Stigende fritidstrafik og første støbning af element til Femerntunnelen
Både på Storebæltsbroen og Øresundsbron har der i første halvdel af året været en stigende fritidstrafik, mens lastbiltrafikken gik lidt tilbage. I forhold til forventningerne til perioden, bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat.

På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 3,4 pct. i 1. halvår. Personbiltrafikken steg med 4,4 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 3,2 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg således 2,0 pct. i forhold til første halvår af 2022 og var på 1.521 mio. kr.
Omsætning fra jernbanen faldt med 18 mio. kr. Faldet skyldes, at Banedanmark foretager omfattende sporarbejder, som reducerer antallet af tog over Storebæltsforbindelsen og dermed størrelsen på vederlaget.
På Øresundsbron steg vejtrafikken med 11,7 pct. i forhold til samme periode i 2022. Personbiltrafikken steg med 13,4 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 1,6 pct. Vejindtægterne steg med 99 mio. kr. til 763 mio. kr. i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år.
- På begge broer har fritidstrafikken været stigende og bidraget til et tilfredsstillende resultat for det første halvår. Vi kan se, denne tendens er fortsat hen over sommeren, hvor der blev sat flere rekorder. På Storebæltsbroen kørte mere end 1,3 mio. biler gennem betalingsanlægget i juli måned, hvilket er det højeste antal i broens historie, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.
Støbeprocessen for det første tunnelelement til Femern Bælt-tunnelen blev efter grundig forberedelse iværksat i starten af juli 2023 i tunnelelementfabrikken i Rødbyhavn. Det er en stor milepæl for projektet. Den første støbning blev foretaget af mere end 140 medarbejdere fra konsortiet Femern Link Contractors. Et standardtunnelelement bliver lavet i 9 støbninger – også kaldet segmenter – på hver cirka 24 meter i længden. Det er det allerførste segment til et tunnelelement, der nu er støbt. Til Femern Bælt-forbindelsen skal der støbes i alt 89 tunnelelementer. De 79 bliver standardtunnelelementer på hver 217 meter i længden, 42 meter i bredden og 9 meter i højden.
Den 1. juni 2023 blev lovforslag til Lov om vejafgift vedtaget i Folketinget, hvorfor arbejdet med forberedelse af de tekniske løsninger fortsættes frem mod, at afgiften træder i kraft 1. januar 2025.
I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 320 mio. kr.
Koncernens nettofinansieringsomkostninger udgør 326 mio. kr. hvilket er 325 mio. kr. lavere end samme periode sidste år. Denne udvikling skyldes primært aftagende inflation.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første seks måneder et overskud på 968 mio. kr. mod et overskud i samme periode sidste år på 590 mio. kr.
Værdireguleringer er inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet en omkostning på 389 mio. kr. Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 781 mio. kr. mod et overskud på 12.372 mio. kr. sidste år.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter andet kvartal 17,7 mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 36 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2034.
På baggrund af udviklingen i 1. halvår er det forventningen at realisere et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesordenen 1,45 – 1,6 mia. kr. Forventningen opjusteres derfor, idet koncernen tidligere forventede et resultat i intervallet 1,2 – 1,5 mia. kr.
Opjusteringen skyldes dels, at forventningen til inflationen for 2023 er nedjusteret fra 3,5 pct. til 3 pct., hvilket mere end opvejer de stigende renter. Hertil var budgettet baseret på en forventning om faldende trafikindtægter på 1,9 pct. drevet af afmatning i økonomien. Afmatningen har i 1. halvår vist sig mindre end forventet.
Læs halvårsrapporten for Sund & Bælt her
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. juni *)
Mio. kr. |
2023 |
2022 |
Nettoomsætning, vej (Storebælt) |
1.521 |
1.491 |
Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
134 |
152 |
Øvrig nettoomsætning |
33 |
40 |
Nettoomsætning i alt |
1.688 |
1.683 |
Driftsomkostninger |
-308 |
-288 |
Afskrivninger |
-436 |
-389 |
Resultat af primær drift (EBIT) |
944 |
1.006 |
Nettofinansieringsomkostninger |
-326 |
-651 |
Resultat før værdiregulering |
618 |
355 |
Værdiregulering **) |
-359 |
14.594 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
320 |
913 |
Resultat før skat |
579 |
15.862 |
Skat |
202 |
-3.490 |
Resultat efter skat |
781 |
12.372 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en indtægt på 320 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen ekskl. værdireguleringer udgør et overskud på 350 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 968 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni
|
Storebælt |
||
Biler pr. dag |
2023 |
|
Vækst 2023/22 |
Personbiler |
31.302 |
29.982 |
4,4 pct. |
Lastbiler |
4.550 |
4.702 |
-3,2 pct. |
Busser |
98 |
86 |
14,8 pct. |
I alt |
35.950 |
34.770 |
3,4 pct. |
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni
|
Øresund |
||
Biler pr. dag |
2023 |
|
Vækst 2023/22 |
Personbiler |
16.574 |
14.620 |
13,4 pct. |
Lastbiler og varevogne |
1.883 |
1.914 |
-1,6 pct. |
Busser |
127 |
97 |
30,9 pct. |
I alt |
18.584 |
16.631 |
11,7 pct. |
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkFølg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Sund & Bælt sender udvidelse af Københavns Lufthavn Station i udbud1.12.2023 11:37:50 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt igangsætter nu et EU-entreprenørudbud om udvidelsen af Københavns Lufthavn Station. Projektet bliver udbudt i en hovedentreprise, og fristen for anmodning om prækvalifikation er d. 5. januar 2024.
Geoteknisk udbud til Østlig Ringvej afgjort27.10.2023 10:59:29 CEST | Pressemeddelelse
Det bliver Per Aarsleff A/S, der skal stå for de geotekniske undersøgelser i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej i København.
Innovationsgrupper skal udvikle bæredygtige løsninger til dansk infrastruktur26.10.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt styrker indsatsen for en mere bæredygtig fremtid ved etableringen af innovationsgrupper, som med fokus på miljø og klima skal skabe nytænkende løsninger til store, danske infrastrukturprojekter. Østlig Ringvej bliver første projekt til at drage fordel af de innovative løsninger.
Nu kan flere køre over Storebælt når det blæser23.10.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kraftig sidevind er en af de hyppigste årsager til uheld på Storebæltsbroen, hvor særligt de vindfølsomme køretøjer har været udsat for at vælte i vinden til fare for både chaufføren og de øvrige trafikanter. Det har betydet, at vindfølsomme køretøjer har haft forbud mod at køre over ved kraftig vind. For at imødekomme ønsker om at kunne køre over Storebæltsbroen ved kraftig blæst har Sund & Bælt de seneste år arbejdet målrettet med at undersøge, hvordan dette kan gøres mere sikkert. En række analyser og beregninger af vindforholdene har gjort det muligt mere præcist at identificere vindens påvirkning. Det har resulteret i, at der i starten af 2023 blev opsat lokal vindafskærmning ved pyloner og ankerblokke på Østbroen, hvor risikoen for, at vindfølsomme køretøjer vælter, er størst. På den baggrund er det nu muligt at målrette restriktionerne mod langt færre og mere konkrete køretøjstyper. Forbud ophæves for langt de fleste, men hastighedsrestriktionerne skal overholdes Fra mandag den
Udvidelse af Øresundsmotorvejen: Sund & Bælt fremlægger resultatet af miljøkonsekvensvurdering13.10.2023 14:05:28 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt har afsluttet arbejdet med den miljøkonsekvensvurdering, som indgår i grundlaget for den politiske behandling af forslaget om en udvidelse af Øresundsmotorvejen. Nu sendes miljøkonsekvensrapporten for projektet i offentlig høring. På store dele af Øresundsmotorvejen er der i dag trængselsproblemer i myldretiden og omfattende kødannelse ved f.eks. trafikuheld. Det gælder især på den vestlige del af vejen og ved tilslutningsanlæggene i Kastrup og Tårnby. Med den forventede trafikvækst vil Øresundsmotorvejen i endnu højere grad udgøre en trafikal flaskehals i fremtiden med kritisk trængsel. Derfor besluttede et flertal i Folketinget som en del af Aftale om Infrastrukturplan 2035, at en udvidelse af Øresundsmotorvejen skulle undersøges, og resultaterne af undersøgelsen foreligger nu i form af en miljøkonsekvensrapport. Flere løsningsmuligheder er undersøgt Miljøkonsekvensrapporten omhandler de miljømæssige virkninger af en udvidelse af Øresundsmotorvejen. Som en del af miljøkon
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum