Tre ud af fire landmænd med forsikring mod dårligt vejr har anmeldt en skade

Efter sommerens ekstreme vejr har tre ud af fire landmænd, der har en afgrødeforsikring i Topdanmark, fulgt forsikringsselskabets opfordring om at anmelde en skade, viser en ny opgørelse.

2023 har budt på den ene vejrrekord efter den anden, men særligt tørke har ramt landbruget hårdt.

En ny opgørelse fra Topdanmark viser, at 75 procent af selskabets landbrugskunder med en afgrødeforsikring har anmeldt en skade i kølvandet på sommerens ekstreme vejr. Det svarer til tre ud af fire.

”Der er ingen tvivl om, at sommerens voldsomme vejr har økonomiske konsekvenser for dansk landbrug. Som forsikringsselskab er vi her for at hjælpe, og allerede i juni besluttede vi os helt ekstraordinært for at række ud til vores kunder med en afgrødeforsikring, fordi vi vurderede, at samtlige af disse kunder potentielt kunne have en dækningsberettiget skade,” siger Preben Rasmussen, landbrugschef i Topdanmark.

Med en afgrødeforsikring er det muligt at forsikre sine afgrøder mod for eksempel tørke og store mængder regn, da den dækker udbyttetab på bl.a. korn, græsser, roer, raps, kartofler og majs.

Det er den enkelte landmands ansvar at anmelde en potentiel skade efter eksempelvis dårligt vejr. Når landmanden har høstet sin afgrøde og opgjort udbyttet, så erstatter Topdanmark landmandens udbyttetab jævnfør forsikringsvilkårene.

”Vi har en god dialog med vores kunder, som fortsat er i gang med at opgøre deres tab, før vi kan beregne erstatninger til dem. Desuden er der visse afgrøder, som stadig befinder sig i jorden, og som vi derfor ikke kender skadesomfanget på,” siger Preben Rasmussen.

Sommerens ekstreme vejr
Som det første forsikringsselskab i landet lancerede Topdanmark i 2019 en såkaldt afgrødeforsikring. Det skete i kølvandet på det mest tørkeramte år i Danmark i næsten 100 år.

I dag har omkring 5 procent af de landbrugskunder, som det er relevant for, købt afgrødeforsikringen, og Topdanmark forventer, at de mange ekstreme vejrhændelser vil skabe en endnu større interesse for forsikringen.

“Selv den dygtigste landmand kan blive ramt af dårligt vejr som tørke, skybrud eller storm. Det er ikke nyt for vores kunder, at høst kan variere år for år, men det er hyppigheden og omfanget af vejrekstremener, som er nyt og foruroligende for danske landmænd,” siger Preben Rasmussen.

”Vi vurderer, at afgrødeforsikringen er relevant for størstedelen af vores landbrugskunder, da konsekvenserne af for eksempel tørke eller kraftig regn kan være ødelæggende. Det, vi især har set i år, er, at en del afgrøder, der blev plantet i foråret, ikke nåede at få etableret et ordentligt rodnet før tørken til efterfølgende at kunne klare store mængder nedbør. Det er alt sammen stress-faktorer, som medfører, at udbyttet bliver mindre,” siger Preben Rasmussen.

Som landmand skal man nå at købe afgrødeforsikringen, inden man sår sine afgrøder –uanset om det er vår- eller vinterafgrøder, dog senest 1. november eller 1. maj.

Fakta: Afgrødeforsikring dækker mod uforudsigeligt vejr

• Forsikringen dækker udbyttetab på korn, raps, kartofler, majs, hestebønner, spinat, hundegræs m.fl.
  • Som det første forsikringsselskab i landet lancerede Topdanmark en afgrødeforsikring i 2019.
  • Dækningen omfatter bl.a. tørke, regn, frost, sne, storm, skypumper og skadedyr.
  • Landmænd vælger selv i samråd med Topdanmark, hvilken procentdel udbyttetabet skal overstige, før de kan få erstatning ved en skade – altså en udbyttetabsgrad. De kan vælge mellem 15, 20 og 30 procent, og overstiger deres tabte høstudbytte udbyttetabsgraden, får de dækket hele deres normale høst.
  • Læs mere her

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er 2.100 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.