KL og DLF vil give nyuddannede lærere en bedre start i folkeskolen
Flere nyuddannede lærere oplever overgangen til lærerlivet som udfordrende. Derfor har KL og DLF samlet inspiration og viden til, hvordan nye lærere støttes endnu bedre i deres første job. Flere kommuner er allerede i gang med at styrke overgangen.
Mentorer. Introforløb. Undervisningsobservation. Tolærerordninger.
Det er nogle af de tiltag, som seks kommuner rundtomkring i landet har søsat for at hjælpe nyuddannede lærere godt i gang med arbejdslivet. Nyuddannede lærere har ofte brug for både personlig, social og faglig støtte i deres arbejde. Det peger et nyt inspirationskatalog på, som DLF og KL står bag og som er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut. Kataloget præsenterer de vigtigste pointer fra forskningen om, hvordan man kan støtte nyuddannede lærere.
En god start på lærerlivet kan være med til at fastholde og motivere nye lærere. Det kan sågar være med til at styrke kvaliteten af den nyuddannedes undervisning og dermed elevernes læring. For nogle nye lærere er starten på arbejdslivet imidlertid svær, og det kan medvirke til, at de hurtigere søger væk fra folkeskolen og lærerjobbet. Derfor er det vigtigt, at kommunale tiltag som for eksempel mentorer, introforløb og undervisningsobservation giver det bedste udgangspunkt for at støtte den nyuddannede lærers udvikling i lærerprofessionen.
Formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, hilser de seks kommuners tiltag velkommen, men efterlyser samtidig en samlet national handleplan mod lærermangel, som blandt andet skal adressere introduktionen til lærerlivet:
”Der er desværre alt for mange nyuddannede lærere, der forlader faget allerede i de første arbejdsår. Og det er virkelig en skam. Både for den enkelte, der har brugt mange år på at uddanne sig, men også for de elever og skoler, der mangler uddannede lærere”, siger Gordon Ørskov Madsen.
Formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen, er glad for det fælles fokus på at hjælpe nyuddannede lærere i overgangen til arbejdsmarkedet med alt hvad det indbefatter i forhold til forældresamarbejde, klasserumsledelse og faglige forventninger:
”Nyuddannede lærere skal naturligvis have den bedste start på deres tid i folkeskolen. Mange kommuner har allerede sat ekstra spot på netop den gruppe. Samtidig styrkes de kommunale tiltag af, at vi har fået en ny læreruddannelse, der i højere grad ruster de studerende til det vigtige job som lærer i vores alle sammens folkeskole. Nu er det afgørende, at vi tager godt imod de nye lærer på alle landets skoler, så de har lyst til at blive i folkeskolen og gøre en forskel for vores børn og unge”.
Kontakter
Emil Hee StenstrupPressekonsulent
Tlf:33 69 64 34emhs@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
“Beslutningen er ikke endelig”: Lærerstuderende kæmper videre10.12.2025 10:14:36 CET | Pressemeddelelse
Bestyrelsen på Københavns Professionshøjskole har tirsdag aften udskudt den endelige beslutning om lukningen af læreruddannelsen på Frederiksberg. Det sker efter 14 dage med massive protester fra de studerende og kritik fra flere politikere i både kommuner og Folketing.
Studerende demonstrerer mod lukning af læreruddannelse9.12.2025 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ledelsen på Københavns Professionshøjskole vil nedlægge den 90 år gamle læreruddannelse på Frederiksberg. Det vil betyde færre lærerstuderende i en tid med massiv lærermangel. Sådan lyder det fra de studerende, der tirsdag eftermiddag afholder stor demonstration.
Lærerstuderende: Uambitiøst at lukke læreruddannelsen på Frederiksberg26.11.2025 11:19:13 CET | Pressemeddelelse
Forslaget vil få store konsekvenser for både de lærerstuderende og vores fælles folkeskole, lyder det fra Lærerstuderendes Landskreds.
Ny skole-undersøgelse: Storbyerne investerer – landkommunerne står stille14.11.2025 10:22:32 CET | Pressemeddelelse
En ny rundspørge fra Danmarks Lærerforening viser, at flere kommuner investerer i folkeskolen – dog særligt i storbyerne, mens landkommunerne står stille. Det er vigtigt, at vi har en stærk folkeskole i hele landet, og derfor må Christiansborg komme på banen, siger Gordon Ørskov Madsen.
Lærerne i ny undersøgelse: Inklusionen er underfinansieret7.11.2025 06:16:11 CET | Pressemeddelelse
I en ny undersøgelse foretaget af Danmarks Lærerforening peger et stort flertal af lærerne på, at der mangler ressourcer til inklusionsopgaven, og at det går ud over elevernes undervisning. Det er muligt at lykkes med inklusionen, men det kræver investeringer, mener formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum