Nu skal du ikke længere ned i 3Butikken for at spare penge på gammel elektronik

Allerede samme år, som konceptet blev lanceret, blev der indleveret 2700 mobiler på landsplan, hvoraf 89% kunne genbruges. Sidste år steg antallet af indleverede telefoner til ca. 3350 for hele 2022. Det er en stigning på 23% målt mod første indsamlingsår. Det lykkedes også at genbruge endnu flere af de indleverede telefoner end året før, hvoraf hele 93% af de indleverede mobiler blev genbrugt.
På baggrund af konceptets store succes lancerer 3 nu et online-modul, så man kan klare indleveringen af sit elektroniske udstyr hjemme fra sofaen. Det kan skubbe til, at endnu flere 3-kunder vil benytte sig af muligheden, mener direktør for Consumer Markets, Søren Rinnov Østergaard:
”Det er rigtig dejligt at se, at vi har haft så stor interesse i programmet fra begyndelsen. Det er både til gavn for kunderne, men selvfølgelig også for miljøet, for der er rigtig meget CO2 at spare ved at genbruge gammel elektronik. I ni ud af ti tilfælde vil man kunne genbruge det indleverede elektronik, så derfor skal det også være så nemt som muligt at komme af med. Vi håber derfor, vi med vores nye online-modul gør det så nemt for vores kunder at indlevere deres gamle elektronik til os, at de ikke kan lade være. På den måde håber vi, at vi kan hjælpes ad med at spare verden for unødvendig CO2-udledning ved at sikre genbrug af dele af en ellers kasseret mobil mv.”
Genbrugsguld på den nemme måde
Konceptet fungerer således, at man ved køb af en ny mobil, tablet eller smartwatch, kan gøre brug af indbytningsmuligheden. Via en søgefunktion på 3’s webshop finder man den enhed, som man ønsker at indbytte. Herefter skal man besvare fire spørgsmål omkring enhedens stand, hvorefter en indbytningsværdi estimeres.
Når man har gjort det, får man tilsendt en pakkelabel, som man kan bruge til at sende sin elektronik direkte til 3’s samarbejdspartner på ‘Byt til nyt’, Foxway, som vil håndtere den eller de indleverede enheder professionelt med henblik på genbrug. På den måde slipper kunderne for at skulle ned i den lokale 3Butik for at indlevere deres gamle elektronik.
Når elektronikken bliver indleveret, kan det i langt de fleste tilfælde genanvendes på den ene eller anden måde, uanset stand. Selv hvis enheden er i så dårlig stand, at den ikke direkte kan genbruges, kan komponenterne stadigvæk. I det tilfælde skilles udstyret ad, og de enkelte komponenter kan bruges til at lave nye produkter. 3 kan for nuværende tage imod brugte mobiler, tablets og smartwatches:
”Hvis du er 3-kunde, og sidder derhjemme med en gammel mobil, smartwatch eller tablet, og du alligevel skal bruge nyt udstyr, så overvej om dit genbrugsguld er noget, vi kan tage imod. Det har aldrig været nemmere at komme af med det på en fornuftig måde,” afslutter Søren Rinnov Østergaard.
Skal du have en ny mobil, tablet el. smartwatch, kan du indsende dit genbrugsguld til 3 her: 3.dk/byttilnyt
Om 3’s 'Byt til nyt’-koncept
‘Byt til nyt’ gælder kun for 3-kunder (gælder ikke for OiSTER og Flexii-kunder). ‘Byt til nyt’ kan kun benyttes ved samtidigt køb af ny mobil, tablet el. smartwatch, og forudsætter et aktivt 3-abonnement. Det kan stadig lade sig gøre at indlevere i en 3Butik. Uanset salgskanalen har kunder, der har købt et nyt device, 14 dage fra de har modtaget deres nye enhed til at henvende sig i en 3Butik.
Ifm. online indlevering benytter kunden ’Byt til nyt’ i forbindelse med købet. Kunden kan ikke benytte ’Byt til nyt’ online, hvis det ikke er i forlængelse af købsflowet.
Der kan indleveres brugte mobiltelefoner, tablets og smartwatches. Der tages p.t. ikke imod laptops o.l.
På 3’s website kan det ikke lade sig gøre at købe et nyt smartwatch og samtidig gøre brug af ‘Byt til nyt’-muligheden. Det er til gengæld muligt at lave et sådant køb i en 3Butik og bruge ‘Byt til nyt’.
Om 3’s genbrug og sortering af forbrugerelektronik
3 har siden 2020 haft et partnerskab med virksomheden Foxway A/S, der hjælper virksomheder med at sortere forbrugerelektronik. Det er Foxway A/S, der på vegne af 3 står for at genbruge og sortere den indsamlede elektronik. Tallene i denne pressemeddelelse stammer fra Foxways årlige indsamlings- og genbrugsrapport for 3 Danmark.
Nøgleord
Kontakter
3's pressetelefon
Pressekontakt
presse@3.dk
31 200 202
Billeder
Information om 3 Danmark
3 tilbyder mobiltelefoni og internet via 4G og 5G mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 73 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien, Macau og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
3 indgår partnerskab med Arctic Wolf om digitale sikkerhedsløsninger til erhvervskunder24.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Cybersikkerhedstruslen mod danske virksomheder stiger. Derfor annoncerer 3 og Arctic Wolf, en global leder indenfor digitale sikkerhedsløsninger, i dag et nyt partnerskab, som tilbyder 3’s erhvervskunder en lang række skræddersyede sikkerhedsprodukter.
3 runder ti år med uafbrudt kundevækst i første kvartal23.4.2025 08:23:21 CEST | Pressemeddelelse
I første kvartal af 2025 runder 3 et skarpt hjørne. For med en kundevækst på ca. 30.000 nye kunder i første fjerdedel af året, afrunder 3 nemlig hele 40 kvartaler og derved ti år med konstant fremgang i kundebasen.
3 indgår samarbejde med Sol og Strand10.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan 3 og Sol og Stand offentliggøre, at de indgår et nyt samarbejde. Det består i, at sommmerhusejere, der udlejer deres sommerbolig til feriegæster via Sol og Strand, nu får mulighed for at købe 5G-internet fra 3 til deres sommerhus til en særlig udlejerpris.
Malou Back bliver Chief Operating Officer hos 33.3.2025 05:31:00 CET | Pressemeddelelse
Pr. 1. marts 2025 udnævnes Chief Commercial Officer i 3, Malou Back, til Chief Operating Officer, COO. I samme ombæring får hun også ansvaret for 3’s Kundeservice samt OiSTER og Flexii, hvor Anthony Lim fortsat vil stå for den daglige drift.
Her tog danskerne hen i vinterferien27.2.2025 05:32:00 CET | Pressemeddelelse
Skolernes vinterferie i uge syv og otte er netop overstået. En intern opgørelse fra 3 viser, at 3’s kunder i al fald har udnyttet ferien til både at sætte kursen mod Europas skiløjper men også længere væk mod varmere himmelstrøg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum