Klima- og Bæredygtighedsprisen 2023: En hædring af engagement inden for klima og bæredygtighed i landbruget

Den prestigefyldte Klima- og Bæredygtighedspris 2023, ”Ungeprisen”, som er indstiftet i fællesskab af Landbrug & Fødevarer, Forenet Kredit og Nykredit, står nu foran sin årlige uddeling. Så hvis du kender en ung landmand, der fortjener æren, er tiden nu kommet til at pege på en kandidat. Prisen uddeles d. 15. november på Bygholm Landbrugsskole ved Horsens.

Vi nærmer os slutningen af året, hvor "Ungeprisen" atter tager scenen med et mål om at hædre de yngre generationers bidrag til klima og bæredygtighed i landbruget. Initiativet ønsker at hylde unge landbrugeres indsats og engagement i at fremme bevidstheden om et af tidens vigtigste temaer i landbrugssektoren.

”Da vi i Nykredit er foreningsejet, har vi et særligt ønske om at være med til at rykke Danmark i en grønnere retning. Med Ungeprisen vil vi derfor gerne bakke op om de unge landbrugere, der har gjort en ganske særlig og bemærkelsesværdig indsats for at fremme bevidstheden om den grønne dagsorden. Det håber vi kan være med til at inspirere andre kommende landbrugere til at bevæge sig i en grønnere retning, når de senere hen skal stifte deres egen bedrift,” siger Lene Gade Hovmøller, landbrugsansvarlig i Nykredit.

For at være berettiget til den ærefulde pris, skal kandidaten på forskellige måder have delt budskabet om klima og bæredygtighed i landbruget. Dette kan for eksempel være gennem:

• Deling af skriftlige, visuelle eller mundtlige budskaber om emnet på sociale medieplatforme, både personlige og professionelle
  • Integration af emnet i skoleopgaver eller lignende
  • Forfattet eller medvirket i artikler relateret til klima og bæredygtighed
  • Deltagelse i podcasts, radio eller tv-programmer
  • Bidraget til arrangementer eller deltaget i debatter med fokus på emnet

Ungeprisen er en enestående chance for at blive anerkendt for sine bestræbelser og bidrag. Den belønner engagement inden for områder, der er vitale for fremtidens bæredygtige landbrug.

For at komme i betragtning til Klima- og Bæredygtighedsprisen på 15.000 kroner, skal man opfylde følgende kriterier:

• Være under 35 år
  • Endnu ikke have etableret en landbrugsvirksomhed
  • Være under uddannelse eller beskæftiget inden for landbrugssektoren

Deltag i en bemærkelsesværdig mulighed for at blive anerkendt – og ikke mindst, inspirere andre unge til at tage del i klima- og bæredygtighedsdiskussionen i landbruget.

De interesserede opfordres til at indstille deres kandidater inden den 15. oktober 2023.

For mere information om nomineringsprocessen og prisen, besøg venligst Klima- og bæredygtighedsprisen (lf.dk)

Om Landbrug & Fødevarer