Salling Group tager næste skridt i udfasningen af hurtigtvoksende kyllinger i Netto, føtex og Bilka
I 2025 når Salling Group endnu en vigtig milepæl i udfasningen af hurtigtvoksende kyllinger i Netto, føtex og Bilka. Her vil dagligvarekoncernen nemlig ikke længere have ferske hurtigt voksende kyllinger.
I 2022 nåede Salling Group i mål med ambitionen om at udfase hurtigtvoksende kyllinger fra det faste ferske sortiment i Netto, føtex og Bilka. Nu sætter dagligvarekoncernen nye mål for den totale udfasning, hvor næste step er en udfasning på kampagneprodukter – herunder spot og kampagnevarer i 2025.
Desuden skruer føtex, Bilka og Netto løbende ned for markedsføringen af hurtigtvoksende kyllinger i bl.a. tilbudsaviser samt skiltning i butikker og varehuse. Kyllingerne vil fremover være af langsommere voksende racer og derfor være mærket med minimum 1 hjerte fra det statslige dyrevelfærdsmærke.
Vigtige skridt frem mod komplet udfasning af hurtigt voksende kyllinger.
- Vi vil bidrage til at løfte dyrevelfærden i alle de kategorier, hvor kylling indgår som ingrediens, så vi kan tilbyde et bredest muligt sortiment uden hurtigtvoksende kyllinger, hvad enten man handler i Netto, føtex eller Bilka. Undervejs skal vi have kunderne og leverandørerne med på rejsen, og derfor er det ideelt at fortsætte den gradvise udfasning af hurtigtvoksende kyllinger, siger Henrik Vinther Olesen, bæredygtighedsdirektør i Salling Group.
Det handler om at løfte fra bunden
Salling Groups mål er at udfase hurtigtvoksende kyllinger i alle produktkategorier og dermed give hele kategorien et løft fra bunden for at løfte dyrevelfærden strukturelt og sikre bedre pladsforhold.
I løbet af de sidste år har dyreværnsorganisationen Anima været med på rejsen som tæt sparringspartner for Salling Group.
- Salling Group tager endnu et vigtigt skridt frem og signalerer til resten af markedet, at der ikke er nogen fremtid for turbokyllinger. Turbokylling er officielt blevet de nye burhøns nu, og det er kun et spørgsmål om tid, før vi alle lykkeligvis kan klappe hinanden på skuldrene over, at vi går foran i Danmark på dette område, udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima.
Da hurtigtvoksende kyllinger stadig er en stor del af den samlede produktion i Danmark vil udfasningen ske i takt med, at producenterne øger produktionen af langsommere voksende kyllinger, og Salling Group arbejder på at integrere flere produkter med højere dyrevelfærd.
-----
Fakta om Salling Groups handlingsplan for kyllinger:
- Siden 2022 har alle ferske kyllinger i det faste sortiment været langsommere voksende racer
- Inden udgangen af 2025 vil hele det ferske sortiment inkl. spot og kampagnevarer være langsommere voksende racer. Inden udgangen af 2026 vil kyllinger på frost i det faste sortiment være af langsommere voksende racer
- Markedsføringen af hurtigt voksende kyllinger skrues løbende ned i perioden frem mod udfasning
- Kyllingerne vil fremover være af langsommere voksende racer og derfor være mærket med minimum 1 hjerte fra det statslige dyrevelfærdsmærke
- Det skal være muligt for kunderne at møde flere niveauer af dyrevelfærd i køledisken og her bruger Salling Group det statskontrollede dyrevelfærdsmærket, det går fra 1 til 3 hjerter, som pejlemærke
- Salling Groups mål er en komplet udfasning.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group åbner ny banebrydende butik i Aarhus9.10.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu åbner ´føtex GO´. Danmarks første betjeningsfrie dagligvarebutik, der giver kunderne mulighed for at klare indkøbene hurtigt og let, præcist når det passer dem
Salling Group sætter kurs mod fremtiden med historisk høje ambitioner1.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Milliardinvesteringer i kerneforretningen med et ufravigeligt fokus på kunder og innovation skal sikre et endnu mere robust Salling Group, der sætter mål om flere butikker, opkøb og fusioner på eksisterende og nye markeder i sin nye forretningsstrategi.
Ordblindeugen: Salling Group lancerer ny indsats for ordblinde medarbejdere26.9.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med hjælp fra gratis ordblindeundervisning og en ny oplæsningsfunktion i butiksmedarbejdernes håndholdte skannere, vil Salling Group gøre det lettere for ordblinde medarbejdere at løse deres arbejdsopgaver.
Netto bliver ny partner for Pan Idræt5.8.2024 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Netto har netop indgået et nyt partnerskab med Pan Idræt, som er landets største LGBTQ-medlemsforening med flere end 25 idrætsgrene. Partnerne ønsker sammen at styrke sociale idrætsfællesskaber og skabe en endnu mere inkluderende hverdag for medlemmer, medarbejdere og kunder.
Salling Group søger igen i år kreative nonfood-produkter til Innovation Day 202431.7.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 6. november inviterer Salling Group endnu en gang til Innovation Day og byder kreative og kloge hoveder indenfor på hovedkontoret i Aarslev, Aarhus.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum