Fejrer 25-års jubilæum med farvel til scenen

Kongelig operasanger Palle Knudsen har flere gange i sit liv taget modige sceneskift. Nu er han nyudnævnt chef for Den Kongelige Operas solistensemble og siger farvel til sin scenekarriere med 25-års jubilæum i Mozarts Tryllefløjten.

Som helt ung tog Palle Knudsen en modig beslutning – han lagde en karriere som bankrådgiver bag sig og kastede sig ud på dybt vand og uddannede sig til operasanger. Det viste sig at være den helt rigtige beslutning, som publikum gennem 25 år har kunnet glæde sig over, når han har indtaget scenen som Don Juan, Papageno, Marcello og mange flere.

Efter en strålende karriere foretager han endnu et nyt og spændende sceneskift – han har besluttet at tage afsked med operascenen for at takke ja til en lederrolle inden for dansk opera som chef for Den Kongelige Operas solistensemble, hvor han skal bidrag til teatrets kunstneriske udvikling.

Palle Knudsens sangerkarriere har været kendetegnet ved enestående præstationer og et scenisk nærvær, der har gjort ham til en af Danmarks mest elskede operasangere. Han markerer sit farvel til scenen ved at synge en af sine absolutte signaturroller, Papageno, ved fire forestillinger af Tryllefløjten i Operaen, og han fejrer sit 25-års jubilæum i netop Tryllefløjten den 21. oktober.

Palle Knudsen CV
Palle Knudsen er uddannet på Operaakademiet i København. Han debuterede på Det Kongelige Teater i 1998 i Torben Petersens opera Prinsesse Dajli’ og har siden 1999 været en del af solistensemblet på Den Kongelige Opera. På Det Kongelige Teater har han sunget roller som Marcello i Puccinis La bohème, Sharpless i Puccinis Madame Butterfly, Papageno i Mozarts Tryllefløjten, titelrollen i Mozarts Don Juan, Sweeney i Sondheims Sweeney Todd, Kovaljov i Sjostakovitjs Næsen, Ping i Puccinis Turandot, Germont i Verdis La traviata samt utallige andre roller. Palle Knudsen har sunget i hele Skandinavien, fra Hanoi til Grønland med stop i Gewandthaus Leipzig, Royal Albert Hall og St. Petersborg Filharmonien samt London, New York, Tel Aviv, Paris, Arena di Verona og på andre operahuse rundt i verden. Palle er desuden bankuddannet med finansdiplom i finansiel rådgivning.

Se mere om Palle Knudsen HER
Se mere om Tryllefløjten, som Palle Knudsen fejrer 25-års jubilæum i HER

Palle Knudsen i titelrollen som Don Juan
Palle Knudsen som Greven i Mozarts Figaros bryllup
Palle Knudsen som Sharpless i Puccinis Madame Butterfly
Palle Knudsen som Don Alfonso i Mozarts Così fan tutte
Palle Knudsen son Kovaljov i Sjostakovitj Næsen
Palle Knudsen i titelrollen i Sondheims Sweeney Todd

Det Kongelige Teater fremlægger resultaterne af advokatundersøgelse for Balletskolen18.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det Kongelige Teaters bestyrelse offentliggør advokatundersøgelsen af forholdene på Den Kongelige Balletskole. Bestyrelsen konkluderer på baggrund af undersøgelsen, at tidligere elever i flere tilfælde har været udsat for et uacceptabelt hårdt undervisningsmiljø, og at mistrivlsen ikke skyldes enkeltpersoner, men at skolen har været præget af en tavshedskultur. Bestyrelsesformand Lars Barfoed undskylder på vegne af teatret overfor de tidligere balletelever. Sammen med teatrets ledelse vil bestyrelsen nu fortsætte forandringsprocessen og straks påbegynde arbejdet med rapportens anbefalinger.

Solodanser Stephanie Chen Gundorph modtager Hans Becks Mindelegat22.5.2024 15:54:28 CEST | Pressemeddelelse

I dag har solodanser Stephanie Chen Gundorph modtaget det prestigefyldte Hans Becks Mindelegat på 30.000 kr. Legatet er uddelt med følgende motivation: "Stephanie Chen Gundorph er en danser med et helt særligt talent, der har beriget publikum med sin indlevelse, teknik og udtryk. Hans Becks Mindelegat er oprettet til minde om balletmesteren, der især gjorde sig bemærket ved at sikre Bournonvilles balletter for eftertiden, og Stephanie er som barn af teatrets balletskoler i Odense og siden København en fornem eksponent, også for den særlige stil, Bournonvilles balletter danses i." Om Stephanie Chen Gundorph: Født: 1993 Nationalitet: Dansk Uddannelse: Den Kongelige Balletskole i Odense og København Karriere: Stephanie blev optaget som aspirant ved Den Kongelige Ballet i 2010, blev medlem af corps de ballet i 2012, forfremmet til solist i 2019 og til solodanser i 2022. Tidligere modtagere af Hans Becks Mindelegat inkluderer prominente dansere som Vivi Flindt, Silja Schandorff og Caroline