Økologien står stærkt i foodservice

Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 41 pct. i 2022 i forhold til 2021. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed bevarede økologien sin markedsandel i de professionelle køkkener i 2022 med en markedsandel på 13 pct.

Økologiske fødevarer står stærkt i foodservice, og salget steg med 41 pct. fra 2,1 mia. kr. i 2021 til 3,0 mia. kr. i 2022. Den økologiske markedsandel lå stabilt på 13 pct. og overstiger dermed salget af økologi i detail, som ligger på 12 pct.

”Selvom vi har været gennem corona-nedlukninger og inflation, har økologien vist sin værdi og er kommet stærkt tilbage i de professionelle køkkener,” siger markedschef for foodservice, Torben Blok, Økologisk Landsforening.

”Når økologien kommer så stærkt ud efter en rigtig svær tid, betyder det, at den er det fremtidssikre valg. Vi ved, at både kommuner, de store kantinekæder og hotelkæder er godt i gang med den økologiske omlægning, så det giver en tro på, at fremtiden er økologisk.”

De enkelte økologiske varegruppers andel er forskellige. Økologi udgør 32 pct. det samlede salg af mejeriprodukter og æg, ligesom økologisk frugt og grønt ligger højere end gennemsnittet med 21 pct. Økologisk kød og fisk udgør 3 pct. af varegruppens samlede salg, og frostvarer udgør 5 pct. Salget af økologisk kød og fisk steg 11 pct. fra 2021 til 2022, men ligger på 20 pct., hvis regner kød og fisk på frost med.

Det er især de offentlige køkkener, der bidrager til det flotte resultat. Økologiens andel lå her på 30 pct. af alle varer. Kantiner på offentlige arbejdspladser lå med 20 pct., mens kantiner på private arbejdspladser lå på 18 pct. Lavest lå den økologiske andel i hoteller, restauranter o.lign. med 9 pct. og hos andet med 6 pct. af det samlede salg.

”De offentlige institutioner og kantiner går forrest. Men vi oplever, at særligt de private kantiner følger lige efter, fordi det er et stærkt konkurrenceparameter at tilbyde økologiske måltider,” siger Torben Blok.

Også antallet af økologiske spisemærker holdt skansen i 2022 og var således uændret i forhold til 2021, hvor i alt 3.440 spisesteder har mærket.

”Hen over de kommende to-tre år kommer vi helt sikkert til at se en stigning i antallet af økologiske spisemærker, da rigtigt mange kommuner i øjeblikket er i gang med en økologisk omlægning. Og vi tror på, at også flere hotelkæder kommer med,” siger Torben Blok.

Torben Blok, markedschef foodservice, Økologisk Landsforening
Tlf: 2961 6934 Mail: tob@okologi.dk