandaler eller flipflops.

Juli er sommermåneden hvor flest nordmenn trenger hjelp i forbindelse med sykdom eller skader. 55 prosent av alle saker opprettet sommeren 2023 er i juli. Og de fleste skadene skjedde i uke 29 – etterfulgt av henholdsvis uke 28 og 30.

Spania og ungdommer ligger på topp
Det store flertallet av sykdommer og skader skjedde i varmere strøk.

En titt på de reisende viser at ungdom i alderen 10-19 og 20-29 år har vært hardt rammet når det gjelder sykdom og skader. Hver tredje skade kom fra disse målgruppene sommeren 2023.

Sjekk forsikringer hjemmefra
Det lønner seg å ha oversikt over reiseforsikringen før du reiser hjemmefra. SOS International oppfordrer til alltid å tegne reiseforsikring som et supplement til europeisk helsetrygdekort, da flere ting ikke dekkes av det europeiske helsetrygdekortet, for eksempel behandling ved private klinikker/sykehus, som oftest ligger i turistområdene, og ikke minst hjemtransport, som også er en dyr affære å måtte betale for selv.

Her ble de fleste syke eller kom til skade:

1. Spania (21 %)
  2. Hellas (14 %)
  3. Tyrkia (12 %)
  4. Italia (4 %)
  5. Kypros (4 %)

Kilde: SOS International, periode: 1. juni – 21. august.

Mageinfeksjon ligger på topp over de vanligste sykdommene i ferien. Foto: Unsplash
Last ned bilde
Spania var landet som lå på topp når det gjelder reiseassistanse fra SOS International sommeren 2023. Hver femte skade oppsto i Spania. Foto: Unsplash
Last ned bilde

SOS International

SOS International tilbyr et bredt spekter av løsninger i form av verdensomspennende medisinsk hjelp, assistanse for reisende og veihjelp.

SOS International ble etablert i 1961, og er nå eiet av de 11 største forsikringsselskapene i Norden. SOS International har et saksvolum som plasserer virksomheten som en av de største assistanseorganisasjonene i Norden.