Vejdirektoratet

5.000 ton spuns forvandles til byggegrube til Nordhavnstunnelen

Del

Lige nu bliver der sejlet spuns til Nordhavn, som snart skal placeres i traceet til den kommende Nordhavnstunnel. I alt bliver 5.000 ton spunsjern sejlet ind til projektet og skal over de kommende seks måneder sættes som Nordhavnstunnelens ”vægge” gennem Svanemøllehavnen, Kalkbrænderiløbet og Nordhavn.

Spuns i Svanemøllehavnen. Foto: Vejdirketoratet
Spuns i Svanemøllehavnen. Foto: Vejdirketoratet

Vejdirektoratets entreprenør skal sætte i alt cirka 4 kilometer spuns med en højde på omkring 15 meter. Det arbejde går i gang i de kommende uger, og byggegruben vil stå færdig i foråret 2024. Byggegruben bliver entreprenørens arbejdsområde til støbning af den kommende tunnel.

”Spunsen sætter entreprenøren på hver side af tunneltraceet, så vi skaber en vandtæt byggegrube som vi støber tunnelen indenfor. Lige nu får vi sejlet jern ind – i alt 5.000 ton - det svarer til vægten af 1.000 elefanter, så det er virkelige store mængder, der skal bruges,” siger Mette Stender, projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for anlæg af Nordhavnstunnelen.

Vejdirektoratets entreprenør BESIX – MTH JV går i gang flere steder samtidig for at forkorte perioden med støj fra projektet. De starter inderst i Svanemøllehavnen og arbejder sig mod øst ud mod Kalkbrænderiløbet. Samtidig arbejder entreprenøren på landsiden i Nordhavn og mod øst.

Spunsen bliver sejlet til Nordhavn, og det første fragtskib kom i august. I starten af oktober kommer andet læs og tredje og sidste læs kommer i midten af november. Spunsen er produceret i Tjekkiet og herfra fragtet til Tyskland, hvor det læsses på et fragtskib og sejles til Danmark.

Vi kommer til at støje

Spunsen skal både vibreres ned og hamres ned. De cirka 4.000 meter spunsjern med en højde på cirka 15 meter skal enkeltvis i første omgang vibreres 2/3-del ned med en vibrator hængende fra en kran, og herefter rammes den til den endelige placering med en 9 tons hammer.

”De kommende seks måneder bliver nok de værste i hele projektet for vores naboer. Det er nu, vi kommer til støje, og i perioder vil der være vibrationer, som kan mærkes i husene. Vibrationer fra arbejdet er ufarlige, men det kan føles voldsomt. Vi støjer i vinterhalvåret og skulle meget gerne være færdige med den del inden det igen bliver tid til at nyde det gode vejr i haver og på havnen,” siger Mette Stender.

Der er opsat vibrationsmålere, som hele tiden monitoreres af entreprenøren, og der bliver arbejdet indenfor de gældende støjgrænser og arbejdstider for særligt støjende arbejder i Københavns Kommune, som er hverdage mellem kl. 8.00 og 17.00. Entreprenøren forventer at arbejde mandag til fredag.

Sådan er arbejdet planlagt

Spunsarbejdet er lige nu planlagt på følgende måde, men der vil kunne ske ændringer i planlægningen:

Svanemøllehavnen – markeret med rødt på kortet – går efter planen i gang i uge 40 og fortsætter frem til uge 11 i 2024.

Arealet ved Baltikavej – markeret med blåt på kortet – går efter planen i gang i uge 40 og fortsætter til uge 9 i 2024.

Arealet ved Færgehavnsvej – markeret med gult – går i gang i uge 43 og forventes at fortsætte til uge 2 i 2024.

Kontakter

Billeder

Kort over hvor spunsen bliver sat hvornår
Kort over hvor spunsen bliver sat hvornår
Download

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye