KL og DLF vil give nyuddannede lærere en bedre start i folkeskolen
Flere nyuddannede lærere oplever overgangen til lærerlivet som udfordrende. Derfor har KL og DLF samlet inspiration og viden til, hvordan nye lærere støttes endnu bedre i deres første job. Flere kommuner er allerede i gang med at styrke overgangen.
Mentorer. Introforløb. Undervisningsobservation. Tolærerordninger.
Det er nogle af de tiltag, som seks kommuner rundtomkring i landet har søsat for at hjælpe nyuddannede lærere godt i gang med arbejdslivet. Nyuddannede lærere har ofte brug for både personlig, social og faglig støtte i deres arbejde. Det peger et nyt inspirationskatalog på, som DLF og KL står bag og som er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut. Kataloget præsenterer de vigtigste pointer fra forskningen om, hvordan man kan støtte nyuddannede lærere.
En god start på lærerlivet kan være med til at fastholde og motivere nye lærere. Det kan sågar være med til at styrke kvaliteten af den nyuddannedes undervisning og dermed elevernes læring. For nogle nye lærere er starten på arbejdslivet imidlertid svær, og det kan medvirke til, at de hurtigere søger væk fra folkeskolen og lærerjobbet. Derfor er det vigtigt, at kommunale tiltag som for eksempel mentorer, introforløb og undervisningsobservation giver det bedste udgangspunkt for at støtte den nyuddannede lærers udvikling i lærerprofessionen.
Formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, hilser de seks kommuners tiltag velkommen, men efterlyser samtidig en samlet national handleplan mod lærermangel, som blandt andet skal adressere introduktionen til lærerlivet:
”Der er desværre alt for mange nyuddannede lærere, der forlader faget allerede i de første arbejdsår. Og det er virkelig en skam. Både for den enkelte, der har brugt mange år på at uddanne sig, men også for de elever og skoler, der mangler uddannede lærere”, siger Gordon Ørskov Madsen.
Formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen, er glad for det fælles fokus på at hjælpe nyuddannede lærere i overgangen til arbejdsmarkedet med alt hvad det indbefatter i forhold til forældresamarbejde, klasserumsledelse og faglige forventninger:
”Nyuddannede lærere skal naturligvis have den bedste start på deres tid i folkeskolen. Mange kommuner har allerede sat ekstra spot på netop den gruppe. Samtidig styrkes de kommunale tiltag af, at vi har fået en ny læreruddannelse, der i højere grad ruster de studerende til det vigtige job som lærer i vores alle sammens folkeskole. Nu er det afgørende, at vi tager godt imod de nye lærer på alle landets skoler, så de har lyst til at blive i folkeskolen og gøre en forskel for vores børn og unge”.
Kontakter
Emil Hee StenstrupPressekonsulent
Tlf:33 69 64 34emhs@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Lærerforening: Folkeskoleaftale tager ikke livtag med skolens hovedproblemer19.3.2024 12:25:48 CET | Pressemeddelelse
Trods flere gode elementer mangler den nye folkeskoleaftale at forholde sig til de store udfordringer, lærere, forældre og elever står overfor. Det mener DLF-formand Gordon Ørskov Madsen, der kalder aftalens finansiering for "urealistisk".
Fire studenterorganisationer med fælles udspil: Sådan får vi flere dygtige lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker19.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
I dag deler Lærerstuderendes Landskreds (LL), Sygeplejerskestuderendes Landssammenslutning (SLS), Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) og Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende (SDS) deres fælles udspil til styrkelse af uddannelserne til lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker ud til alle uddannelsesordførere og andre relevante politikere på Christiansborg.
Lærerformand tilfreds med OK-aftale, der løfter lønnen for kommunalt ansatte17.2.2024 15:26:06 CET | Pressemeddelelse
Parterne på det kommunale område er nået til enighed om en aftale, der sikrer en samlet ramme på 8,8 pct. over to år og generelle lønstigninger på 6,51 pct. i perioden. DLF-formand Gordon Ørskov Madsen er tilfreds med aftalen, der løfter lønnen og retter op på balancen mellem de offentligt ansatte og det private arbejdsmarked.
Lærerforening om finansloven: Små, men gode skridt for folkeskolen27.11.2023 10:41:22 CET | Pressemeddelelse
De planlagte besparelser på CFU trækkes tilbage, og et styrket PPR skal tættere på skolens hverdag. DLF-formand Gordon Ørskov Madsen ser flere ’små, men gode’ skridt for folkeskolen i ny finanslov.
DLF: Regeringens 2030-plan mangler løsninger på folkeskolens helt store udfordring7.11.2023 17:29:53 CET | Pressemeddelelse
Regeringen har fremlagt sin plan for, hvordan pengene skal prioriteres de kommende år. DLF-formand Gordon Ørskov Madsen mangler løsninger på folkeskolens store økonomiske udfordringer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum