Finanslov: AIDS-Fondet må igen lukke test- og rådgivningsklinikker

Unge og LGBT+ personer står i kø for at blive testet for klamydia og gonorré i AIDS-Fondets Checkpoint-klinikker. Alligevel har Regeringen ikke afsat penge til tilbuddet i den rekordstore finanslov.

Gratis test og rådgivning for sexsygdomme, hvor man bliver set og hørt – og får hurtigt svar. Det tilbud er gået rent ind hos de unge, og allerede nu er der ventetid på at få en test i AIDS-Fondets Checkpoints.

Alligevel har Regeringen ikke afsat midler i sit finanslovsudspil til at videreføre tilbuddet. Det betyder, at AIDS-Fondet bliver nødt til at lukke klinikker og afvise udsatte 15 til 29-årige og LGBT+ personer efter nytår.

- Jeg er virkelig skuffet over, at Regeringen ikke har sat penge af til seksuel sundhed for de mest udsatte grupper. Man siger, at man vil styrke et presset sundhedsvæsen, og så hiver man tæppet væk under et velfungerende tilbud, der aflaster hospitalerne, siger Lars Christian Østergreen, der er direktør i AIDS-Fondet.

Der findes Checkpoint-klinikker i København, Aarhus, Aalborg og Odense samt på Frederiksberg. Selvom der samlet set er åbent 24 timer om ugen, kom man i 2022 op på næsten 12.000 besøg.

- De unge er glade for, at vi har åbent, når de har fri. Mange fremhæver, at der er en god stemning, hvor det er trygt at tale om sex og seksualitet. Man får hurtigt svar, og hvis man fejler noget, sørger vores læge for, at man får en recept med det samme, siger Lars Christian Østergreen.

Han forklarer, at det er vigtige faktorer for at de unge kommer i klinikken. Omvendt vil de holde sig væk, hvis de ikke bliver set og hørt som individer, eller det ikke er trygt at tale om sex.

Sexsygdomme i stigning
Flere og flere bliver ramt af sexsygdomme, og det er særligt unge i aldersgruppen 15 til 29 år samt LGBT+ personer, som fylder i statistikken.

Den hyppigste sexsygdom er klamydia, hvor der i 2021 blev fundet 36.632 nye tilfælde, hvoraf 86% var i alderen 15 til 29 år.

- Sundhedsstyrelsen skønner, at der er omkring 50.000 klamydia-tilfælde om året, så der er samtidig et enormt mørketal. De mange, som ikke bliver testet og behandlet, er med til at drive epidemien, og hvis vi ikke gør noget ekstraordinært, får vi ikke bugt med klamydia, siger Lars Christian Østergreen.

Han forklarer, at det er sygdomme som klamydia, gonorré og syfilis, som er i stigning, mens antallet af nye hiv-tilfælde faktisk er faldende i Danmark.

- I Checkpoint oplever vi, at unge og LGBT+ personer gerne vil tage ansvar for den seksuelle sundhed for dem selv og deres partnere, hvis de har muligheden. Det er et virkelig godt udgangspunkt for en effektiv indsats mod sexsygdomme, siger Lars Christian Østergreen.

Konstant kamp for overlevelse
Tilbuddet om test og rådgivning til unge bygger på AIDS-Fondets mangeårige erfaring med at teste og rådgive mænd, der har sex med mænd i forhold til hiv.

Checkpoint er senere udvidet til at dække andre sexsygdomme og alle LGBT+ personer. Gennem bevillinger fra satspuljerne blev det muligt at åbne Checkpoint for alle unge i alderen 15 til 29 år.

Satspuljerne udløb ved udgangen af 2022, og Checkpoint blev kun holdt oppe i første kvartal af 2023 ved hjælp af en nødbevilling. På finanslovsudspillet i foråret var Checkpoint heller ikke nævnt, men blev reddet ved forhandlinger, og det lykkedes at få fire mio. på Finansloven 2023.

- Det har været måneder med manglende afklaring. Vi havde faktisk fyret medarbejdere og lukket klinikker i Odense og Aalborg, da det her i foråret var afklaret, at vi fik fire millioner kroner til Checkpoint i år. Det var ikke helt nok, og det er kun takket være private donationer, at vi kan holde åbningstiderne som før, siger Lars Christian Østergreen.

Nu går forhandlingerne om Finansloven i gang, og AIDS-Fondet er klar til at kæmpe videre for støtte til Checkpoint. Organisationen kæmper for minimum syv mio. kroner, som er det koster at drive Checkpoint på det nuværende niveau.

- Det er og bliver en offentlig opgave at sikre, at alle har adgang til relevant test og rådgivning i forhold til sexsygdomme. Vi krydser fingre for, at alle de sundhedsordførere, som vores forebyggelseschef og jeg har rendt på dørene de seneste måneder gør, at vi kan få støtte til Checkpoint.

Fakta
AIDS-Fondet har Checkpoints i København, Aarhus, Odense, Aalborg og på Frederiksberg.

Flere og flere bliver ramt af sexsygdomme, og det er særligt unge i aldersgruppen 15 til 24 år samt LGBT+ personer, der fylder i statistikken.

Den hyppigste sexsygdom er klamydia, hvor der i 2021 blev fundet 36.632 nye tilfælde. Det er 10% flere end i 2018.

86% af samtlige klamydiatilfælde ses hos aldersgruppen 15-29-årige.

De mange, som ikke bliver testet og behandlet, er med til at drive epidemien.

AIDS Fondet