Økologien står stærkt i foodservice
Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 41 pct. i 2022 i forhold til 2021. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed bevarede økologien sin markedsandel i de professionelle køkkener i 2022 med en markedsandel på 13 pct.
![](/data/images/public/13559491/13713735/6c679913-724d-4a9d-a94e-b4144c63502b-w_720.jpg)
Økologiske fødevarer står stærkt i foodservice, og salget steg med 41 pct. fra 2,1 mia. kr. i 2021 til 3,0 mia. kr. i 2022. Den økologiske markedsandel lå stabilt på 13 pct. og overstiger dermed salget af økologi i detail, som ligger på 12 pct.
”Selvom vi har været gennem corona-nedlukninger og inflation, har økologien vist sin værdi og er kommet stærkt tilbage i de professionelle køkkener,” siger markedschef for foodservice, Torben Blok, Økologisk Landsforening.
”Når økologien kommer så stærkt ud efter en rigtig svær tid, betyder det, at den er det fremtidssikre valg. Vi ved, at både kommuner, de store kantinekæder og hotelkæder er godt i gang med den økologiske omlægning, så det giver en tro på, at fremtiden er økologisk.”
De enkelte økologiske varegruppers andel er forskellige. Økologi udgør 32 pct. det samlede salg af mejeriprodukter og æg, ligesom økologisk frugt og grønt ligger højere end gennemsnittet med 21 pct. Økologisk kød og fisk udgør 3 pct. af varegruppens samlede salg, og frostvarer udgør 5 pct. Salget af økologisk kød og fisk steg 11 pct. fra 2021 til 2022, men ligger på 20 pct., hvis regner kød og fisk på frost med.
Det er især de offentlige køkkener, der bidrager til det flotte resultat. Økologiens andel lå her på 30 pct. af alle varer. Kantiner på offentlige arbejdspladser lå med 20 pct., mens kantiner på private arbejdspladser lå på 18 pct. Lavest lå den økologiske andel i hoteller, restauranter o.lign. med 9 pct. og hos andet med 6 pct. af det samlede salg.
”De offentlige institutioner og kantiner går forrest. Men vi oplever, at særligt de private kantiner følger lige efter, fordi det er et stærkt konkurrenceparameter at tilbyde økologiske måltider,” siger Torben Blok.
Også antallet af økologiske spisemærker holdt skansen i 2022 og var således uændret i forhold til 2021, hvor i alt 3.440 spisesteder har mærket.
”Hen over de kommende to-tre år kommer vi helt sikkert til at se en stigning i antallet af økologiske spisemærker, da rigtigt mange kommuner i øjeblikket er i gang med en økologisk omlægning. Og vi tror på, at også flere hotelkæder kommer med,” siger Torben Blok.
Kontakter
Torben Blok, markedschef foodservice, Økologisk Landsforening
Tlf: 2961 6934 Mail: tob@okologi.dk
Vivienne KallmeyerPressemedarbejder
Tlf:+4525429302vk@okologi.dkOm Økologisk Landsforening
I Økologisk Landsforening arbejder vi for en verden, der tænker og handler økologisk – til glæde for mennesker, dyr og vores jord.
Følg pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Økologien udvikler sin position i foodservice5.7.2024 08:51:45 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 13 pct. i 2023 i forhold til 2022. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed stiger økologiens markedsandel i de professionelle køkkener i 2023 til 14 pct.
Treparten har lavet en aftale, der fastholder det eksisterende landbrugssystem og mangler visioner for reel grøn omstilling af landbruget24.6.2024 22:31:16 CEST | Pressemeddelelse
Pressekommentar fra Økologisk Landsforening vedrørrende den grønne treparts aftale.
Gratis blomsterfrø: Hjælp de vilde bier30.4.2024 10:41:19 CEST | Pressemeddelelse
De vilde bier har brug for hjælp- og du kan hjælpe til. Økologisk Landsforening uddeler søndag d. 5. maj 32.000 gratis frøblomsterposer i alle Føtex og Bilka butikker
Salget af økologi har stabiliseret sig26.4.2024 08:28:05 CEST | Pressemeddelelse
Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.
Pressekommentar vedrørende aftale om Grøn Fond15.4.2024 09:02:00 CEST | Pressemeddelelse
Aftale om Grøn Fond skal også fremme økologi i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum