BoConcept

BOCONCEPT KAN MED STÆRKE RESULTATER I 2022/23 RAPPORTERE OM MODSTANDSDYGTIGHED PÅ ET UDFORDRET MARKED

Del

Det globale møbelbrand, BoConcept, offentliggjorde i dag sit regnskab for

regnskabsåret 2022/23. Regnskabet afspejler BoConcepts fortsatte styrke og tilpasningsevne på et vanskeligt, globalt detailmarked. Virksomheden udviste bemærkelsesværdig robusthed, idet den kunne notere sig sit næsthøjeste

indtjeningsår nogensinde og samtidig øgede sit butiksnet med 14 butikker globalt på trods af udfordrende eksterne faktorer, herunder krigen i Ukraine, energikrisen og den generelle inflation, der påvirkede omkostningerne.

Næsthøjeste indtjeningsår trods et presset marked

I regnskabsåret 2022/23 omsatte BoConcept for 1.439 mio. kr., hvilket er et mindre fald på 3,5% i forhold til året før. Efter et voldsomt pres på avancen i de foregående år lykkedes det BoConcept at arbejde den op på niveauet fra før pandemien, hvilket vidner om, at virksomhedens strategiske tiltag fungerer i forbindelse med omkostningsstyring og evnen til at tilpasse sig under usikre konjunkturforhold.

Det foregående regnskabsår 2021/22 bød på en historisk høj omsætning på 1.490 mio. kr. takket være et Covid-relateret boost i salget. Omsætningsresultatet for 2022/23 er virksomhedens næsthøjeste nogensinde, hvilket er et tegn på modstandsdygtighed over for de ydre, udfordrende omstændigheder.

På et marked præget af stigende energipriser, øgede fragtrater, høj inflation, rekordlav forbrugertillid og markante ændringer i forbrugernes adfærd, har BoConcept udviklet sig til en markant aktør, der har leveret bedre resultater end mange af sine internationale konkurrenter.

Mikael Kruse Jensen, CEO i BoConcept, siger: "Jeg er tilfreds med resultatet, der - med den næsthøjeste omsætning i virksomhedens historie - følger op på sidste års rekordregnskab. Hele BoConcepts team har udvist en bemærkelsesværdig tilpasningsevne og et stort engagement i løbet af det seneste år, hvor vi er blevet mødt med udfordrende markedsforhold.”

"Vores arbejde med at sætte kunden i fokus i alt, hvad vi foretager os, med 'Live Ekstraordinær' som en inspirerende opfordring, viser styrken i vores værdier og de enorme ressourcer, som vores organisation rummer.”

"Det er vigtigt for mig at anerkende det enestående arbejde, som vores globale franchisepartnere, produktionsteam og centrale funktioner har ydet som svar på de store samfundsmæssige og markedsmæssige udfordringer, vi har stået over for i år."

Vigtige højdepunkter: Regnskabsåret 2022/23

  • BoConcept opnåede sit næsthøjeste indtjeningsår nogensinde for regnskabsåret 2022/23 (1.439 mio. kr.) på trods af et mindre fald på 3,5% i forhold til året før.
  • Rekordregnskabsåret 2021/22 havde en samlet omsætning på 1.490 millioner DKK og nød godt af et Covid-relateret boost i salget.
  • Efter et voldsomt pres på avancen de foregående år steg den i regnskabsåret 2022/23 til et niveau fra før pandemien, drevet af en kombination af prisstigninger på udvalgte varer, en reduktion i vareomkostninger fra leverandørerne samt optimering af supply chain-relaterede aktiviteter.
  • Omsætningen for regnskabsåret 2022/23 viser en stigning på 19% mod regnskabsåret 2020/21, 22% mod regnskabsåret 2019/20 og 10% mod regnskabsåret 2018/19 (før pandemien).
  • Virksomheden øgede sit butiksnet med i alt 14 butikker på verdensplan, hvilket bragte BoConcepts globale tilstedeværelse op på mere end 340 butikker på 67 markeder og på 6 kontinenter.
  • I BoConcepts detaildel oplevede APAC-området og Frankrig, virksomhedens største marked, encifret vækst.
  • Indien er fortsat et vigtigt marked med en fortsat høj vækst på 35% og åbning af yderligere to butikker.
  • På tværs af B2B-forretningen har alle europæiske markeder oplevet vækst, herunder Storbritannien, hvor BoConcept har det største aftryk.
  • EBITDA ligger fortsat stærkt på 16,5% og landede på 238 mio. kr. i 2022/23 mod 275 mio. kr. (18,4%) i rekordåret 2021/22, hvilket viser et fald på 2,1%.
  • Samlet set er BoConcept forblevet robust og har leveret stærkere resultater i et udfordrende miljø sammenlignet med mange af sine internationale konkurrenter.

En køreplan for bæredygtig vækst

Muligheden for at navigere i de udfordringer, der har påvirket detailhandlen i de seneste par år, illustrerer BoConcepts forretningsmodels robusthed og styrke og skaber et solidt grundlag for bæredygtig vækst i fremtiden.

Kruse Jensen fortsætter: "Vi står bedre rustet end nogensinde før til at fortsætte vores ambitiøse plan i 2023/24 og fremover. Vi har bevist, at vores koncept virker, at vores forretningsmodel er agil, og at vi har global skalerbarhed, hvilket gør os til en endnu mere attraktiv partner for nuværende og fremtidige franchisetagere."

Den løbende tilgang af nye butikker har resulteret i, at BoConcepts globale detailforretning nu består af mere end 340 butikker fordelt på 67 markeder og 6 kontinenter ud over møbelproduktionen i Ølgod.

BoConcept går ind i 2023/24 med et øget fokus på produktudvikling med ansættelse af Chief Product Officer Susanne Jul Jakobsen.

Susanne Jul Jakobsen vil fremme brandets bæredygtighedsambitioner om at fremstille produkter med så lille indvirkning på miljøet som muligt og stå i spidsen for brandets arbejde med at tage ansvar for hvert eneste stykke materiale, der bruges, ved at arbejde sammen med leverandørerne om transparens og sporbarhed på tværs af forsyningskæden.

Om BoConcept

BoConcept blev grundlagt i 1952 i Danmark og er i dag den mest globale møbelforhandler i verden med mere end 340 forretninger fordelt på 67 lande. Brandet arbejder sammen med prisvindende designere om at skabe møbelkollektioner, accessories og belysning til private hjem og virksomheder. Under overskriften 'Live Ekstraordinær' har BoConcept forpligtet sig til at levere fleksibel indretningsservice og brancheførende tilpasning af møbler til både private og erhverv – uden at gå på kompromis med designvisionen eller æstetikken.

Nøgleord

Billeder

Links

Følg pressemeddelelser fra BoConcept

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra BoConcept

BoConcept henter strategisk stærk produktdirektør i Pandora10.8.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er en yderst erfaren profil, der overtager det strategiske ansvar for alle aspekter af BoConcepts produktrejse, når Susanne Jul Jakobsen tiltræder funktionen som Chief Product Officer i det globale livsstilsbrand. Hun indtræder samtidig i BoConcepts øverste koncernledelse, Executive Management Team. Som produktdirektør vil Susanne Jul Jakobsen være overordnet ansvarlig for hele produktcyklussen fra Design & Category Management over Product Life Cycle til prisstrategi. Områder, der er bærende dele af BoConcepts udviklings- og vækstplaner. Om ansættelsen siger BoConcepts CEO Mikael Kruse Jensen: - Susanne Jul Jakobsen er en ekstraordinær kapacitet, som vi er særdeles tilfredse med at kunne byde velkommen som BoConcepts Chief Product Officer. Med Susanne får vi en fremragende leder med stor strategisk flyvehøjde - og samtidig et af de største globale talenter inden for sit felt. Hun kommer til med en stærk forretnings- og markedsforståelse og ikke mindst en nysgerrighed efter at forst

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye