Stigende fritidstrafik og første støbning af element til Femerntunnelen
Både på Storebæltsbroen og Øresundsbron har der i første halvdel af året været en stigende fritidstrafik, mens lastbiltrafikken gik lidt tilbage. I forhold til forventningerne til perioden, bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat.

På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 3,4 pct. i 1. halvår. Personbiltrafikken steg med 4,4 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 3,2 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg således 2,0 pct. i forhold til første halvår af 2022 og var på 1.521 mio. kr.
Omsætning fra jernbanen faldt med 18 mio. kr. Faldet skyldes, at Banedanmark foretager omfattende sporarbejder, som reducerer antallet af tog over Storebæltsforbindelsen og dermed størrelsen på vederlaget.
På Øresundsbron steg vejtrafikken med 11,7 pct. i forhold til samme periode i 2022. Personbiltrafikken steg med 13,4 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 1,6 pct. Vejindtægterne steg med 99 mio. kr. til 763 mio. kr. i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år.
- På begge broer har fritidstrafikken været stigende og bidraget til et tilfredsstillende resultat for det første halvår. Vi kan se, denne tendens er fortsat hen over sommeren, hvor der blev sat flere rekorder. På Storebæltsbroen kørte mere end 1,3 mio. biler gennem betalingsanlægget i juli måned, hvilket er det højeste antal i broens historie, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.
Støbeprocessen for det første tunnelelement til Femern Bælt-tunnelen blev efter grundig forberedelse iværksat i starten af juli 2023 i tunnelelementfabrikken i Rødbyhavn. Det er en stor milepæl for projektet. Den første støbning blev foretaget af mere end 140 medarbejdere fra konsortiet Femern Link Contractors. Et standardtunnelelement bliver lavet i 9 støbninger – også kaldet segmenter – på hver cirka 24 meter i længden. Det er det allerførste segment til et tunnelelement, der nu er støbt. Til Femern Bælt-forbindelsen skal der støbes i alt 89 tunnelelementer. De 79 bliver standardtunnelelementer på hver 217 meter i længden, 42 meter i bredden og 9 meter i højden.
Den 1. juni 2023 blev lovforslag til Lov om vejafgift vedtaget i Folketinget, hvorfor arbejdet med forberedelse af de tekniske løsninger fortsættes frem mod, at afgiften træder i kraft 1. januar 2025.
I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 320 mio. kr.
Koncernens nettofinansieringsomkostninger udgør 326 mio. kr. hvilket er 325 mio. kr. lavere end samme periode sidste år. Denne udvikling skyldes primært aftagende inflation.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første seks måneder et overskud på 968 mio. kr. mod et overskud i samme periode sidste år på 590 mio. kr.
Værdireguleringer er inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet en omkostning på 389 mio. kr. Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 781 mio. kr. mod et overskud på 12.372 mio. kr. sidste år.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter andet kvartal 17,7 mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 36 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2034.
På baggrund af udviklingen i 1. halvår er det forventningen at realisere et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesordenen 1,45 – 1,6 mia. kr. Forventningen opjusteres derfor, idet koncernen tidligere forventede et resultat i intervallet 1,2 – 1,5 mia. kr.
Opjusteringen skyldes dels, at forventningen til inflationen for 2023 er nedjusteret fra 3,5 pct. til 3 pct., hvilket mere end opvejer de stigende renter. Hertil var budgettet baseret på en forventning om faldende trafikindtægter på 1,9 pct. drevet af afmatning i økonomien. Afmatningen har i 1. halvår vist sig mindre end forventet.
Læs halvårsrapporten for Sund & Bælt her
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. juni *)
Mio. kr. |
2023 |
2022 |
Nettoomsætning, vej (Storebælt) |
1.521 |
1.491 |
Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
134 |
152 |
Øvrig nettoomsætning |
33 |
40 |
Nettoomsætning i alt |
1.688 |
1.683 |
Driftsomkostninger |
-308 |
-288 |
Afskrivninger |
-436 |
-389 |
Resultat af primær drift (EBIT) |
944 |
1.006 |
Nettofinansieringsomkostninger |
-326 |
-651 |
Resultat før værdiregulering |
618 |
355 |
Værdiregulering **) |
-359 |
14.594 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
320 |
913 |
Resultat før skat |
579 |
15.862 |
Skat |
202 |
-3.490 |
Resultat efter skat |
781 |
12.372 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en indtægt på 320 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen ekskl. værdireguleringer udgør et overskud på 350 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 968 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni
|
Storebælt |
||
Biler pr. dag |
2023 |
|
Vækst 2023/22 |
Personbiler |
31.302 |
29.982 |
4,4 pct. |
Lastbiler |
4.550 |
4.702 |
-3,2 pct. |
Busser |
98 |
86 |
14,8 pct. |
I alt |
35.950 |
34.770 |
3,4 pct. |
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni
|
Øresund |
||
Biler pr. dag |
2023 |
|
Vækst 2023/22 |
Personbiler |
16.574 |
14.620 |
13,4 pct. |
Lastbiler og varevogne |
1.883 |
1.914 |
-1,6 pct. |
Busser |
127 |
97 |
30,9 pct. |
I alt |
18.584 |
16.631 |
11,7 pct. |
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkFølg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Øresundsmotorvejen genåbnet for trafik18.9.2025 13:34:23 CEST | Pressemeddelelse
Vi har nu stoppet vandindtrængningen, så der ikke længere kommer vand ind på vejbanen. Vores undersøgelser viser, at det nu er sikkert at åbne Øresundsmotorvejen delvist for trafik igen. Vores eksperter har kun konstateret mindre skader i det venstre spor mod midterrabatten. Vi åbner med reduceret hastighed på 50 km/t og lader trafikken passere i det højre spor og nødsporet udenom det sted, hvor vejen er beskadiget. Vi holder nøje øje med udviklingen de næste 24 timer. De mindre skader vil blive udbedret i nattetimerne i den kommende periode af hensyn til at generere trafikken mindst muligt.
Udfordringer i Femern Bælt-projektet17.9.2025 13:30:09 CEST | Pressemeddelelse
Færdiggørelsen af et specialfartøj til nedsænkning af tunnelelementer er så forsinket, at det bliver vanskeligt at nå målet om at åbne Femern Bælt-forbindelsen i 2029.
Byggebranchen skal kunne inspirere fremtidens lærlinge10.9.2025 08:44:25 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal tænke mere ud af boksen, hvis de unge skal få øjnene op for en fremtid inden for byggefagene. Det er opfordringen fra Sund & Bælt, når det officielle europamesterskab for unge faglærte på EuroSkills 2025 åbner i Herning den 10.-13. september.
Nu overdækkes indgangen til Femern Bælt-tunnelen8.9.2025 14:31:34 CEST | Pressemeddelelse
Den første del af Femern Bælt-tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig.
Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse
Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum