Frederiksberg Boligfond tilbyder indkvartering til fordrevne ukrainere

I en ny samarbejdsaftale om indkvartering af fordrevne ukrainere, udlejer Frederiksberg Boligfond 20 lejligheder til Frederiksberg Kommune.

Flere end 600 fordrevne ukrainere har siden krigens begyndelse fundet tryghed på Frederiksberg, og det tal forventes at stige i løbet af året. Med den øgede tilgang af flygtninge til kommunen følger også et voksende behov for indkvarteringsmuligheder.

Frederiksberg Boligfond er derfor glade for, at fonden i en ny samarbejdsaftale med Frederiksberg Kommune kan hjælpe med udlejningen af i alt 20 boliger, som skal bruges til indkvartering af fordrevne ukrainere.

I forbindelse med aftalen udtaler Frederiksberg Boligfonds formand Flemming Brank:

”Dette er et samarbejde, vi i Frederiksberg Boligfond er utrolig stole over. Som fond ønsker vi naturligvis at tage et ansvar, og derfor glæder det os, at vores ejendomme kan danne rammen om en tryg tilværelse for en gruppe mennesker, der har brug for hjælp. Vi vil nu sørge for at sikre en varm og imødekommende velkomst, så de nye beboere kan føle sig hjemme i deres lejligheder.”

Det administrative arbejde omkring lejlighederne sker i et tæt samarbejde med ejendomsforvalteren DEAS.

En tryg indkvartering

Lejlighederne skal bidrage til, at Frederiksberg Kommune fortsat kan løse sin forpligtelse til at stille midlertidig indkvartering til rådighed for de fordrevne ukrainere, som kommunen modtager.

Om aftalen udtaler borgmester i Frederiksberg Kommune Michael Vindfeldt:

”Denne aftale viser, hvad Frederiksberg kan som by og fællesskab, når vi står sammen. Jeg er dybt taknemmelig for, at vi på den korte bane kan hjælpe fordrevne ukrainere endnu bedre og på den lange bane for det samarbejde, som er med til at skabe en mangfoldig og levende by.”

Nu venter et kommende arbejde med at screene de flygtninge, som får brug for indkvartering i lejlighederne, hvor der vil være et stort fokus på at sikre tryghed i hverdagen. Derfor vil Frederiksberg Kommunes Center for Integration foretage vurderinger af, hvorvidt de enkelte er i stand til at bo og fungere i en almindelig lejlighed.

Boligerne er placeret på forskellige adresser fordelt over Frederiksberg og omfatter henholdsvis to-, tre- og fireværelseslejligheder, der kan huse fra 2 til 6 personer.

For at udnytte boligkapaciteten bedst muligt, lægges der op til, at de større lejligheder kan deles af flere familier. Derfor er de udvalgte lejligheder også egnede til deling.