KL og DLF vil give nyuddannede lærere en bedre start i folkeskolen
Flere nyuddannede lærere oplever overgangen til lærerlivet som udfordrende. Derfor har KL og DLF samlet inspiration og viden til, hvordan nye lærere støttes endnu bedre i deres første job. Flere kommuner er allerede i gang med at styrke overgangen.
Mentorer. Introforløb. Undervisningsobservation. Tolærerordninger.
Det er nogle af de tiltag, som seks kommuner rundtomkring i landet har søsat for at hjælpe nyuddannede lærere godt i gang med arbejdslivet. Nyuddannede lærere har ofte brug for både personlig, social og faglig støtte i deres arbejde. Det peger et nyt inspirationskatalog på, som DLF og KL står bag og som er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut. Kataloget præsenterer de vigtigste pointer fra forskningen om, hvordan man kan støtte nyuddannede lærere.
En god start på lærerlivet kan være med til at fastholde og motivere nye lærere. Det kan sågar være med til at styrke kvaliteten af den nyuddannedes undervisning og dermed elevernes læring. For nogle nye lærere er starten på arbejdslivet imidlertid svær, og det kan medvirke til, at de hurtigere søger væk fra folkeskolen og lærerjobbet. Derfor er det vigtigt, at kommunale tiltag som for eksempel mentorer, introforløb og undervisningsobservation giver det bedste udgangspunkt for at støtte den nyuddannede lærers udvikling i lærerprofessionen.
Formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, hilser de seks kommuners tiltag velkommen, men efterlyser samtidig en samlet national handleplan mod lærermangel, som blandt andet skal adressere introduktionen til lærerlivet:
”Der er desværre alt for mange nyuddannede lærere, der forlader faget allerede i de første arbejdsår. Og det er virkelig en skam. Både for den enkelte, der har brugt mange år på at uddanne sig, men også for de elever og skoler, der mangler uddannede lærere”, siger Gordon Ørskov Madsen.
Formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen, er glad for det fælles fokus på at hjælpe nyuddannede lærere i overgangen til arbejdsmarkedet med alt hvad det indbefatter i forhold til forældresamarbejde, klasserumsledelse og faglige forventninger:
”Nyuddannede lærere skal naturligvis have den bedste start på deres tid i folkeskolen. Mange kommuner har allerede sat ekstra spot på netop den gruppe. Samtidig styrkes de kommunale tiltag af, at vi har fået en ny læreruddannelse, der i højere grad ruster de studerende til det vigtige job som lærer i vores alle sammens folkeskole. Nu er det afgørende, at vi tager godt imod de nye lærer på alle landets skoler, så de har lyst til at blive i folkeskolen og gøre en forskel for vores børn og unge”.
Kontakter
Emil Hee StenstrupPressekonsulent
Tlf:33 69 64 34emhs@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Statens nye topforhandler valgt28.3.2025 13:12:13 CET | Pressemeddelelse
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) har i dag valgt Gordon Ørskov Madsen (LC) som formand, og han bliver dermed ny topforhandler for de knap 200.000 ansatte i staten.
Lærerformand: Professionsreform skal føre til kompetenceløft og flere uddannede lærere i folkeskolen26.3.2025 14:58:03 CET | Pressemeddelelse
Et bredt flertal i Folketinget har præsenteret en ny reform af professionsuddannelserne. DLF-formand Gordon Ørskov Madsen understreger, at det er afgørende, at reformen fører til flere uddannede lærere.
DLF: Glædeligt at ministeren vil ændre uklare regler om fysisk indgriben21.3.2025 06:22:16 CET | Pressemeddelelse
Reglerne for, hvornår og hvordan lærere må gribe fysisk ind på skolerne, er alt for uklare og ufuldstændige - og det går ud over lærernes retssikkerhed. Derfor glæder DLF-formand sig over, at ministeren nu vil tage handling.
Lærernes Centralorganisation bliver en del af Den Kommunale Kompetencefond18.3.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Lærere, børnehaveklasseledere og andre kommunalt ansatte under Lærernes Centralorganisation kan fra 1. april 2025 få støtte til kompetenceudvikling fra Den Kommunale Kompetencefond.
Lærerformand: Folkeskolen har brug for, at flere unge ser mod læreruddannelsen15.3.2025 15:14:17 CET | Pressemeddelelse
Nye ansøgertal for kvote 2 viser lille fald på 1 pct. i ansøgningen til landets læreruddannelser. Det ærgrer DLF-formand Gordon Ørskov Madsen, der ønsker sig flere uddannede lærere i folkeskolen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum