Brug Robusthedskommissionens anbefalinger i kommende uddan-nelsesreformer
Bedre kobling mellem uddannelse og job, mere fleksibilitet og fælles indhold på tværs af sundhedsuddannelserne samt flere muligheder for at skifte karrierevej. Sådan lyder nogle af anbefalingerne i dag fra Robusthedskommissionen, som Danske Professionshøjskoler opfordrer regeringen til at bruge i de kommende reformer af de professionsrettede uddannelser.

I dag offentliggør Robusthedskommissionen en rapport med i alt 20 anbefalinger, som skal tage fat på at løse de enorme og grundlæggende udfordringer, sundhedsvæsenet og ældreområdet står overfor. Det gælder ikke mindst spørgsmålet om, hvordan sundhedsvæsenet tiltrækker og fastholder nok kvalificerede medarbejdere.
Camilla Wang, forkvinde for Danske Professionshøjskoler, tager godt imod de anbefalinger, som handler om uddannelse og kompetencer i fremtidens sundhedsvæsen og ældrepleje. Hun peger på, at både hospitaler og kommuner allerede i dag er under et massivt pres og har store udfordringer med at rekruttere uddannede sygeplejersker, fysioterapeuter og bioanalytikere, der kan tage sig af det stigende antal ældre, kronikere og mennesker med psykiske lidelser.
- Vi er nødt til at se på, hvad der er brug for på hospitalerne og i kommunerne. Og derfor er jeg helt på linje med mange af de anbefalinger, som Robusthedskommissionen kommer med. Hvis vi ikke meget snart nytænker, udvikler og i det hele taget gør det mere attraktivt at uddanne sig til fx sygeplejerske, så vil vores sundhedsvæsen få endnu sværere ved at tiltrække og fastholde nok medarbejdere, siger Camilla Wang.
Efterlyser omfattende reformer
Konkret roser Camilla Wang anbefalingen om at koble uddannelse og job bedre end i dag, så studerende og nyuddannede undgår praksis- og ansvarschok. Også anbefalingen om, at professionshøjskolernes sundhedsuddannelser skal være mere fleksible og have mere fælles indhold på tværs af de enkelte sundhedsuddannelser, har et stort potentiale.
Det vil fx betyde, det bliver nemmere for studerende at skifte spor uden at skulle starte forfra, ligesom de forskellige faggrupper kan arbejde bedre sammen på tværs ude på hospitaler og i kommuner – til gavn for patienter og borgere.
Endelig fremhæver Camilla Wang anbefalingen om, at der skal være mulighed for praktik i det formelle efter- og videreuddannelsessystem. Det vil i langt højere grad end i dag åbne mulighed for at skifte spor senere i arbejdslivet, hvor fx jordemødre kan skifte profession til sygeplejerske gennem efteruddannelse, der kobler teori og praksis, og som samtidig foregår tæt på patienter og borgere.
- Det er nogle virkelig gode forslag, som vil gøre det langt mere attraktivt og fleksibelt af videreuddanne sig til fx sygeplejerske, ergoterapeut eller en tredje professionsuddannelse på sundhedsområdet. Derfor opfordrer jeg politikerne på Christiansborg til at tænke anbefalingerne ind i det forestående reformspor, siger Camilla Wang og henviser til den politiske aftale om ’Reform af universitetsuddannelserne i Danmark’ fra juni, hvor der står, at der er behov for at reformere og styrke de professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser.
Savner konkret anbefaling om brug af simulationsmiljøer i undervisningen
Camilla Wang havde gerne set, at Robusthedskommissionens rapport også havde indeholdt en klar anbefaling om øget brug af simulationslaboratorier i undervisningen fx på sygeplejerskeuddannelsen, hvor studerende ved hjælp af dukker og løse arme har mulighed for at øve og træne akutte scenarier, tage blodprøver og håndtere medicin, inden de møder rigtige patienter.
- Alt for mange studerende får i dag et ansvarschok, når de er i praktik. Derfor er det helt afgørende, at vi får udviklet nye modeller for praktikforløb, der klæder de studerende langt bedre på, så de har lyst til at gøre deres uddannelse færdig og gå ud og arbejde som fx sygeplejerske, siger Camilla Wang.
Fakta:
Professionshøjskolerne udbyder i dag otte forskellige uddannelser på sundhedsområdet over hele landet, herunder bl.a. sygeplejersker, der med flere end 50.000 fuldtidspersoner udgør den største personalegruppe i sundhedsvæsenet og ældreplejen. Læs flere fakta om sygeplejerskeuddannelsen.
Derudover uddanner professionshøjskolerne også fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioanalytikere, radiografer, jordemødre, psykomotoriske terapeuter og professionsbachelorer i ernæring og sundhed, som ligeledes er beskæftiget på sundheds- og ældreområdet.
