Ny dansk dramatik: 'Tævehjerte' er en moderne genfortælling om verdens første kvinde

I en nyfortolkning af den græske myte om Pandora præsenterer Teater Mikado og dramatiker Johanne Petrine Reynberg en moderne genfortælling om verdens første kvinde i forestillingen Tævehjerte, der får premiere på Aveny-T fra 10. - 20. august 2023.

Foto: Embla Egelund

Teater Mikado og dramatiker Johanne Petrine Reynberg præsenterer i et kunstnerisk samarbejde ny dansk dramatik baseret på Hesiods myte om skabelsen af verdens første kvinde, der bliver sendt som straf over mennesket [manden]. De græske kvinder fremstår oftest som skyggefortællinger. Den kunstneriske duo tvinger Pandora frem i lyset og sætter spørgsmålstegn ved, hvorvidt det reelt var kvinden, som var årsag til alverdens ulykker - eller om historien kunne se anderledes ud?

Kaos og kvindefortælling
I dette øjeblik står vi midt i kaos, og kvinden er nøglen - siger myten i hvert fald. Pandora var skøn, forførende og nysgerrig, og med sig bragte hun en krukke fyldt med kaos. Eller gjorde hun? Tævehjerte er et aktuelt drama, der åbner den forholdsvis korte myte om Pandora op i en hæsblæsende, dramatisk og underholdende opsætning for at diskutere kvindens rolle helt fra begyndelsen. For at kunne forstå os selv, er vi nødt til at undersøge, hvor det hele startede. Gennem en historisk linse ser vi på kaos som en kollektiv handling, hvorved forestillingens nedslagspunkter bliver mere aktuelle end nogensinde før - for hvem står med magten, og hvornår står den for fald? Oplev en kamp, der bevæger sig mellem mennesket og guderne. Skæbnen og kvinden. Myten og det moderne liv.

Om det kunstneriske hold
Teater Mikado er et ungt og prisvindende kunstnerkollektiv, der producerer nyskrevet dramatik i samarbejde med professionelle kunstnere. Teatret ledes af den kvindelige trio bestående af Alexandra Christensen, Maria Nor Ahrensberg og Stine Schou. Siden 2018 har de turneret hele landet med ungdomsforestillingen Til sidste fjer, og i sommeren 2021 fik de premiere på det dramatiske værk Du finder mig nederst i bunken produceret i samarbejde med dramatiker Regina Rex, som fik premiere på Teatret ved Sorte Hest, Teater Grob, Teater Momentum og Teater Katapult.

Tævehjerte bliver til i samarbejde med dramatiker Johanne Petrine Reynberg uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i 2021. Hun har tidligere fået fremvist værker på Det Kongelige Teater i forbindelse med Kgl. Dansk 10 i 2021 med værket Evil Woman. Derudover byder holdet på kompetente kræfter som instruktør Alexandra Christensen, scenograf Aleksandra Lewon, lyddesigner Rafael Cañete Fernández, lysdesigner Anna Westh, produktionsleder Stine Schou, forestillingsleder Mikkel Bungaard, samt skuespiller Maria Nor Ahrensberg, Tue Lodberg Nyland og Mynte Vesti. Forestillingen er båret af professionelle kræfter med fødderne solidt plantet i den scenekunstneriske branche, og med denne forestilling giver Teater Mikado ikke blot plads til ny dramatik, men ligeledes afsæt til unge, nyuddannede scenekunstnere.

KUNSTNERISK HOLD

Lemvigh-Müller Fonden
William Demant Fonden

Om Aveny-T

Aveny-T producerer og præsenterer teater af unge, om unge og til unge – i alle aldre. Teatret hylder diversitet og aktualitet og udkommer både i stort og intimt format. Vi skaber fællesskaber og oplevelser i mødet mellem levende kunst og publikum - og vi præsenterer et mangfoldigt univers af scenekunst, musik og film. På Aveny-T skal vi undres og muntres - sammen.