Brug Robusthedskommissionens anbefalinger i kommende uddan-nelsesreformer
Bedre kobling mellem uddannelse og job, mere fleksibilitet og fælles indhold på tværs af sundhedsuddannelserne samt flere muligheder for at skifte karrierevej. Sådan lyder nogle af anbefalingerne i dag fra Robusthedskommissionen, som Danske Professionshøjskoler opfordrer regeringen til at bruge i de kommende reformer af de professionsrettede uddannelser.
I dag offentliggør Robusthedskommissionen en rapport med i alt 20 anbefalinger, som skal tage fat på at løse de enorme og grundlæggende udfordringer, sundhedsvæsenet og ældreområdet står overfor. Det gælder ikke mindst spørgsmålet om, hvordan sundhedsvæsenet tiltrækker og fastholder nok kvalificerede medarbejdere.
Camilla Wang, forkvinde for Danske Professionshøjskoler, tager godt imod de anbefalinger, som handler om uddannelse og kompetencer i fremtidens sundhedsvæsen og ældrepleje. Hun peger på, at både hospitaler og kommuner allerede i dag er under et massivt pres og har store udfordringer med at rekruttere uddannede sygeplejersker, fysioterapeuter og bioanalytikere, der kan tage sig af det stigende antal ældre, kronikere og mennesker med psykiske lidelser.
- Vi er nødt til at se på, hvad der er brug for på hospitalerne og i kommunerne. Og derfor er jeg helt på linje med mange af de anbefalinger, som Robusthedskommissionen kommer med. Hvis vi ikke meget snart nytænker, udvikler og i det hele taget gør det mere attraktivt at uddanne sig til fx sygeplejerske, så vil vores sundhedsvæsen få endnu sværere ved at tiltrække og fastholde nok medarbejdere, siger Camilla Wang.
Efterlyser omfattende reformer
Konkret roser Camilla Wang anbefalingen om at koble uddannelse og job bedre end i dag, så studerende og nyuddannede undgår praksis- og ansvarschok. Også anbefalingen om, at professionshøjskolernes sundhedsuddannelser skal være mere fleksible og have mere fælles indhold på tværs af de enkelte sundhedsuddannelser, har et stort potentiale.
Det vil fx betyde, det bliver nemmere for studerende at skifte spor uden at skulle starte forfra, ligesom de forskellige faggrupper kan arbejde bedre sammen på tværs ude på hospitaler og i kommuner – til gavn for patienter og borgere.
Endelig fremhæver Camilla Wang anbefalingen om, at der skal være mulighed for praktik i det formelle efter- og videreuddannelsessystem. Det vil i langt højere grad end i dag åbne mulighed for at skifte spor senere i arbejdslivet, hvor fx jordemødre kan skifte profession til sygeplejerske gennem efteruddannelse, der kobler teori og praksis, og som samtidig foregår tæt på patienter og borgere.
- Det er nogle virkelig gode forslag, som vil gøre det langt mere attraktivt og fleksibelt af videreuddanne sig til fx sygeplejerske, ergoterapeut eller en tredje professionsuddannelse på sundhedsområdet. Derfor opfordrer jeg politikerne på Christiansborg til at tænke anbefalingerne ind i det forestående reformspor, siger Camilla Wang og henviser til den politiske aftale om ’Reform af universitetsuddannelserne i Danmark’ fra juni, hvor der står, at der er behov for at reformere og styrke de professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser.
Savner konkret anbefaling om brug af simulationsmiljøer i undervisningen
Camilla Wang havde gerne set, at Robusthedskommissionens rapport også havde indeholdt en klar anbefaling om øget brug af simulationslaboratorier i undervisningen fx på sygeplejerskeuddannelsen, hvor studerende ved hjælp af dukker og løse arme har mulighed for at øve og træne akutte scenarier, tage blodprøver og håndtere medicin, inden de møder rigtige patienter.
- Alt for mange studerende får i dag et ansvarschok, når de er i praktik. Derfor er det helt afgørende, at vi får udviklet nye modeller for praktikforløb, der klæder de studerende langt bedre på, så de har lyst til at gøre deres uddannelse færdig og gå ud og arbejde som fx sygeplejerske, siger Camilla Wang.
Fakta:
Professionshøjskolerne udbyder i dag otte forskellige uddannelser på sundhedsområdet over hele landet, herunder bl.a. sygeplejersker, der med flere end 50.000 fuldtidspersoner udgør den største personalegruppe i sundhedsvæsenet og ældreplejen. Læs flere fakta om sygeplejerskeuddannelsen.
Derudover uddanner professionshøjskolerne også fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioanalytikere, radiografer, jordemødre, psykomotoriske terapeuter og professionsbachelorer i ernæring og sundhed, som ligeledes er beskæftiget på sundheds- og ældreområdet.
Nøgleord
Kontakter
Camilla Wang, forkvinde for Danske Professionshøjskoler
Tlf: 7248 1044.
Ole Larsen, kommunikationschef i Danske Professionshøjskoler
Tlf: 9154 1668.
Billeder
Danske Professionshøjskoler er interesseorganisation for landets seks professionshøjskoler.
Følg pressemeddelelser fra Danske Professionshøjskoler
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Professionshøjskoler
Danske Professionshøjskoler: Regeringens reformudspil leverer på opgaven med at skabe gode og attraktive professionsuddannelser8.10.2024 10:27:45 CEST | Pressemeddelelse
Med både et uddannelseskvalitetsløft og nye muligheder for, at fx pædagog-, lærer- og socialrådgiveruddannede kan videreuddanne sig gennem hele arbejdslivet, har regeringen lagt ud med et højt ambitionsniveau i nyt reformudspil. Reformudspillet flugter de forslag, Danske Professionshøjskoler selv har peget på som nødvendige for at nå det mål, vi som samfund har om flere og dygtigere pædagoger, sygeplejersker, socialrådgivere mv.
Besparelser på Center for Undervisningsmidlers budget stemmer dårligt overens med ønsket om, at bøger skal fylde mere i folkeskolen2.9.2024 11:47:54 CEST | Pressemeddelelse
Finansminister Nicolaj Wammen lægger med regeringens finanslovsudspil for næste år op til besparelser på Center for Undervisningsmidlers budget med en nedskæring på årligt 37,2 millioner kr. Besparelsen vil få betydning for Center for Undervisningsmidlers arbejde med bl.a. at sikre, at de bøger, der købes ind til skolen, kommer ud at leve i undervisningslokalerne – at de bliver brugt i motiverende undervisningsforløb. Netop det ønske – at bøger skal fylde mere i elevernes skoledage – har regeringen nævnt ifm. Kvalitetsprogrammet for Folkeskolen, hvor der blev afsat et stort beløb til indkøb af bøger. ”Det virker paradoksalt, at regeringen nedskærer Center for Undervisningsmidlers budget årligt med 37,2 millioner kr., når den samtidig har en ambition om at få mere skøn- og faglitteratur ud på skolernes bogreoler. Det er jo netop gennem Center for Undervisningsmidler, vi sikrer, at de nye bøger ikke kommer til at samle støv på hylderne, men bliver brugt i elevernes undervisning”, siger C
Optag 2024: Fortsat fald i antallet af optagne på velfærdsrettede professionsuddannelser kræver ambitiøs politisk reform25.7.2024 18:03:19 CEST | Pressemeddelelse
Årets optagetal viser, at der igen i år samlet set optages færre studerende på uddannelserne til pædagog, sygeplejerske, folkeskolelærer og socialrådgiver sammenlignet med sidste års i forvejen kritisk lave optag. Ifølge Camilla Wang, forperson for Danske Professionshøjskoler, understreger det lave optag på samfundsbærende uddannelser behovet for tårnhøje politiske ambitioner i kommende reform.
Fald i søgningen mod velfærdsrettede professionsuddannelser fortsætter: Bydende nødvendigt med en ambitiøs reform5.7.2024 15:38:34 CEST | Pressemeddelelse
Med dagens søgetal til de videregående uddannelser falder antallet af ansøgere til samfundsbærende uddannelser til fx pædagog, socialrådgiver og lærer. Årets søgetal skriver sig derfor igen i år ind i en langvarig tendens, hvor færre unge søger mod uddannelser til fx pædagog, lærer og sygeplejerske. Det understreger behovet for en ambitiøs politisk reform, der vender udviklingen, og gør det attraktivt for flere unge at vælge en professionsuddannelse og -karrievej til.
Danske Professionshøjskoler: Der er behov for en ambitiøs og helhedsorienteret reform af professionsuddannelserne2.5.2024 09:07:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark mangler uddannede fagprofessionelle - både på velfærdsområdet, men også til life-science-industrien og de erhverv, der knytter sig til den grønne omstilling og digitalisering. Samtidig har de unges søgning til samfundsbærende professions- og erhvervsrettede uddannelser været stærkt nedadgående de senere år; ikke mindst til de store velfærdsrettede professionsuddannelser til fx pædagog, socialrådgiver og sygeplejerske. Fx har der siden 2014 været et fald i antallet af kvalificerede 1. prioritetsansøgere til pædagoguddannelsen på 42 pct., mens der på sygeplejerske-, fysioterapeut- og ergoterapeutuddannelsen har været et fald på omkring 40 pct. i samme periode. Regeringen forventes inden for kort tid at præsentere et udspil til en reform af de professions- og erhvervsrettede uddannelser. I den forbindelse kommer Danske Professionshøjskoler for første gang i dag med et bud på, hvad en reform bør indeholde, hvis vi skal lykkes med at løse den store samfundsmæssige udfordring, Danmar
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum