KL og DLF vil give nyuddannede lærere en bedre start i folkeskolen
Flere nyuddannede lærere oplever overgangen til lærerlivet som udfordrende. Derfor har KL og DLF samlet inspiration og viden til, hvordan nye lærere støttes endnu bedre i deres første job. Flere kommuner er allerede i gang med at styrke overgangen.
Mentorer. Introforløb. Undervisningsobservation. Tolærerordninger.
Det er nogle af de tiltag, som seks kommuner rundtomkring i landet har søsat for at hjælpe nyuddannede lærere godt i gang med arbejdslivet. Nyuddannede lærere har ofte brug for både personlig, social og faglig støtte i deres arbejde. Det peger et nyt inspirationskatalog på, som DLF og KL står bag og som er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut. Kataloget præsenterer de vigtigste pointer fra forskningen om, hvordan man kan støtte nyuddannede lærere.
En god start på lærerlivet kan være med til at fastholde og motivere nye lærere. Det kan sågar være med til at styrke kvaliteten af den nyuddannedes undervisning og dermed elevernes læring. For nogle nye lærere er starten på arbejdslivet imidlertid svær, og det kan medvirke til, at de hurtigere søger væk fra folkeskolen og lærerjobbet. Derfor er det vigtigt, at kommunale tiltag som for eksempel mentorer, introforløb og undervisningsobservation giver det bedste udgangspunkt for at støtte den nyuddannede lærers udvikling i lærerprofessionen.
Formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, hilser de seks kommuners tiltag velkommen, men efterlyser samtidig en samlet national handleplan mod lærermangel, som blandt andet skal adressere introduktionen til lærerlivet:
”Der er desværre alt for mange nyuddannede lærere, der forlader faget allerede i de første arbejdsår. Og det er virkelig en skam. Både for den enkelte, der har brugt mange år på at uddanne sig, men også for de elever og skoler, der mangler uddannede lærere”, siger Gordon Ørskov Madsen.
Formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen, er glad for det fælles fokus på at hjælpe nyuddannede lærere i overgangen til arbejdsmarkedet med alt hvad det indbefatter i forhold til forældresamarbejde, klasserumsledelse og faglige forventninger:
”Nyuddannede lærere skal naturligvis have den bedste start på deres tid i folkeskolen. Mange kommuner har allerede sat ekstra spot på netop den gruppe. Samtidig styrkes de kommunale tiltag af, at vi har fået en ny læreruddannelse, der i højere grad ruster de studerende til det vigtige job som lærer i vores alle sammens folkeskole. Nu er det afgørende, at vi tager godt imod de nye lærer på alle landets skoler, så de har lyst til at blive i folkeskolen og gøre en forskel for vores børn og unge”.
Kontakter
Emil Hee StenstrupPressekonsulent
Tlf:33 69 64 34emhs@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
DLF om ny finanslov: Løser ikke folkeskolens største udfordringer22.11.2024 12:40:36 CET | Pressemeddelelse
Den politiske aftale for næste års finanslov er indgået – på skoleområdet har politikerne prioriteret en ny forsøgsordning med skolemad, men de forholder sig ikke til folkeskolens væsentligste udfordringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
DLF og CFU: Besparelsen på Center for Undervisningsmidler vil koste dyrt22.11.2024 11:44:54 CET | Pressemeddelelse
Finansminister Nicolai Wammen præsenterede i dag aftale om finanslov, der indeholder besparelser på Center for Undervisningsmidler (CFU). Det gør det sværere for lærerne at lave varieret undervisning og svækker CFU’s muligheder for at understøtte fagfornyelsen, mener Danmarks Lærerforening og Center for Undervisningsmidler.
Danmarks Lærerforenings kongres: En stærk folkeskole bygger på en stærk lærerprofession30.10.2024 14:25:05 CET | Pressemeddelelse
18 procent af underviserne i folkeskolen har ikke en læreruddannelse, og vikartallet er fordoblet over ti år. DLF’s kongres har enstemmigt samlet sig om en vedtagelse, der forpligter foreningen til at arbejde for at styrke lærerprofessionen.
Højt vikarforbrug går ud over elevernes faglighed og trivsel29.10.2024 06:14:39 CET | Pressemeddelelse
Stigende brug af vikarer i folkeskolen skaber mere uro og har konsekvenser for elevernes faglighed og trivsel – det siger et stort flertal af lærerne i ny undersøgelse. Det skal vi tage alvorligt, og det kræver investeringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
DLF om ny uddannelsesreform: Forkert at lukke 10. klasse8.10.2024 12:47:44 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil med sit udspil til ny uddannelsesreform nedlægge de kommunale 10. klasser - det er en fejl, for de løser deres opgave godt, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum