Kolding går lidt tilbage i DI’s måling af erhvervsvenlighed

Erhvervslivet er knap så tilfredse i år med den kommunale erhvervsvenlighed. Kolding Kommune opnår en placering som nr. 38 i DI’s store årlige undersøgelse af erhvervsvenligheden hos de danske kommuner. Dermed går Kolding fem pladser tilbage i forhold til 2022, hvor kommunen blev nr. 33.

- Der er rigtigt mange stærke virksomheder i Kolding med mange arbejdspladser. Derfor er det da også ærgerligt, at Kolding Kommune nu går lidt tilbage i denne måling. Men i DI Trekantområdet anser vi faktisk Kolding for at være en god erhvervskommune. Og vi håber da også, at erhvervsvenligheden bliver endnu bedre i de kommende år. Som nr. 38 ligger Kolding i det bløde midterfelt blandt kommunerne i Danmark, siger formand for DI Trekantområdet Pia Jakobsgaard-Iversen, markedsdirektør i Rambøll.

Virksomhederne i Kolding peger bl.a. på sagsbehandling af sygedagpengesager og på niveauet af kommunale erhvervsskatter som nogle af de områder, hvor Kolding Kommune kan gøre det bedre.

Der bliver også peget på, at dialogen mellem kommunen og det lokale erhvervsliv kan gøres bedre. Her ligger Kolding som nr. 61 blandt landets kommuner. I 2022 blev Kolding nr. 50.

- Når man nærlæser analysen, så står det klart, at der er nogle områder, hvor virksomhederne efterlyser nogle forandringer. Det gælder f.eks. dækningsafgiften, som Kolding som den eneste af kommunerne i Trekantområdet holder fast i. Det er en erhvervsskat som mange virksomheder er kede af, siger Pia Jakobsgaard-Iversen.

- Vi kan også se, at virksomhederne efterlyser et bedre samarbejde med jobcentret i Kolding. I en tid hvor mange virksomheder mangler kvalificeret arbejdskraft, så er det helt afgørende, at der er et tillidsfuldt samarbejde mellem de lokale virksomheder og jobcentret.

- Vi er samtidigt kede af at se, at antallet af unge der tager en erhvervsuddannelse er faldende i Kolding Kommune, siger Pia Jakobsgaard-Iversen.

Andelen af unge der tager en erhvervsuddannelse er i Kolding faldet fra ca. 22 procent til ca. 17 procent. Det placerer Kolding Kommune som nr. 71 i undersøgelsen.

De lokale virksomheder placerer Kolding Kommune som nr. 65 blandt alle landets kommuner, når det gælder samarbejdet mellem jobcenter og virksomheder.

Også i forhold til kommunens indsats for at sikre at virksomhederne kan drives mere klimavenligt, ligger Kolding forholdsvis langt nede på listen, når man spørger virksomhederne. Det bliver til en plads som nr. 60 blandt alle landets kommuner.

I undersøgelsen bliver virksomhederne også bedt om at pege på de områder, som virksomhederne mener, at Kolding Kommune især bør prioritere. Her peger de lokale virksomheder på arbejdskraft, samt infrastruktur og transport, som de områder Kolding Kommune især bør prioritere.

For yderligere information om DI Trekantområdet: Chefkonsulent Morten Karlsbjerg Mail: moka@di.dk Tlf. 3377 3423 Mobil: 2917 9440 Sekretær Marianne Brock Elro Mail: mabe@di.dk Tlf. 3377 3498

Fredericia Kommune går tilbage i DI’s undersøgelse af erhvervsvenlighed4.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Fredericia Kommune lander på en plads som nr. 49 i DI’s årlige analyse af erhvervsvenligheden i de danske kommuner. Det er en klar tilbagegang fra sidste år, hvor kommunen blev nr. 33. DI undersøger hvert år, hvor erhvervsvenlige kommunerne er. Det sker bl.a. ved at spørge de lokale virksomheder, hvordan de oplever kommunens indsats indenfor en række forskellige kategorier. Kommunen går tilbage på flere kategorier, som der bliver spurgt om i undersøgelsen. Men der er også kategorier, hvor kommunen går frem. F.eks. stiger andelen af unge, der søger ind på en erhvervsuddannelse. 25 procent af eleverne i 9. og 10. klasse søgte ind på en erhvervsuddannelse i 2024. Sidste år var det kun 22 procent, der søgte ind på en erhvervsuddannelse. - I en tid med mangel på faglært arbejdskraft er det rigtigt vigtigt, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Derfor er vi også glade for at se den stigning i Fredericia, siger bestyrelsesleder for DI Trekantområdet, Pia Jakobsgaard-Iversen, markedsdire

Middelfart går frem i DI undersøgelse af erhvervsvenlighed4.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Middelfart Kommune bliver nr. 32 i DI’s årlige undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er en fremgang i forhold til sidste år, hvor Middelfart Kommune blev nr. 43 i undersøgelsen. - Vi er glade for, at Middelfart går frem i vores undersøgelse. Mange af de lokale virksomheder giver udtryk for, at Middelfart generelt er en erhvervsvenlig kommune. Vi kan også se, at mange virksomheder gerne vil anbefale Middelfart Kommune til andre virksomheder, siger bestyrelsesleder for DI Trekantområdet, Pia Jakobsgaard-Iversen, markedsdirektør i Rambøll Danmark. DI undersøger hvert år, hvor erhvervsvenlige kommunerne er. Det sker bl.a. ved at spørge de lokale virksomheder, hvordan de oplever kommunens indsats indenfor en række forskellige kategorier. I kategorien ”Arbejdskraft” bliver Middelfart Kommune placeret som nr. 14 blandt kommunerne i hele landet. Kategorien omhandler både virksomhedernes oplevelse af samarbejdet med det lokale jobcenter,. Ssom får en placering som nr. 21. Samt komm

Kolding går lidt tilbage i DI undersøgelse af erhvervsvenlighed4.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Kolding Kommune bliver nr. 41 i DI’s årlige undersøgelse af erhvervsvenligheden i de danske kommuner. Dermed går Kolding lidt tilbage i forhold til 2023, hvor kommunen blev nr. 38. DI undersøger hvert år, hvor erhvervsvenlige kommunerne er. Det sker bl.a. ved at spørge de lokale virksomheder, hvordan de oplever kommunens indsats indenfor en række forskellige kategorier. Det er særligt ift. niveauet af kommunale erhvervsskatter, afgifter og gebyrer, at virksomhederne ikke er tilfredse. Her placerer de lokale virksomheder kommunen som nr. 83. En tidligere DI analyse viser da også, at Kolding er den kommune i Danmark, der har de højeste samlede ejendomsskatter på erhvervsejendomme. - I DI Trekantområdet betragter vi faktisk Kolding Kommune som en god erhvervskommune med rigtigt mange stærke virksomheder. Men vi kan se i undersøgelsen, at der er nogle forhold, som virksomhederne ikke er tilfredse med. Det er vi i tæt dialog med kommunen om, at der skal ændres på. Det gælder ikke mindst den

Vejle Kommune går tilbage i DI undersøgelse af erhvervsvenlighed4.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Vejle Kommune bliver nr. 34 i DI’s årlige undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er en tilbagegang i forhold til 2023, hvor kommune blev nr. 18. - Det er naturligvis altid ærgerligt at gå tilbage i sådan en undersøgelse. Men der er mange kommuner, der virkeligt gør meget i forhold til erhvervsvenlighed, og der er hård konkurrence om at ligge i toppen. Der er dog en række forhold, som bestyrelsen for DI Trekantområdet gerne vil drøfte med kommunen i forbindelse med undersøgelsen. Det drejer sig bl.a. om uddannelsesområdet, hvor vi gerne ser, at der bliver gjort mere og trådt til handling for at få flere unge til at tage en erhvervsuddannelse, siger bestyrelsesleder for DI Trekantområdet, Pia Jakobsgaard-Iversen, markedsdirektør i Rambøll Danmark. Netop på uddannelsesområdet går Vejle Kommune tilbage i undersøgelsen. Andelen af unge i Vejle Kommune, der søger ind på en erhvervsuddannelse, er faldende sammenlignet med sidste år. Sidste år søgte ca. 23 procent af eleverne i 9.