Lidl gør status på udfasningen af tobak efter fire måneder: “Vi møder opbakning fra både medarbejdere og kunder”
Hvordan har kunderne reageret? Hvad siger medarbejderne? Lidl har spurgt både medarbejdere og kunder, og tilbagemeldingerne er positive.
I maj annoncerede dagligvarekæden Lidl, at man frem mod udgangen af 2028 udfaser al tobak. Initiativet er et godt billede på Lidls ønske om at være ansvarlige købmænd, der gerne går forrest i forebyggelsesarbejdet.
Siden udmeldingen har Lidl udfaset 20 % af tobakssortimentet, åbnet fem tobaksfrie butikker, og snart åbner der yderligere ti, når ombygningen af de Aldi-butikker, som Lidl overtog tidligere i september, er færdig. Konklusionen er altså her fire måneder senere, at det går godt med udfasningen, fortæller Khalil Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.
“Gør vi status på omsætningen her fire måneder efter udmeldingen, så viser den, at vi ikke har tabt kunder, og selv rygere stadig kommer og handler hos os. Vi har tabt omkring 11 % af omsætningen på tobak, men selvom det er mistet omsætning for os, så er det forhåbentlig også den mindre mængde tobak ud i samfundet, hvilket er meget positivt. Samtidig viser en intern undersøgelse, at vores medarbejdere er begejstrede for initiativet, og at de oplever positive tilbagemeldinger fra vores kunder.”
Medarbejdere bakker op om initiativet
Som viceindkøbsdirektøren nævner, har dagligvarekæden har netop foretaget en intern undersøgelse blandt medarbejdere for at gøre status. Undersøgelsen viser blandt andet, at størstedelen af de ansatte er positive overfor beslutningen om at stoppe med at sælge tobak.
En af dem er Kim Holm Jensen, der til daglig er butikschef i Lidl på Skagensvej 100 i Hjørring:
“Jeg er butikschef i vores nye butik i Hjørring, som åbnede i maj og var vores første tobaksfrie butik, og det er jeg vildt stolt af. Jeg synes, at det er godt og ikke mindst meget meningsfuldt at være en del af en dagligvarekæde, som skærper tilgængeligheden af tobak, og dermed gør noget godt for hele samfundet. Jeg synes, at kunderne har taget godt imod initiativet, og jeg vil faktisk sige, at vi ikke har haft andet end positive tilbagemeldinger”.
Kræftens Bekæmpelse opfordrer Lidls kollegaer til at følge trop
Lidl er en del af partnerskabet Røgfri Fremtid, som arbejder for en røgfri generation i 2030. Hvis det skal lykkedes, er der ikke kun behov for dialog, men også handlinger, mener Khalil Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl:
"Vi kan se, at på trods af prisstigninger og neutrale cigaretpakker, så er antallet af rygere i Danmark ikke faldet siden 2020. Så hvis vi skal lykkedes med at mindske antallet af unge rygere, er vi nødt til også at kigge på tilgængeligheden - det er uomtvisteligt. Vi håber derfor, at politikerne vil kigge på tilgængelighed, når de diskuterer forebyggelse," siger Khalil Taleb.
Og netop tilgængeligheden er et fokusområde for Kræftens Bekæmpelse, der står bag Røgfri Fremtid sammen med Trygfonden.
”Vi synes, Lidls initiativ er et kæmpe skridt i retningen mod at skabe en røgfri fremtid. Vi kan kun opfordre til, at Lidls kolleger i branchen følger trop. Tilgængelighed er afgørende i forhold til at sørge for, at børn og unge ikke begynder at ryge eller bruge nikotinprodukter. Det er dejligt, når vores partnere rykker, mens vi venter på politiske beslutninger, og det glæder os derfor også, at vi netop har rundet 300 partnere i Røgfri Fremtid,” siger Niels Them Kjær, chef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
Kontakter
Niels Them KjærProjektchef for tobaksforebyggelseKræftens Bekæmpelse
Tlf:35 25 75 34ntk@cancer.dkThomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkFølg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Solceller dækker 20 % af strømforbruget ved Lidls lager- og logistikcenter i Køge13.9.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl udvider solcellekapaciteten på lager- og logistikcenteret i Køge med et nyt 4542 m² stort solcelleanlæg, så 20 % af strømforbruget i bygningen nu dækkes af el fra egne grønne og vedvarende energikilder. Anlæggets kapacitet svarer til det årlige forbrug i over 200 danske husstande.
Lidl bliver officiel partner af UEFA Europa League og UEFA Conference League2.9.2024 12:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl fortsætter deres vellykkede “We´re on your team”-kampagne som Official Fresh Fruit Partner af UEFA Europa League og UEFA Conference League. Ved at tilbyde oplevelser som muligheden for at være en del af Lidl Kids Team vil Lidl inspirere flere børn i hele Europa til at være aktive – og dermed inspirere til en sundere livsstil.
Momsfri frugt og grønt får kunderne til at ændre indkøbsvaner i en sundere retning23.8.2024 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I februar og marts 2024 fjernede dagligvarekæden Lidl et beløb svarende til momsen på al frugt og grønt. Indsatsen er en del af Lidls arbejde med at give danskerne endnu bedre muligheder for at træffe sundere valg, når de foretager deres dagligvareindkøb.
Kom til cykelfest ved Lidl i Holstebro13.8.2024 11:32:31 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 14. august inviterer Lidl på Herningvej 36 i Holstebro til cykelfest. Det sker i forbindelse med første etape af PostNord Danmark Rundt, hvor den første etape både starter og slutter i Holstebro.
Erritsøs nye Lidl blev taget godt imod8.8.2024 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Der var stor interesse for Erritsøs nyeste dagligvarebutik, da Lidl torsdag morgen holdt åbningsfest. Mange beboere i byen var mødt op for at få morgenkaffe og gå på opdagelse i butikkens gode åbningstilbud. Butikschef Michael Skøtt smilede om kap med sine nye kunder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum