Mindst 60.000 hjemløse libyere på farlig flugt efter oversvømmelser

Børn og voksne, som netop nu er på vej væk fra katastrofens massive ødelæggelser, risikerer miner og ueksploderet ammunition, som vandet kan have trukket med sig og spredt over enorme områder.

I disse dage er titusindvis af libyere på vej væk fra ødelæggelserne i de kystbyer og særligt Derna, som blev oversvømmet sidste søndag. Børn og voksne flygter til nabobyer for at finde husly og sikkerhed, blandt andet i byen Benghazi, hvor Folkekirkens Nødhjælp er klar til at tage i mod.

”Vi vurderer, at mindst 60.000 mennesker kan være blevet hjemløse og i den kommende tid vil bevæge sig mod nabobyerne. I Benghazi samarbejder vi helt tæt med de lokale myndigheder for at tage imod de mange mennesker. Skolerne er blevet lukket for at give husly til de hjemløse, og vi er i fuld gang med at uddele blandt andet tæpper, toiletartikler og andre fornødenheder,” siger Jonas Vejsager Nøddekær, international direktør i Folkekirkens Nødhjælp.

Men de massive vandmasser, der rev tusindvis af boliger, veje og broer ned og eliminerede 30 procent af byen Derna, oversvømmede også enorme områder, som kan være forurenet med miner og ueksploderet ammunition. De sprængfarlige efterladenskaber fra et årti med konflikt bliver revet med af vandet og efterladt andre steder – måske også i de områder, hvor de internt fordrevne søger hen.

Folkekirkens Nødhjælp, som siden 2011 har været i Libyen og blandt andet ryddet miner, markerer vigtigheden af at fastholde fokus på miner og ueksploderet ammunition.

”Det er helt afgørende, at vi er opmærksomme på de farlige krigsefterladenskaber, der nu kan ligge spredt på helt nye områder til stor fare for befolkningen. De kan også ligge på arealer, som tidligere blev ryddet. Vi er klar til at gå ud med informationskampagner til befolkningen om risikoen, og når det er muligt, kan vi rydde områder,” siger Jonas Vejsager Nøddekær.

Folkekirkens Nødhjælp arbejder fortsat også på højtryk med at lede efter overlevende og døde og at sikre udstyr til redningsfolk, blandt andet hjelme, lygter og ligposer. Redningsarbejdet foregår i et stærkt samarbejde med lokale myndigheder og libyske Røde Halvmåne.

Folkekirkens Nødhjælp er en af få internationale nødhjælpsorganisationer i Libyen. En række søsterorganisationer, blandt andet Christian Aid i Storbritannien, International Orthodox Christian Charities, USA, og Norsk Kirkehjælp, samler ind til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i landet.

I Danmark har private og virksomheder siden sidste uge doneret i alt cirka 700.000 kr. til Folkekirkens Nødhjælps akutte indsats i Libyen.

Foto: Folkekirkens Nødhjælp, Libyen

Om Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp kickstarter klimatopmøde i København18.3.2024 14:15:28 CET | Pressemeddelelse

I denne uge mødes en lang række af verdens klimaministre til topforhandlinger i Danmark ved det årlige ’Copenhagen Climate Ministerial’. Dagen før forhandlingerne officielt går i gang, samler Folkekirkens Nødhjælp, i samarbejde med Concito og internationale partnere, ministre, topembedsmænd og førende klimaorganisationer fra hele verden til klimadiskussioner for at sikre finansiering til klimatilpasning i det globale syd. ”Vi er glade for at kunne samle så mange ministre og eksperter i samme rum i vores lokaler i København, så vi kan levere vigtige klimabudskaber op til de officielle forhandlinger senere på ugen. Det er vigtigt, at regeringer i hele verden sætter handling bag løftet om flere midler til at hjælpe verdens mest udsatte befolkninger med at tilpasse sig en kogende klode”, siger Folkekirkens Nødhjælps konstituerede generalsekretær Jonas Nøddekær. Ifølge Jonas Nøddekær er behovet for klimatilpasning i det globale syd akut. ”Klimaforandringerne medfører nye udfordringer for me