Nøgleord
Kontakter
Camilla Wang, forkvinde for Danske Professionshøjskoler
Tlf: 7248 1044.
Ole Larsen, kommunikationschef i Danske Professionshøjskoler
Tlf: 9154 1668.
Billeder

Danske Professionshøjskoler er interesseorganisation for landets seks professionshøjskoler.
Følg pressemeddelelser fra Danske Professionshøjskoler
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Professionshøjskoler
Danske Professionshøjskoler: Ambitiøs reformaftale sikrer mere attraktive professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser med bedre praktik, mere virkelighedsnær undervisning og flere videreuddannelses- og karriereveje for de studerende26.3.2025 13:07:28 CET | Pressemeddelelse
Med den politiske aftale ’Reform af professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelserne i Danmark’ investerer regeringen og aftalepartierne knap 2 mia. kr. i mere undervisning, vejledning, feedback og bedre praktikforløb på vigtige uddannelser som sygeplejerske-, socialrådgiver- og pædagoguddannelsen. Samtidig får studerende helt nye muligheder for at videreuddanne sig i løbet af arbejdslivet – eller at skifte spor til andre fagområder. Initiativerne i aftalen vil styrke de professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser og har et stort potentiale til at gøre dem mere attraktive, lyder det fra Danske Professionshøjskoler, der ser aftalen som et vigtigt vendepunkt.
Kvote 2: Status quo i søgningen mod de velfærdsrettede professionsbacheloruddannelser – men en kommende reform kan være med til at vende udviklingen15.3.2025 14:52:40 CET | Pressemeddelelse
Dagens søgetal for kvote 2 viser, at søgningen mod de vigtige velfærdsrettede professionsbacheloruddannelser til pædagog, socialrådgiver, sygeplejerske og lærer samlet er status quo ift. sidste år, men over en 10-årig periode er søgningen til uddannelserne faldet med 46 pct. Danske Professionshøjskoler er imidlertid forhåbningsfulde omkring, at en kommende reform af de professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser vil gøre uddannelserne mere attraktive – og dermed bidrage til at vende den negative udvikling i ansøgningstallene på sigt.
Danske Professionshøjskoler: Ambitiøs epx-aftale kan få flere unge til at vælge uddannelser som socialrådgiver, sygeplejerske og bygningskonstruktør19.2.2025 08:53:50 CET | Pressemeddelelse
Den nye epx-aftale varsler et forandret ungdomsuddannelseslandskab med både en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse og nytænkning af stx og hhx. Aftalen kan blive en vigtig brik i at få flere unge til at vælge de professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser til, lyder det fra Danske Professionshøjskoler.
Danske Professionshøjskoler: Regeringens reformudspil leverer på opgaven med at skabe gode og attraktive professionsuddannelser8.10.2024 10:27:45 CEST | Pressemeddelelse
Med både et uddannelseskvalitetsløft og nye muligheder for, at fx pædagog-, lærer- og socialrådgiveruddannede kan videreuddanne sig gennem hele arbejdslivet, har regeringen lagt ud med et højt ambitionsniveau i nyt reformudspil. Reformudspillet flugter de forslag, Danske Professionshøjskoler selv har peget på som nødvendige for at nå det mål, vi som samfund har om flere og dygtigere pædagoger, sygeplejersker, socialrådgivere mv.
Besparelser på Center for Undervisningsmidlers budget stemmer dårligt overens med ønsket om, at bøger skal fylde mere i folkeskolen2.9.2024 11:47:54 CEST | Pressemeddelelse
Finansminister Nicolaj Wammen lægger med regeringens finanslovsudspil for næste år op til besparelser på Center for Undervisningsmidlers budget med en nedskæring på årligt 37,2 millioner kr. Besparelsen vil få betydning for Center for Undervisningsmidlers arbejde med bl.a. at sikre, at de bøger, der købes ind til skolen, kommer ud at leve i undervisningslokalerne – at de bliver brugt i motiverende undervisningsforløb. Netop det ønske – at bøger skal fylde mere i elevernes skoledage – har regeringen nævnt ifm. Kvalitetsprogrammet for Folkeskolen, hvor der blev afsat et stort beløb til indkøb af bøger. ”Det virker paradoksalt, at regeringen nedskærer Center for Undervisningsmidlers budget årligt med 37,2 millioner kr., når den samtidig har en ambition om at få mere skøn- og faglitteratur ud på skolernes bogreoler. Det er jo netop gennem Center for Undervisningsmidler, vi sikrer, at de nye bøger ikke kommer til at samle støv på hylderne, men bliver brugt i elevernes undervisning”, siger C
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum