Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen de kommende uger

I de første tre uger i september bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsforbindelsens Vestbro med at færdiglægge den nye asfalt. Et arbejde, som startede i foråret. Den nye asfalt vil fremover komme de mange trafikanter til glæde. Udover, at den er lettere at køre på, så reduceres forbruget af brændstof og CO2-udledningen.
Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at lægge den nye asfalt hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side.
Med de mange tusinder trafikanter, som hver dag krydser broen kræver det en stærk asfalt, der kan holde til stor trafikbelastning. Helt konkret udlægges en såkaldt skærvemastiks, som er en tæt og stærk slidlagsbelægning, der er specielt designet til at kunne klare en stor trafikbelastning. Belægningen er derfor særlig velegnet på broer, motorveje og i lufthavne.
Under arbejdet fræses ca. 6000 tons slidt asfalt, som køres til genbrug, og efterfølgende bliver der lagt 72.500 m2 ny asfalt. Ovenpå den nye asfalt bliver der malet ca. 30 km striber.
Den nye asfalt giver mindre rullemodstand mellem dæk og vej, og gør det lettere for dækkene at køre på. På den måde bruger biler og lastbiler mindre brændstof, og derved reduceres CO2-udledningen fra trafikken.
Trafikrestriktioner for asfaltarbejder
I ugerne 36–38, startende søndag aften den 3. september, vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 20.00 og 05.00.
Det gælder alle ugens dage undtagen fredag og lørdag aften.
Broen lukkes i to omgange a 45 minutter, henholdsvis om aftenen kl. 20 og igen om morgenen kl. 05 for at omlægge til dobbeltrettet trafik. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken.
Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt.
Læs mere om vejarbejderne og hvornår de præcist vil påvirke trafikken på storebaelt.dk
Hold dig opdateret
Modtag den aktuelle trafikinformation ved at følge med på Twitter eller tilmeld dig Storebælts bromelding på storebaelt.dk. Du kan også modtage trafikinfo via SMS. Send til 1231 med Bro Info. Tjenesten ophører automatisk efter syv dage.
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkFølg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Sund & Bælt sender udvidelse af Københavns Lufthavn Station i udbud1.12.2023 11:37:50 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt igangsætter nu et EU-entreprenørudbud om udvidelsen af Københavns Lufthavn Station. Projektet bliver udbudt i en hovedentreprise, og fristen for anmodning om prækvalifikation er d. 5. januar 2024.
Geoteknisk udbud til Østlig Ringvej afgjort27.10.2023 10:59:29 CEST | Pressemeddelelse
Det bliver Per Aarsleff A/S, der skal stå for de geotekniske undersøgelser i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej i København.
Innovationsgrupper skal udvikle bæredygtige løsninger til dansk infrastruktur26.10.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt styrker indsatsen for en mere bæredygtig fremtid ved etableringen af innovationsgrupper, som med fokus på miljø og klima skal skabe nytænkende løsninger til store, danske infrastrukturprojekter. Østlig Ringvej bliver første projekt til at drage fordel af de innovative løsninger.
Nu kan flere køre over Storebælt når det blæser23.10.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kraftig sidevind er en af de hyppigste årsager til uheld på Storebæltsbroen, hvor særligt de vindfølsomme køretøjer har været udsat for at vælte i vinden til fare for både chaufføren og de øvrige trafikanter. Det har betydet, at vindfølsomme køretøjer har haft forbud mod at køre over ved kraftig vind. For at imødekomme ønsker om at kunne køre over Storebæltsbroen ved kraftig blæst har Sund & Bælt de seneste år arbejdet målrettet med at undersøge, hvordan dette kan gøres mere sikkert. En række analyser og beregninger af vindforholdene har gjort det muligt mere præcist at identificere vindens påvirkning. Det har resulteret i, at der i starten af 2023 blev opsat lokal vindafskærmning ved pyloner og ankerblokke på Østbroen, hvor risikoen for, at vindfølsomme køretøjer vælter, er størst. På den baggrund er det nu muligt at målrette restriktionerne mod langt færre og mere konkrete køretøjstyper. Forbud ophæves for langt de fleste, men hastighedsrestriktionerne skal overholdes Fra mandag den
Udvidelse af Øresundsmotorvejen: Sund & Bælt fremlægger resultatet af miljøkonsekvensvurdering13.10.2023 14:05:28 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt har afsluttet arbejdet med den miljøkonsekvensvurdering, som indgår i grundlaget for den politiske behandling af forslaget om en udvidelse af Øresundsmotorvejen. Nu sendes miljøkonsekvensrapporten for projektet i offentlig høring. På store dele af Øresundsmotorvejen er der i dag trængselsproblemer i myldretiden og omfattende kødannelse ved f.eks. trafikuheld. Det gælder især på den vestlige del af vejen og ved tilslutningsanlæggene i Kastrup og Tårnby. Med den forventede trafikvækst vil Øresundsmotorvejen i endnu højere grad udgøre en trafikal flaskehals i fremtiden med kritisk trængsel. Derfor besluttede et flertal i Folketinget som en del af Aftale om Infrastrukturplan 2035, at en udvidelse af Øresundsmotorvejen skulle undersøges, og resultaterne af undersøgelsen foreligger nu i form af en miljøkonsekvensrapport. Flere løsningsmuligheder er undersøgt Miljøkonsekvensrapporten omhandler de miljømæssige virkninger af en udvidelse af Øresundsmotorvejen. Som en del af miljøkon
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum