Håndværkerne har stadig brug for hjælp til klimakrav

Flere små og mellemstore håndværkere ønsker hjælp til at håndtere de øgede klimakrav i byggeriet. Derfor inviterer STARK endnu engang håndværkere til dialogmøder, som denne gang afholdes på erhvervsskoler rundt om i landet.

Der kommer løbende nye krav til at bygge grønnere. For at hjælpe håndværkerne med at finde rundt i reglerne, afholder STARK dialogmøder om klimakrav og de mange muligheder for at bygge mere miljøvenligt.

- Gennem de sidste par år har vi holdt en lang række dialogmøder sammen med vores kunder. De har travlt i hverdagen, så de har svært ved at finde tid til at sætte sig ind i komplekse klimakrav. Men den grønne omstilling er her allerede, og klimakravene bliver kun skærpet fremover. Hvis håndværkerne ikke begynder at interessere sig for den grønne agenda, risikerer de fremover at miste kunder, specielt kunder med de store byggerier. I kraft af vores position som den største leverandør af byggematerialer i Danmark, har vi et ansvar for at understøtte vores kunders forretning, siger Kent Fonseca, national projektleder for bæredygtighed, hos STARK.

De unge er fremtiden

STARK har tidligere afholdt dialogmøderne i STARK-forretningerne, men der har været begrænset plads. Efterårets 10 dialogmøder bliver i stedet afholdt i samarbejde med en række erhvervsskoler landet over. Her er der plads til op mod 100 deltagere. Alle er velkomne, både håndværkere og andre interesserede.

- Det er oplagt at holde dialogmøderne på erhvervsskolerne. Rent lavpraktisk er der plads til flere deltagere, men det er også en mulighed for at få eleverne og underviserne i tale om den grønne omstilling. De unge mennesker er fremtiden, og dialogmøderne indeholder lærerig viden, som kan klæde eleverne på til bedre at kunne forstå udfordringerne med den grønne omstilling. Så vi håber, at der kommer rigtigt elever og undervisere til møderne, siger Kent Fonseca.

Bindeled mellem leverandører og kunder

Indholdet på dialogmøderne ændrer sig i takt med, at der kommer nye krav, udfordringer og muligheder i branchen. På efterårets møder bliver lovgivningen på området gennemgået, og der bliver set frem mod nye krav. Temaet til møderne er, hvordan du som håndværker kan differentiere din forretning ud fra den bæredygtige agenda. LCA-kravene, opgørelse af CO2 på genanvendte materialer og takeback-løsninger er blandt andet på programmet.

Som noget nyt er der også udvalgte leverandører med på dialogmøderne til at fortælle om deres arbejde med den grønne omstilling på produktniveau.

- Til efterårets dialogmøder har vi inviteret syv af vores leverandører med. Det er vigtigt, at hele værdikæden spiller sammen om den grønne omstilling, og det kan vi hjælpe med som bindeled mellem kunder og leverandører. Vi kalder møderne ’dialogmøder’, fordi vi gerne vil i dialog med vores kunder og

leverandører om de udfordringer, de har i deres forretning, og hvordan vi sammen kan hjælpe hinanden med at løse dem, siger Kent Fonseca.

Dialogmøderne afholdes 19. september til 22. november over hele landet. Det er gratis at deltage: https://stark.nemtilmeld.dk/series/dialogmoeder/