Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad ejerskifte- og husforsikringen dækker? Om man kan forsikre sig mod kritisk sygdom? Og hvordan indboforsikringen dækker, hvis man bor flere sammen?

Colourbox - by sommer

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen et hav af danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. I er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Brevkasse for september:

Spørgsmål - Vi har opdaget skimmelsvamp i vores hus, men vores forsikring vil ikke dække?

Hej

Vi har købt hus for 3 måneder siden og opdager nu, at der er skimmelsvamp i soveværelset. Vi har købt både en ejerskifte- og husforsikring, men ingen af dem vil dække.

Vi forstår det ikke helt, da vi jo mener, at det er en skade, og at vi bliver syge af den.

De fortvivlede

Hej Fortvivlede

Skimmelsvamp i sig selv er desværre ikke en dækningsberettiget forsikringsskade. Hverken på ejerskifte- eller husforsikringen.

Vi forstår godt, at det kan være svært at forstå, når I står i en situation, hvor I skal betale penge for at få skimmelsvampen fjernet.

Ejerskifteforsikringen dækker skader, som var til stede, da huset blev overtaget, og som ikke blev opdaget i forbindelse med huseftersynet, og husforsikringen dækker skader, som opstår i jeres ejertid. Desværre kan forsikringerne ikke dække alle situationer, og derfor er man nødt til at tjekke vilkårene for forsikringen.

Hvis skimmelsvamp opstår som en følgeskade efter fx en vandskade, så kan det være dækket af husforsikringen. Og på samme måde kan skimmelsvamp også være dækket af ejerskifteforsikringen, men det vil altid være en konkret vurdering i den enkelte situation.

Spørgsmål - Min kollega er blevet alvorlig syg. Er der en forsikring, der dækker kritisk sygdom?

Kære Forsikringsoplysningen

Min kollega er desværre blevet alvorligt syg, og jeg spekulerer på, om der mon er en forsikring, som dækker det? Jeg synes, at jeg har hørt, at man kan købe en forsikring, som dækker ved kritisk sygdom, men er det alle slags sygdom, og hvordan ved man, at den sygdom, man er ramt af, er dækket?

Den bekymrede kollega

Kære kollega

Der er forskellige muligheder for forsikring ved kritisk sygdom. Mange har den gennem deres arbejdsgiver eller gennem deres pensionsordning, men du kan også købe en forsikring selv, evt. som et tilvalg til ulykkesforsikringen.

Det er op til det enkelte selskab, hvilke sygdomme de dækker, og det vil fremgå af vilkårene til forsikringen.

På vores hjemmeside er der en liste over kritiske sygdomme, som kan være dækket af forsikringen. Du finder listen her

Spørgsmål - Kan vi nøjes med 1 indboforsikring, når vi bor 3 kammerater sammen?

Hej Brevkasse

Jeg er lige flyttet i lejlighed sammen med to kammerater, og vi er lidt i tvivl om, hvordan vi er dækket på indboforsikringen?

Vi er alle tre 19 år. Er vi dækket af vores forældres indboforsikring? Skal vi have hver vores forsikring, eller kan vi købe en fælles forsikring, som dækker os alle tre?

Drengene

Hej Drenge

Man er kun dækket af sine forældres indboforsikring, hvis man bor alene, så der vil I ikke være dækket.

Det er lidt forskelligt, hvordan indboforsikringen dækker ved bofællesskaber. Nogle selskaber dækker, hvis man bor to personer sammen, og nogle dækker bofællesskaber med maksimalt tre personer. I er derfor nødt til at undersøge hos de forskellige selskaber, hvordan de dækker, når I bor 3 sammen.

Colourbox - by sommer
Pressefoto - Anne Garde Slothuus

Fakta om Forsikringsoplysningen

Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 tirsdag – torsdag mellem 9-15,  eller via på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.